De komst van Beyond Good & Evil HD zet aan het denken. Zou Ubisoft de levensvatbaarheid van het vervolg soms af laten hangen van de HD-remake? Een aantrekkelijke heruitgave kan een steuntje in de rug zijn voor zij die nog altijd geloven in de toekomst van de serie. Het nogmaals uitblijven van commercieel succes voor het licht verteerbare actieavontuur betekent wellicht juist het einde. Hoe dan ook, het is een uitgelezen kans voor spelers die Beyond Good & Evil de eerste keer gemist hebben. De game werd toen nog ondergesneeuwd door andere grote releases, dus de kans dat je tot die groep behoort is aanwezig.

Typisch Nederlands

Beyond Good & Evil kwam oorspronkelijk in november 2003 uit en moest zijn releasemaand delen met Prince of Persia: The Sands of Time, eveneens uit de stal van Ubisoft. Hoewel de uitgever het spel als een volwaardige release naar voren schoof, voerden retailers al snel drastische prijsverlagingen door toen bleek dat de verkopen uitbleven. Slechts enkele maanden na zijn release was Beyond Good & Evil al voor een tientje uit de budgetbakken te vissen, terwijl Sands of Time nog nauwelijks in prijs gedaald was. Toch zijn beide games vergelijkbaar in productiewaarde. Beyond Good & Evil hoef niet de mindere te voelen. Sands of Time heeft zijn remake inmiddels al gehad, nu is de creatie van Rayman-bedenker Michel Ancel aan de beurt.

Voor we de (weliswaar verbeterde) graphics aan de tand des tijds kunnen gaan voelen valt gelijk iets anders op: de schermteksten zijn in het Engels. Wie ooit de Gamecube-versie heeft gespeeld kan zich nog wel herinneren dat deze taaloptie hierin ontbrak, en de enige mogelijkheid dus was om alles in het Nederlands (of Frans) aan te horen . Gek genoeg is het daarom even wennen om nu ineens wel de Engelse taal tot onze beschikking te hebben. Daarbij deden de Nederlandse stemacteurs het niet eens onverdienstelijk (een Howard Komproe daargelaten) en wist de charme van het spel ook na vertaling nog te overtuigen. Laten we de nostalgische gevoelens echter achterwege, dan mag het de eerste succesvolle aanpassing aan het spel genoemd worden.

Kijken we verder dan blijkt dat er niet gek veel is veranderd en zien we een HD-versie die te vergelijken is met de Prince of Persia HD-trilogie. Natuurlijk zijn er Trophies en Achievements toegevoegd, maar buiten dat is de game functioneel identiek. Praten we over de graphics, dan wordt het een ander verhaal. Beyond Good & Evil HD ondersteunt 720p als resolutie en heeft een oppoetsbeurt ondergaan om daaraan gestalte geven. De spelwereld ziet er nog even kleurrijk en goed doordacht uit, al is dat waarschijnlijk eerder toe te schrijven aan het sterke art design. Eigenlijk oogt het precies zoals vroeger, maar grijp terug naar de oorspronkelijke versie en het zal grafisch een stapje achteruit zijn. De HD-resolutie en scherpere textures zorgen er in ieder geval voor dat het ook op een groot scherm prima tot zijn recht komt. Maar laten we ons vooral niet blindstaren op de graphics, er is nog een hoop gameplay die ook dringend om aandacht vraagt.

Jade: fotografe, verzetsstrijder

Beyond Good & Evil HD begint met een hoop tumult. Hoofdrolspeelster Jade ziet hoe buitenaardse wezens haar huis aanvallen. Normaal zou het omringende schild korte metten maken met indringers, maar een nog niet betaalde elektriciteitsrekening gooit roet in het eten. Ze moet daarom vrijwel gelijk aan de bak om haar trouwe sidekick Pey’j en de andere inwonende dierenvriendjes veilig te stellen. Na een spannende openingsscene keert de rust gelukkig terug en kan er gedacht worden aan een lange termijnoplossing, zoals het verzamelen van geld voor de energiemaatschappij. Om haar krediet op te hogen kan Jade foto’s nemen van vreemde diersoorten, die vervolgens worden opgekocht door een behoorlijk gulle wetenschapper. Na het maken van een paar kiekjes hebben we al genoeg geld en vervolgen we ons avontuur.

Voor de open wereld zich volledig ontvouwt moeten we eerst nog een mysterieuze man helpen, met een minstens zo gevaarlijke missie. Er is niet meer voor nodig dan het verslaan van een groot monster om hem zijn identiteit te laten onthullen. Hij maakt deel uit van het IRIS-netwerk, een organisatie die erop gebrand is om de waarheid aan het licht te krijgen. Welke waarheid dat is weet Jade niet, maar ze is het aan haar vrienden verplicht om dat uit te zoeken. Als IRIS de oplossing is voor de buitenaardse bedreiging, dan moet zij daar deel van uit maken. De nog onwetende Jade haalt daarmee een hoop problemen op de hals. Ook al zijn wij dan alwetend, we laten ons weer net zo graag in haar belevingswereld meesleuren.