Preview

Bijna vergeten op E3: The Solus Project

Buitenaards project met binnenlandse roots

Geschreven door Arthur van Vliet op
Tijdens E3 worden bezoekers overladen door impressies van grote games. Daardoor worden de kleinere titels soms uit het oog verloren, terwijl die ook de moeite waard kunnen zijn. Gamer.nl licht in 'Bijna vergeten op E3' elke dag in een paar alinea's een game uit die bijna werd vergeten, maar toch je aandacht verdient. Vandaag: The Solus Project.

De Aarde is op sterven na dood en jij bent de laatste hoop der mensheid. Je strandt op de planeet Gliese-6143-C, die niet zo onbewoond blijkt te zijn als je zou denken. The Solus Project stuurt je op overlevingstocht door deze onherbergzame buitenaardse omgeving. Dat betekent: eten, drinken, op temperatuur blijven, en je een weg banen door mysterieuze, ogenschijnlijk door mensen gebouwde structuren, op zoek naar de geheimen die de planeet herbergt.

De barre omstandigheden zorgen voor een constant gevoel van onrust

De korte speelsessie op de E3 2015 begint bij het begin. Je ruimteschip is neergestort en rondom de plek des onheils liggen items verspreid. Van drinkwater en eten in blik tot een pijp en buitenaardse planten die je kunt combineren om bijvoorbeeld een fakkel te maken. Houd de aspirant-fakkel in de luchtstroom van een nog brandende motor en je hebt een lichtbron. The Solus Project lijkt sterk te gaan draaien om crafting. Des te vreemder dat het crafting-systeem zo omslachtig is. Opgepikte objecten (denk: een steen) moet je eerst op de grond gooien voor je ze kunt combineren met een tweede object (denk: nog een steen, om steen één te slijpen). Ook ben je constant aan het selecteren, omdat er een grens zit aan het aantal items dat je mee kunt nemen.

The Solus Project maakt meer indruk met zijn onheilspellende sfeer. Hoewel de game technisch nog wat ruwe randjes heeft, vormen de planeet die het schetst en de bouwsels die je er tegenkomt samen een geloofwaardige buitenaardse wereld. Dankzij een dynamisch weersysteem en dag/nachtcyclus steekt er af en toe een gruwelijke tornado op of daalt er een gevaarlijke komeetregen neer uit de hemel. Het zijn barre omstandigheden die zorgen voor een constant gevoel van onrust.

Die combinatie van ongemak en mysterie is waar The Solus Project het van moet hebben. De game, die ergens voelt als dlc voor de film Interstellar, moet zo’n vijftien uur aan gameplay bieden voor een prijs van vijftien dollar. The Solus Project wordt ontwikkeld door Teotl Studios, dat zijn roots in Nederland heeft. Sjoerd de Jong heeft een verleden als mapmaker voor Unreal, maakt tutorials voor ontwikkelen in de Unreal Engine, en bouwt The Solus Project nu in de Unreal Engine 4.

The Solus Project verschijnt begin 2016 voor pc en Xbox One. Gamer speelde de game op Xbox One.

Dit artikel delen:

Lees meer

Kwartier aan gameplaybeelden van Shadow Warrior 2 Fallout Shelter
6

Reacties op: Bijna vergeten op E3: The Solus Project

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • SuperDre

    • 23 juni 2015 20:48
    kan best een interessante game zijn, maar de ingame movement is wel veel te houterig.. Ik zou ook voorstellen om Oculus icm motionleap ofzo in te bouwen…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • XtraLinkUK

    • 23 juni 2015 21:42
    Ziet er geweldig uit, heerlijke sfeer. Ik ben helemaal van dit soort games. Ik zie vooral wat Metroid invloeden, wat me echt helemaal nieuwschierig maakt!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Lorenzo-Playstation4

    • 24 juni 2015 07:15
    Ik heb een vraag aan de redactie. Waarom hebben jullie eigenlijk geen instagram acount? Want dit zou ideaal zijn voor korte trailers en foto's.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Archsoulxx

    • 24 juni 2015 07:59
    Omdat instagram voor vrouwen is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Renne

    • 24 juni 2015 09:10
    Zo'n systeem van crafting en inventory zat ook in Stranded Deep waar het niet echt fijn werkte. Nou moet ik er wel bijzeggen dat het in die game voornamelijk lastig was om de hele tijd in je bootje heen en weer te moeten varen vanwege die kleine inventory. Vaak is het niet een leuke vorm van restrictie.

    Verder ziet het er wel tof uit. Hopelijk wordt het wat. Heb wel weer zin in een goede survival/adventure game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RidgeRazor

    • 24 juni 2015 13:03
    Zeker eentje om in de gaten te houden.. En leuk gedaan, die referentie aan t einde ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord