Binary Domain | Gamer.nl

Binary Domain | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Vandaar het felblauwe balkje in beeld dat aangeeft hoe goed jij – Dan Marshall – in de groep ligt bij je teamleden. Deze relatie-indicatie is cruciaal, omdat dit het gedrag van elk teamlid gedurende een mi ie beïnvloedt en bepaalt. Geef je bijvoorbeeld een bevel aan vrouwelijke collega Faye terwijl zij jou voor geen meter vertrouwt, dan wordt dit bevel met genoegen genegeerd. Waarom zou zij namelijk luisteren naar een collega waar ze een hekel aan heeft? Wellicht niet geheel profe ioneel, maar zo werkt het zogenaamde Consequence-systeem nu eenmaal in Binary Domain.

Blade Runner Domain

We gaan nu mi chien iets te gauw voorbij aan de basis van Binary Domain. De game is in principe niets meer dan een Japanse Gears of War-kloon tegen de achtergrond van een Blade Runner-verhaal. Dat verhaal gaat ongeveer zo: in 2080 zijn robot en mens niet meer van elkaar te onderscheiden. De grens tu en metaal en vlees is zo dun geworden dat deze robots – genaamd Hollow Children – zelf niet eens meer door hebben dat ze uit snoertjes, microchips en gerecycled schroot bestaan. Dus dreigt er een vermenging van mens en robot in de samenleving, iets dat de mens liever niet ziet gebeuren.

De mens stuurt daarom een team op pad om het bedrijf achter de Hollow Children een halt toe te roepen. Dat pad is er één zoals we in veel games hebben afgelegd, zo blijkt uit het begin van de preview-versie die wij mochten spelen. Hoofdpersoon Dan en collega Big Bo vechten zich al dekking zoekend een weg langs tientallen groene en rode robots en komen uiteindelijk oog in oog met een immense metalen eindbaas die ze weten te verslaan door handig gebruik te maken van de omgeving.

Cliché communicatie

Tijdens dit openingslevel vangen we slechts een glimp op van het Consequence-systeem. Af en toe vraagt Big Bo of hij de vijand frontaal moet aanvallen of juist dekking moet zoeken, waarbij jij de keuze krijgt om te antwoorden met “Charge!”, “Take cover!” of een weloverwogen “God damn!”. Het nut van deze laatste optie ontgaat ons, ware het niet dat het uitstekend past binnen de sterke stereotypering die Binary Domain opvoert. Dan en Big Bo zijn twee brede bonken van kerels die hun machogedrag constant ondersteunen met willekeurige krachttermen. Vooral Big Bo – kort voor Boateng – is een wandelend cliché van een zwarte Amerikaan die elke zin eindigt met “brother”.

Omdat de gespreksopties in deze prille fase van het verhaal nog zeer beperkt zijn en het onderdeel dat Binary Domain zo uniek moet maken daardoor ontbreekt, valt op hoe weinig origineel Binary Domain als shooter is. Gelukkig toont een demo van een later level meer en zien we hoe teamgenoot Faye dus chagrijnig jou bevelen negeert. Het team zit echter vol verschillende persoonlijkheden, dus hebben bevelen op ieder lid een andere uitwerking. Waar Faye jouw militante aanpak bijvoorbeeld niks vindt, kan Big Bo het wel waarderen. Zo vult de trust-meter van Big Bo zich en zal hij je ook tips geven over hoe je bijvoorbeeld een eindbaas kunt verslaan, of wijst hij je in de richting van door de levels verspreide speciale wapens.

Cruciale besli ingen

Voert Binary Domain dit Consequence-systeem door in alle facetten van de game, dan hebben we opeens te maken met veel meer dan een eenvoudige Gears-kloon. Vooraf aan elke mi ie kies je een bepaald aantal teamleden om mee te nemen, waarbij verschillende persoonlijke eigenschappen van elk lid jouw keuze bepalen. Daarbij is elke keuze die je tijdens een mi ie maakt van invloed op het onderling vertrouwen en daarmee indirect op het plan van aanpak en de moeilijkheidsgraad.

Stel dat deze besli ingen ook cruciale invloed uitoefenen op het verloop van het verhaal in Binary Domain. Dat onderlinge relaties à la Ma Effect van belang zijn voor bepaalde keuzemomenten, waardoor de game voor iedere speler een andere afloop kan hebben. En stel dat het verhaal zelf de diepte in duikt en à la Ghost in the Shell filosofische vraagstukken behandelt zoals alleen Japanners dat kunnen bedenken…

Naar zulke diepgang is het nu echter nog enkel zoeken. Ja, de mate van onderling vertrouwen is van invloed op meer dan alleen de actie zelf, zo werd geheimzinnig beaamd tijdens de presentatie rondom Binary Domain, maar hoe groot die invloed is wilde men niet verklappen. Dus blijft over de hoop. Hoop op een game die zijn ambities kan realiseren en zo zijn grote kloongehalte ontstijgt. Onze trust-meter is momenteel halfvol.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou