Beijing 2008 (hands-on) | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

“Mijn oogbal!”, “sterf!”en “auw, auw!”. Dat waren voornamelijk de kreten die de laatste tijd bij mijthuis klonken. De controllers vlogen in het rond, er werd gevloekt en getierden er werd zelfs op de kostbare Sony Bravia gespuugd. Heb ik een nieuwe fetisj?Nee, enkel de previewversie van Beijing 2008 op de PlayStation 3.

SEGA kan niet anders dan tevreden zijn met de officiële licentie van deOlympische Spelen. Vooral het succes van Mario & Sonic op de OlympischeSpelen heeft ze geen windeieren gelegd. Maar SEGA heeft meer Olympische goudmijntjes,  zoals Beijing 2008, een game die wordtontwikkeld door Eurocom. Deze studio hield zich in het verleden voornamelijkbezig met licentiegames, maar mi chien ken je ze ook van Athens 2004. Hoe danook, je begrijpt dat hun cv weinig indruk maakt. De vraag blijft dan ook of datBeijing 2008 de  vloek van slechteOlympische games  kan doorbreken.

In Beijing 2008 kun je vanzelfsprekend alle onderdelen van de Olympische Spelenspelen in de hoofdcampagne. Om deze wat intere anter te maken bevat deze moduseen heus RPG-systeempje. Naarmate je meer onderdelen voltooit kun je bepaaldeeigenschappen van jouw team (snelheid, kracht etc.) verbeteren. Gelukkig is er voorde mensen die daar te ongeduldig voor zijn ook nog de mogelijkheid  ieder onderdeel apart te beoefenen.  Je hebt de keuze uit 38 activiteiten, alle belangrijkeindividuele Olympische onderdelen zijn dus van de partij. De game zal de scoresdie je haalt in de singleplayermode bijhouden op een online ranglijst. Ook kunje het tegen maximaal zeven andere spelers online op nemen. Het lijkt er dus opdat het met de game qua kwantiteit wel goed zit. De game valt of staat echter bijde uitwerking van de verschillende onderdelen.

Zoals vaker het geval is bij kwantitatief uitstekende games, schiet ook dezegame op het gebied van kwaliteit tekort. We leven in 2008, een tijd waarin gamesbol staan van kunstmatige intelligentie en interactie. Ik vraag me af waarom dateen game anno 2008 nog steeds hetzelfde simplistische principe kent als Track& Field, een arcadegame die inmiddels zo'n twee decennia oud is. In Beijing2008 zul je voornamelijk op knoppen rammen en quick time events voltooien, of dit met elkaar combineren.  Dit alles wordt op den duur niet alleen eentonig,het veroorzaakt ook nog eens fysieke pijn. Wiifit is voor watjes vergeleken metde pijniging in Beijing 2008Zo zul je bij het hardlopen de X en O-knop (je kunt ookkiezen voor de pookjes), zo snel mogelijk omstebeurt  moeten indrukken.  Na twee maal de 1000 meter te hebben gelopenvoelde mijn duimen alsof Erica Terpstra erop was gaan zitten, en helaas niet inhaar dagen dat haar Olympische prestaties hoogtij vierden.  De inleiding komt mi chien overdreven over,maar deze taferelen vonden werkelijk plaats. Het bashen op de knoppen werkt frustrerend en wordt zo eentonig enpijnlijk dat ik al gauw begon te smijten met de controller. Wat ook niet zogoed werkt is judo,  dat uit een aantalverkapte quick time events bestaat. Andereonderdelen komen daarentegen wel goed uit de verf, zoals de ringen. Met depookjes geef je de positie van de handen aan, die richting moet overeenkomenmet de richting die staat aangegeven op het scherm. Bij de afsprong moet jevervolgens razendsnel een knoppencombinatie indrukken.

Gelukkig bestaan niet alle activiteiten uit hersenloosknoppengeram of quick time events,bijvoorbeeld tafeltennis. Hierbij heb je volledige controle over je personage.Naar ook dit onderdeel vereist nog wat sleutelwerk. De besturing voelt nog indirecten het spelprincipe is bij deze activiteit gewoonweg te simpel. Zo kun je debal maar op twee manieren raken en kun je geen topspin of andere draai aan debal geven. Het gewichtheffen en schieten op 25 meter afstand is daarentegen welintere ant en uitgebreid. Zo moet je alvorens je toekomt aan het schieten eenademhalingsoefening doen. Het is natuurlijk moeilijk om de ietwat simplistischeonderdelen intere ant te houden, maar door deze kleine elementen toe te voegenslaagt Eurocom daar wel in. De onderdelen verschillen in de previewversie onderling nog erg in kwaliteit, maar Eurocom heeftnatuurlijk nog de tijd om aan sommige onderdelen te sleutelen. De game ziet er grafisch goed uit, de animaties lopenvloeiend in elkaar over en de stadions zijn goed vormgegeven. Wat de graphicsechter niet konden bewerkstelligen was een Olympische sfeer, dit mis ik nog eenbeetje. Vooral het gejuich van het kartonnen publiek en het gemis van opstandigeTibetanen doet wat afbraak aan de sfeer.Eurocom heeft duidelijk geleerd van de gemaakte fouten inAthens 2004. Met Beijing 2008 gooien ze het over een andere boeg metuitgebreide online gameplay en goede graphics. Het principe van hersenloos opknoppen rammen is echter verouderd. Daarbij vereisen sommige sporten nog hetnodige programmeerwerk, want ze leken nog niet helemaal af. We zijn benieuwd ofEurocom nog voldoende tijd heeft om de punten van kritiek te verbeteren voordatde uiteindelijke versie eind juli zal verschijnen.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou