De eerste die EA uitbrengt is Close Quarters en zoals je misschien al kunt raden, staat vooral het vechten op korte afstand en in kleine ruimtes centraal. DLC-pakket twee krijgt de naam Armored Kill en zal vooral veel tanks, APC’s en mobiele artillerie met zich meebrengen. Over de laatste, End game genaamd, deed EA wat geheimzinnig, maar als we gokje mogen wagen, dan gaat het om een uitbreiding die het singleplayergedeelte nog wat verder uitdiept.

Kelders en zwembaden

Zoals wel vaker bij dit soort hands-on’s kregen we slechts één map te zien: Donya Fortress. Maar deze liet wel direct zien waar je in Close Quarters waarschijnlijk veel mee wordt geconfronteerd. De map situeert zich in een typisch Arabisch fort, vol met kleine kamertjes, een paar tuintjes, hier en daar een fontein met binnenzwembad en een kelder waar de man des huizes zo af en toe een paar opstandelingen foltert. Al deze ruimtes en verschillende verdiepingen maken de gameplay anders dan je gewend bent.

De nieuwe slogan voor Close Quarters vat het eigenlijk al heel goed samen: "Move quickly and watch your back!” Gevechten worden deze keer niet alleen maar geleverd op één niveau, maar kunnen letterlijk twee of drie verschillende verdiepingen beslaan. Waar je in Battlefield 3 toch vaak vooruit kijkt, of in ieder geval wel een goede indicatie hebt van waar je tegenstander vandaan komt, daar zul je in Close Quarters gewoon een gezichtsveld van 360 graden moeten opbouwen om als winnaar van het veld te stappen.

Bovendien stoppen de makers straks ook een nieuwe modus in het spel, te weten Conquest Domination en halen zelfs de bekende Rush-variant uit de nieuwe maps. Conquest Domination zorgt ervoor dat je niet meer op de capture points zelf mag spawnen, maar alleen nog op willekeurige plekken of bij je teamgenoten. Wij mochten deze nieuwe modus al direct aan de tand voelen en het is alsof je toch een beetje een ander spel aan het spelen bent. De actie wordt een stuk hectischer, zoals eigenlijk ook de manier waarop je aanvalt en verdedigt.

Van A naar B en terug

Niet langer zul je slechts bij een vlag staan om deze te verdedigen, of juist dezelfde aanvallen. De plekken waar in Conquest Domination om gevochten wordt zullen constant wisselen. Het maakt de game niet alleen een stuk chaotischer, maar ook veel dynamischer. Je bent de hele tijd van punt A naar B en weer terug aan het rennen, ondertussen je ogen en oren open houdend om maar niet vanachter te worden neergestoken door een vijand.

Het gevoel dat de game hierdoor een beetje aanvoelt als concurrent Call of Duty konden we tijdens het spelen daarom niet altijd onderdrukken. De gameplay wordt namelijk veel meer een strijd om de verschillende capture points, maar nog meer om gewoon zoveel mogelijk tegenstanders afslachten. Dat de capture points non-stop wisselen van eigenaar , werkt dat alleen maar in de hand.

En we betrapten onszelf erop dat we op een gegeven moment veel meer gingen letten op de tegenstander dan op de vlaggen. Uiteraard hoeft dit helemaal niet iets slechts te zijn, omdat er genoeg gamers zijn die deze manier van spelen juist helemaal te gek vinden. Het is alleen wel duidelijk dat Close Quarters vooral aantrekkelijk voor je is als je houdt van snelle actie, team deathmatch-achtige gameplay en vooral heel veel schieten.