Eigenlijk is Beaterator een uit de hand gelopen fanservice. De applicatie verscheen eerst als flashgame op de site van Rockstar, waar bezoekers gratis en voor niets wat muziek in elkaar konden knutselen. Het groeide niet alleen uit tot een populaire bezigheid op de website, de ontwikkelaar had ook nog eens goede contacten met muziekproducer Timbaland en daar moest dus ook maar eens een game mee gemaakt worden. Een simpele optelsom geeft ons Beaterator, die begin oktober voor de PSP uit moet komen.

Simpel…

Maar hoe gaat Rockstar spelers aantrekken? Er zijn al heel uitgebreide muziekprogramma's op de markt, dus wat kun je dan nog aanbieden? Een probleem blijft dat deze programma's vaak veel te ingewikkeld zijn. Je krijgt als het ware een blanco veld voor je neus en door de vele opties weet je niet eens waar je moet beginnen. Dat stoot veel muziekenthousiastelingen af en daar ligt nu juist de mogelijkheid voor Beaterator om dingen anders aan te pakken.

Wat wij voorgeschoteld kregen leek in ieder geval een stuk simpeler. Je kunt er voor kiezen om simpelweg on the go liedjes en beats aan te passen door gebruik te maken van de actieknoppen op de PSP. Timbaland draait een random nummer en jij past zoveel aan als je zelf wilt. Dit biedt zeker even vermaak, maar uiteindelijk wil je natuurlijk zelf iets verzinnen.

…en toch diep

Dus gaat het spel veel dieper dan dat, want je moet een simpele interface niet verwarren met een gebrek aan diepgang. Dat heeft Beaterator namelijk zeker en daarvoor ga je naar het menu waarin je zelf hele nummers kunt maken. Het makkelijkste is dan om een paar beats en verschillende instrumenten te selecteren die je netjes onder elkaar op lijntjes plaatst. Daarna kun je elk instrument kiezen en kleine aanpassingen maken in het afspeeltempo. Je kunt er zelfs vocals instoppen en niet alleen die in de game zitten, dankzij de microfoon in de PSP Go kun je ook je eigen stem – of geluiden van alles en iedereen om je heen – opnemen en in de game verwerken.

Maar Beaterator heeft nog een laag daaronder. Dit is de laag die vooral bekend zal zijn bij mensen die veel met andere muziekprogramma's hebben gewerkt. Ben je een beetje tevreden met je nummer, maar mist er nog steeds wat? Dan druk je op een willekeurig instrument en krijg je een menu waar je elk afzonderlijk geluid dat dit ene instrument in je nummer maakt, kunt aanpassen. Toonhoogte, snelheid, hoeveelheid snaren of beats die aangehouden worden… verzin het en het zit er in. Diepgang dus, maar wel pas wanneer jij daar klaar voor bent en de rest van de 'game' onder de knie hebt.

Het gemak waarmee je nummers in elkaar zet wordt gecomplimenteerd door de overvloed aan samples en soorten beats (werkelijk duizenden die door zowel Rockstar als Timbaland zijn gemaakt). Misschien nog wel belangrijker is dat je je nummers ongecomprimeerd naar wav- of midi-bestanden kunt omzetten om kunt zetten. Daar kun je dan vervolgens mee doen wat je wilt – onder een YouTube-filmpje zetten, delen met andere mensen op de Rockstar Social Club-website, op je MP3-speler zetten of als ringtone op je mobiel gebruiken. Wat je maar wilt.

Beaterator is niet echt een game, het is een programma dat het maken van je eigen muziek simpel houdt. Dit doet het door alle opties in de game niet op één scherm te proppen, maar verschillende lagen aan te bieden waar je met één druk op de knop tussen wisselt. Zo is de game geschikt voor vele typen spelers – wil je alleen maar een beetje beats aanpassen in de trein om zo toch bezig te zijn, of wil je echt hele nummers in elkaar zetten? Het kan allebei. Beaterator moet bij iedereen met zelfs de kleinste DJ-ambities als muziek in de oren klinken.