Beyond Good & Evil is het nieuwste geesteskindje van Michel Ancel, bedenker van de ledemaatloze platformheld Rayman. Het spel is al drie jaar in ontwikkeling en is een erg ambitieus spel geworden. Ancel schiep voor Beyond Good & Evil de wonderlijke wereld Hyllis, vol met unieke diersoorten, karakters en locaties. Een prachtige 3D engine werd ontwikkeld om deze wereld weer te geven en eind dit jaar mogen PC en PS2 bezitters er hun eerste stapjes zetten. Wij bekeken alvast een vroege, speelbare versie van het spel en raakten betoverd door al het moois dat Beyond Good & Evil voor ons in petto had.

De planeet Hyllis was ooit een vredige planeet, maar verkeert al een tijdje in staat van oorlog. Buitenaardse wezens, de DomZ genaamd, vallen de planeet keer op keer aan en bevinden zich reeds, zonder dat de bewoners het weten, onder de mensen. Als speler neem je in Beyond Good & Evil de rol aan van Jade, een freelance reporter, welke op een dag de opdracht krijgt om in een grot een tweetal buitenaardse wezens te fotograferen. Deze opdracht blijkt een test te zijn van de rebellenorganisatie IRIS genaamd. Deze beweren dat de overheid van de planeet dingen achter houden voor de bevolking en het is aan Jade om dit uit te zoeken. Hierin wordt ze bijgestaan door haar Uncle Pey'J, een varken welke Jade, wie haar ouders nooit gekend heeft, adopteerde. Leuk detail: Uncle Pey'J is een dik, oud varken.

Jade, een mooie meid in een wereld vol bizarre creaturen.

Beyond Good & Evil is qua opbouw een spel dat niet simpel te beschrijven is. Je kan verschillende locaties bezoeken, daar een praatje houden met de aanwezige mensen en de nodige minigames spelen, waaronder races, achtervolgingen, balletje-balletje en een variant op sjoelen. Wanneer er gevaar dreigt schakelt valt er natuurlijk ook wat te vechten. Om te reizen tussen de verschillende locaties maakt Jade gebruik van een hovercraft. Hyllis is namelijk voor een groot deel bedekt met water waardoor dit voertuig erg goed van pas komt.

De missies die je krijgt bestaan vaak uit het fotograferen van bepaalde objecten welke zich vaak niet bepaald voor de ingang van een locatie bevinden. De locaties waar je missies zich afspelen zijn wellicht het beste te vergelijken met de tempels uit Zelda. Vaak dien je de nodige puzzels op te lossen, vijanden te verslaan en deuren te openen, om uiteindelijk bij je missiedoel op die locatie aan te belanden. De opbouw van deze missielocaties is dus vrij lineair. De puzzels die je tijdens je missies tegen komt zijn vaak erg creatief ontworpen en zijn niet nodeloos ingewikkeld maar vergen toch enig inzicht in de omgeving.

Pey'J, de ultieme side-kick. Kent het typenummer van elke moersleutel.