Plezier voor twee

We beginnen met een voorproefje van de coöperatieve modus voor twee spelers op de PlayStation 3. De missie: bevrijd een gijzelaar met bruikbare informatie en breng deze in veiligheid. De enige tip die we krijgen van de ontwikkelaar: pak het zo subtiel en stealthy mogelijk aan, anders ga je het waarschijnlijk niet redden. We nemen deze woorden ter harte als we het gebouw betreden. We zien gelijk een vijand achter een raampje staan en markeren deze zodat onze medespeler weet wie ons doelwit is. Tegelijkertijd sluipt hij onder het raam door om een beter zicht in de kamer te krijgen en ziet een tweede tegenstander op een stoel zitten. Simultaan neutraliseren we het gevaar en trekken dieper het gebouw in.

Op dit moment krijgt onze teamgenoot een beetje Rambo-neigingen en sprint hij blind een trap op. We schieten nog net op tijd een bewakingscamera stuk en voorkomen dat het alarm afgaat. Dit zet zich voort tot we onze gijzelaar bereiken en veilig in een buiten wachtende Humvee laden. De missie is alleen nog niet voorbij, want we krijgen nu de nobele taak om een veilig pad te creëren door de nauwe straatjes. Wederom sprint onze dappere medestander blind de straat op, weet twee vijanden om te leggen, maar wordt vervolgens zelf neergeschoten. Gelukkig is hij wel zo verstandig om in dekking te kruipen zodat hij weer op de been geholpen kan worden, want het is pas voorbij als je beiden sneuvelt.

Vanwege onze overenthousiaste collega pakken het wat rustiger aan en neutraliseren met chirurgische precisie de oppositie, totdat we bij een bouwplaats komen. Hier worden we vanuit een flatgebouw beschoten met een raketwerper, maar kunnen de schutter met geen mogelijkheid uitschakelen. De destructie van omgeving werkt ook niet mee, want wat we ook in de richting van het gevaar schieten: het balkon blijft intact. Net als we dichtbij genoeg zijn gekomen om een granaat naar binnen te gooien is onze speelsessie voorbij. Omdat het een alpha-versie betrof oogt het allemaal nog wat grof en zitten er nog duidelijk wat oneffenheden in het spel, maar de potentie van coöperatief spelen is al duidelijk zichtbaar.

Maar met z’n 64’en is leuker

Wat Battlefield, Battlefield maakt zijn de grootschalige veldslagen. Met 64 man tegelijkertijd op het strijdtoneel vechten om het overwicht op de kaart, zowel ter land als in de lucht. Dat is precies wat we doen in de Conquest-speelsessie op de PC, tevens het enige platform dat ondersteuning voor 64 spelers biedt. De map die we spelen is dezelfde als uit de trailer die afgelopen dinsdag getoond werd, namelijk Caspian Border. Ook hier spelen we een alphaversie, maar zelfs in deze vroege versie zijn we al diep onder de indruk van het grafische geweld dat op het scherm getoverd wordt. De animaties van de soldaten zijn ongekend soepel zodra ze over bijvoorbeeld een muurtje springen (dank u FIFA) en gebouwen blijven als een uitgehold karkas achter zodra een tank op bezoek is geweest. Vooral de bosbrand is een aantrekkelijke afleiding vanuit de lucht, maar tijd om van de omgeving te genieten hebben we niet: strijden voor de vlaggen moeten we.

Dat de map aan de grote kant is merken we duidelijk als we als sniper de pootjes onder ons geweer vandaan klappen en vanaf een afstandje ondersteuning bieden met spotten en het uitschakelen van vijanden. Het wordt namelijk nooit echt hectisch druk op een bepaalde plek, waardoor we het idee krijgen dat overal wel kleine schermutselingen plaatsvinden behalve in ons gebied. We besluiten ons daarom wat actiever in het strijdgewoel te storten als Assault-klasse en gevallen kameraden weer op de been te helpen. Nu voelt de actie gelijk een stuk heftiger aan, en hebben we geen tijd om uitgebreid de aanpassingsmogelijkheden van de verschillende klassen en voertuigen door te nemen.

Met de toevoeging van die mogelijkheid voelt Battlefield 3 gelijk meer als Battlefield: Bad Company 2 in de multiplayer dan Battlefield 2. De perk-achtige extra’s die op tanks en andere voertuigen geschroefd kunnen worden, de aanpassingen die gemaakt kunnen worden aan wapens: het geeft het gevoel dat Battlefield 3 met de concurrentie mee geëvolueerd is, maar het verliest niet dat grootschalige gevoel dat de eerdere delen in de reeks neer wisten te zetten in de multiplayer. Conclusie: even poetsen en dan uitrukken op 27 oktober!

Volg de Gamescom 

op Gamer.nl