Aftermath gaat verder waar die aardbeving ophield. Dat betekent dat je teruggaat naar Iran om tussen de puinhopen van dit alles verwoestende natuurgeweld online te knokken tegen de rest van de wereld. Wat we te zien kregen was een Battlefield zoals we niet eerder zagen. De nog uit te komen DLC bevat drie nieuwe maps die totaal anders aanvoelen dan enige andere map die je ooit gespeeld hebt in deze shooter. Overal liggen huizen in puin, zijn straten open gereten en liggen brokken beton op straat. De game krijgt hierdoor een heel andere toon, omdat de logica van ‘gewone’ maps met op de gangbare plekken een deur of een raam hier niet geldt. Vijanden komen nu overal vandaan, uit iedere hoek of spleet, en dat voelt een stuk ongemakkelijker.

Hij is er weer

Nieuwe wapens kent de DLC nauwelijks, maar het enige wapen dat wel nieuw is, gaat straks ongetwijfeld voor opschudding zorgen. Want ja, ook Battlefield gaat overstag en presenteert volgende maand de kruisboog. De makers beloven een wapen dat geladen kan worden met verschillende pijlen, ieder geschikt voor een specifiek doel. We kunnen in alle eerlijkheid niet ontkennen dat deze toevoeging een beetje geforceerd aanvoelt met de kennis dat bijvoorbeeld Crysis 3 en Tomb Raider straks ook een boog aanbieden , maar zolang we vijanden vanaf een pittige afstand een dikke headschot kunnen geven met dit wapen zullen we er nu niet al teveel over klagen.

Wat niet geforceerd aanvoelt, maar juist heel anders en nieuw, is de nieuwe Scavenger-modus. In deze modus begin je slechts met een pistool en moet je al vechtend op zoek naar betere wapens. Die liggen namelijk overal verspreid en verschillen behoorlijk in kracht. De spawnpunten van de wapens liggen vast, maar welk wapen er op een specifieke plek ligt niet. Het loont dus de moeite om overal te kijken. Vergeet tijdens het rondsnuffelen echter niet dat er ook andere kapers op de kust liggen.

De maps in Scavenger zullen daarnaast ook erg klein blijven waardoor de actie elkaar in rap tempo opvolgt. Geen ellenlange wandelingen meer, maar gewoon ‘mano a mano’ met twee pistolen vechten om een machinegeweer. Het is een illustratie van de nieuwe toon van het spel: Vechten om het laatste bot, precies zoals je in het echt ook zou doen in de nasleep van een aardbeving.

Aftermath heeft na onze korte speelsessie een goede indruk achtergelaten. Op het eerste gezicht heeft de DLC straks weinig te bieden in de vorm van content met ‘slechts’ drie nieuwe maps, een nieuwe modus, twee opgepoetste voertuigen en een kruisboog. Toch voelt alles heel anders aan door de algehele uitstraling en de nieuwe, survival-achtige insteek. Het voelt nu meer aan als knokken om te overleven in plaats van knokken voor plezier. Met de DLC Aftermath wordt Battlefield 3 wat rauwer. En dat vinden we helemaal niet erg.