Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview

Bethesda VR: Fallout 4 en DOOM (hands-on)

Minipreview

Geschreven door Arthur van Vliet op

Viva la Vive! Ook uitgever Bethesda begint zich te bemoeien met virtual reality, zo kondigde het bedrijf aan tijdens zijn tweede E3-persconferentie ooit. Gamer.nl ging kort aan de slag met Fallout 4 en DOOM in het virtuele domein.

Bethesda-baas Todd Howard vertelde aan ondergetekende dat virtual reality voor het bedrijf vooral is ontstaan uit een beetje kloten met de techniek in combinatie met Fallout 4. Uiteindelijk moet de hele game op wat voor manier dan ook speelbaar worden met een vr-headset. Het eerste resultaat van dat geklooi is vooral een grappig, maar al prima werkend experiment.

Wat is het geval? Met de HTC Vive op het hoofd en twee bewegingscontrollers in de handen mogen we een beetje rondkuieren bij het bekende tankstation uit Fallout 4. Lopen doen we door een plek aan te wijzen met de linkercontroller, schieten is een kwestie van mikken en vuren met de rechter. De wereld van Fallout 4 lijkt in ieder geval aardig geschikt voor virtual reality en wordt al mooi in beeld gebracht. Vooral leuk is echter de mogelijkheid om op je Pipboy te kijken door daadwerkelijk je linkerarm voor je te halen en door de menu’s te scrollen. We selecteren de Fatboy, schieten wat Raiders overhoop, lachen om de veel te overdreven explosies die het vijandige grut vermorzelen en gaan snel verder naar een demo van DOOM.

Wat daar meteen opvalt is hoe belachelijk mooi de shooter is op de Vive. Zowel de binnenlocaties als Hel komen tot leven, hoe doods ze ook zijn, en ondanks de nare sfeer is het fijn vertoeven in de gedoemde spelwereld. Ditmaal swingen we granaten met links en knallen we met rechts. Het voelt goed, al is de bewegingsvrijheid nog beperkter dan in de Fallout-demo. De vraag is dan ook hoe Bethesda hun volledige games gaat optimaliseren voor de vr-beleving – een vraag waar het bedrijf zelf nog geen antwoord op heeft. Beide demo’s benaderen geenszins de diepte van Fallout 4 en DOOM, laat staan dat ze hun complete singleplayer-ervaring in deze vorm gaan evenaren.

Maar het begin is er. Met Bethesda achter zich, kan virtual reality wellicht sneller een sprong in populariteit maken. Volledig meegezogen worden in de open werelden van Fallout en The Elder Scrolls? Wij zien het wel zitten.

Tijdens en kort na E3 schrijft Gamer.nl naast uitgebreide impressies ook een aantal minipreviews, om bezoekers van een constante stroom aan nieuwe informatie te voorzien.

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

Iedereen speelt tegelijkertijd in Mario Party Star Rush De beste gamedeals van de week
6

Reacties op: Bethesda VR: Fallout 4 en DOOM (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Gjoene

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    Ben van plan om eind van het jaar een nieuwe PC te kopen die VR ready is. Fallout 4 spelen (en GTA 5) is wel heel gaaf

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Dennispls

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    Jammer dat die Vive zo beestachtig duur is. Ik heb niet even 800 eurotjes liggen en dan ook nog even paar honderd extra om een nieuwe videokaart te kopen.
    Lijkt me wel tof om Doom in VR te spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • CroniC

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    @Dennispls Dan is de OpenVR misschien wat voor jou, zelfde specs als Vive en Rift voor 399,-
    Officieel is het een DK, maar dat maakt niet zoveel uit denk ik.

    Ik mag geen linkje naar hardware.info posten want dat is blijkbaar spam.
    Hij staat nu nog op de FP beetje naar beneden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • domineur

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    @CroniC
    Ik denk dat je OSVR bedoelt Het probleem daarvan is dat er maar een handje vol ontwikkelaars en tools voor is. OpenVR is van Valve en zelfs dat wordt niet ondersteund. Wil je gamen ben je aangewezen op SteamVR en of de betaalmuur die OculusVR heet. Dan is 399 nog veel geld voor iets wat amper bruikbaar is. En gezien het gezeik met SteamVR en Oculus SDK staat een ontwikkelaar waarschijnlijk niet te springen op nog een port.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MrTomatoBalls

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    Als er wordt gesproken over hoe VR besturing in volledige games moet gaan lopen vraag ik me altijd af: Waarom zien ze de bril niet gewoon als de muis of rechter joystick? Kijken doe je met je hoofd, lopen met je controller. En zelfs op controllers met tracking die je handen volgen heb je altijd nog een joystick. Die kunnen ze toch gewoon gebruiken voor het lopen?

    Als ik nu iets over het hoofd zie, meldt het me! Ik probeer er ook maar iets logisch van te maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • maartencartman

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    Ik wou toch nog even melden dat ik net de Singleplayer campaign van Doom heb uitgespeeld en oh oh oh wat was die vet. Gelijk op Ultra Violence. 1440p alles op max en frames van rond de 90 tot 120.

    Heerlijke game. VR lijkt me dan ook een vette toevoeging.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.