Bijna vergeten op E3: WRC 5 | Gamer.nl

Bijna vergeten op E3: WRC 5 | Gamer.nl

Tijdens E3 worden bezoekers overladen door impressies van grote games. Daardoor worden de kleinere titels soms uit het oog verloren, terwijl die ook de moeite waard kunnen zijn. Gamer.nl licht in 'Bijna vergeten op E3' elke dag in een paar alinea's een game uit die bijna werd vergeten, maar toch je aandacht verdient. Vandaag: WRC 5.

WRC 4 werd ontwikkeld door Italiaanse ontwikkelaar Milestone; deel 5 is afkomstig van Kylotonn. De Franse studio kreeg geen enkele a et mee van deel 4 en moest de rallygame dus van de grond af opbouwen. WRC 5 heeft de officiële FIA-licentie en daarmee alle bekende coureurs, auto’s en races. De carrièremodus leidt je vanaf Rally School (leren omgaan met 2WD en 4WD, verschillende ondergronden etc., contracten verdienen) en Junior WRC langs dertien landen met ieder vijf unieke special stages; wie geen geduld heeft speelt een Quick Stage met een auto naar keuze op een stage naar keuze.

Pacenotes komen soms wat laat, wat bochten inschatten lastig maakt

Tot zover de feiten. Ondergetekende speelde WRC 5 op de E3 en merkte direct: de game rijdt lekker. Racen over modder is compleet anders dan racen over asfalt en het gaspedaal wordt zelden volledig ingedrukt. WRC is zoals altijd een kwestie van anticiperen, doseren en timen. Qua anticiperen valt er nog wel wat te winnen. Pacenotes komen soms wat laat, wat bochten inschatten lastig maakt. Het feit dat Sébastien Ogier de pacenotes hielp ontwikkelen is een leuk PR-verhaal, maar het is te hopen dat Kylotonn nog wat aandacht besteed aan het toch wezenlijke onderdeel van de rallygame.

Toegankelijke semi-simulatie

Visueel is WRC 5 (nog) geen hoogvlieger. Omdat er maar één auto tegelijk op de track rondrijdt, is er volgens de ontwikkelaar genoeg rekenkracht om de bolides tot in de kleinste details te modelleren. Auto’s zien er inderdaad werkelijk prachtig uit. Dezelfde details zien we niet terug in de omgevingen, die verbleken vergeleken bij, bijvoorbeeld, die van Driveclub. Dynamische weersomstandigheden moeten de omgeving tot leven brengen en de game zowel realistischer als uitdagender maken.

WRC 5 is zoals een gelicenseerde rallygame betaamt gortdroog in zijn presentatie. Zonder opsmuk presenteert het een race-ervaring voor fans van de sport. Die fans kunnen zich uitleven met on- en offline multiplayer (om beurten racen), reparaties tu en rallyproeven (maximaal 55 minuten, wat betekent dat je keuzes moet maken) en tuning. De game laat je verschillende setups opslaan, dus is het makkelijk schakelen tu en verschillende instellingen voor verschillende omstandigheden. WRC 5 komt van een nieuwe ontwikkelaar, maar lijkt hetzelfde pad als zijn voorgangers te bewandelen met een middle-off-the-road-benadering van een redelijk toegankelijke semi-simulatie van de rallysport. Hopelijk betekent de overstap naar Kylotonn wel een kwaliteitsinjectie voor de reeks; met deel 4 zat WRC op een doodlopende weg.

Media has no description

WRC 5 verschijnt deze herfst voor pc, Xbox One en PlayStation 4.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou