E3 2015: Master of Orion | Gamer.nl

E3 2015: Master of Orion | Gamer.nl

Een week voor de E3 kondigde Wargaming aan dat het bezig is met een reboot van de klassieke 4X-game Master of Orion. Daarmee treedt de uitgever/ontwikkelaar voor het eerst sinds lange tijd buiten de ‘World of’-kaders waar het de afgelopen jaren zo’n succes mee heeft. Het gaat om een mix tussen reboot en remake: veel van de originele Master of Orion keert terug, zij het met wat aanpassingen. Dezelfde inhoud, maar dan toegankelijker, is hoe Wargaming het zelf beschrijft op de E3 in gesprek met Gamer.

Media has no description

Micromanagement

Master of Orion is zo groot als je wilt. Vooraf aan een potje kies je de omvang en leeftijd van het universum waarin je met jouw ras een groot rijk wilt opbouwen. Het begin draait vooral om twee van de vier X-en: Explore en Exploit. In de Galaxy View ontdek, verken en onderzoek je nieuwe planeten, bouw je een lab, kies je welke tech je gaat onderzoeken (van een tech tree met 75 niveaus) en micromanage je de populatie die je inzet op research, voedsel of productie. Het is tevens de plek vanwaar je al je units (individueel of collectief) aanstuurt. Je komt verder, ontmoet nieuwe ra en en krijgt de voor Master of Orion kenmerkende cutscenes (inclusief GNN News) te zien.

Ter bescherming laat je scouts je nieuwe ontdekkingen bewaken en frigates de omliggende wormgaten patrouilleren om piraten een halt toe te roepen. Anderhalf uur en honderdvijftig beurten verder in de game is het sterrenstelsel opengebroken, sta je in contact met meerdere ra en en is het slim om Star Bases te bouwen om je ontdekte en veroverde zonnestelsels te beschermen.

Media has no description

Nog zo’n honderdvijftig beurten verder – denk zo’n dikke drie uur totale speeltijd; potjes hebben momenteel een max van vijfhonderd beurten – is het volledige sterrenstelsel ontdekt en bezet. Om te winnen in Master of Orion kun je voldoen aan een (of alle) van de Paths to Victory: excellence, conquest, tech, economic en/of diplomatic. Voor conquest ga je uiteraard de strijd aan met concurrerende ra en. Tijdens de E3 zien we hoe de Alkari in een gesimuleerde strijd de vloer aanvegen met de katachtige Mrrshan. Het is een kwestie van kwantiteit: na de oorlogsverklaring wordt eerst de verdediging door een groot overtal van battleships en een frigate met de grond gelijkgemaakt. Een verzameling nukes op de kolonie doen de rest. De Mrrshan trekken zich terug, maar, zoals een Master of Orion-game betaamt, bezinnen zich op wraak.

Pacifisten zullen eerder de weg der diplomatie bewandelen naar de overwinning. Wie bijvoorbeeld via een zwart gat teleporteert naar een bezet stukje heelal, heeft daar de mogelijkheid om aan de onderhandeltafel te schuiven met als doel de grenzen open te gooien en een handelsverdrag af te sluiten. Diplomatie moet ongeveer gelijk worden aan hoe het in elkaar stak in de originele Master of Orion, vertelt de ontwikkelaar.

Media has no description

Nieuw terrein

Master of Orion betekent nieuw terrein voor Wargaming; de game wordt niet free-to-play maar krijgt gewoon een Steam-release. De nieuwe richting die Wargaming hiermee inslaat gebeurt op initiatief van Victor Kislyi himself. De oprichter en CEO is groot fan van Master of Orion en vernam dat er een team onder de vleugels van Atari bezig was met een reboot van de reeks. Wargaming nam het team over. Goed nieuws voor oudgedienden: vijf ontwikkelaars achter de originele game werken nu ook aan de reboot. Zo moet Master of Orion een game worden die eer doet aan de naam die het draagt.

Master of Orion verschijnt voor pc maar heeft nog geen releasedatum. De game is momenteel in alfafase, krijgt tien speelbare ra en en heeft ook een multiplayercomponent.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou