Battlefield 2042 is in alle opzichten groter

Battlefield 2042 is in alle opzichten groter

Eigenlijk had Battlefield 2042 al bijna in de winkels moeten liggen, maar href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/battlefield-2042-uitgesteld-naar-19-november/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">vorige maand</a> werd de release een paar weken opgeschoven. Daardoor hebben we nu pas de bètaversie van Battlefield 2042 kunnen spelen. Daaruit blijkt dat het uitstel zeker niet onnodig was.

In de bèta is alleen de map Orbital beschikbaar: een gloednieuw en gigantisch slagveld voor 128 spelers. Tenminste, op PlayStation 5, Xbox Series X en pc. Op de PS4 en Xbox One is Battlefield 2042 speelbaar met 64 spelers. Wij spelen ‘m op de Xbox Series X en dat is een behoorlijk indrukwekkende ervaring.

Battlefield XL

Door de schaalvergroting is Battlefield grootser dan ooit tevoren. Straaljagers vliegen over, raketten van een gevechtshelikopter slaan in en overal waar je kijkt zie je vuurgevechten ontstaan. Het is authentiek Battlefield, maar dan met nog meer van… nou ja, alles eigenlijk: spelers, voertuigen, explosies, noem maar op. Al die vuurgevechten hebben ook een verwoestende uitwerking op de map. Muren brokkelen af, sprinklerinstallaties gaan aan, palmbomen knappen als luciferhoutjes en een salvo op gasleidingen zorgt voor gigantische rookwolken. De kroonjuweel van Orbital is natuurlijk het platform waar een enorme draagraket klaarstaat om gelanceerd te worden. In sommige gevallen zal de raket inderdaad gelanceerd worden, maar het kan ook gebeuren dat ‘ie met een gigantische explosie ontploft.

battlefield 2042battlefield 2042

Alsof dat niet genoeg is, verandert ook het weer op de map. De ene keer spelen we in de stralende zon en is er geen vuiltje aan de lucht. Tijdens een ander potje slaat het weer geleidelijk om. De regen neemt toe, de bomen dansen steeds heviger in de wind en langzaam ontstaat er een ware orkaan op de map. Omdat die weerseffecten willekeurig zijn, en de uitkomst van de raketlancering wordt bepaald door het spelverloop, is het ieder potje weer een verrassing wat er precies gebeurt.

Het is een beetje de vraag of Battlefield 2042 niet is doorgeschoten. Het is allemaal wel érg chaotisch.

-

Ruw en chaotisch

Aanvankelijk geeft Battlefield 2042 door al die variabelen echt een next-gen ervaring. Al dat technische geweld trekt helaas wel zichtbaar een flinke wissel op de hardware. Het is natuurlijk niet voor niets pas een bèta, maar Battlefield 2042 verkeert in een nog erg ruwe staat. Grafische glitches, beeldvullende flikkeringen en bizarre animaties bij het sterven zijn schering en inslag. Zo dicht op de release mag dat eigenlijk al niet meer in deze mate voorkomen.

Los van technische onvolmaaktheden, is het verder een beetje de vraag of Battlefield 2042 niet is doorgeschoten. Het is allemaal wel érg chaotisch. Misschien ligt dat aan deze specifieke map: in het geval van Orbital concentreren de gevechten zich vooral rondom de drie middelste controlepunten, die beide teams proberen te veroveren. Doordat die drie punten in een driehoek liggen, ontstaat er een soort voortdurende rondo waarbij controlepunten om de haverklap veroverd worden.

In deze rondo rent iedereen als een kip zonder kop rond en wordt er maar weinig samengewerkt om de controlepunten te veroveren of vast te houden. Dat samenwerken wordt ook niet makkelijk gemaakt. In de bèta zien teamgenoten en vijanden er bijna hetzelfde uit, waardoor je pas laat ziet of je de trekker moet overhalen of niet. Daarnaast worden veel plekken ingenomen door computergestuurde teamgenoten en tegenstanders.

battlefield 2042battlefield 2042

Van computergestuurde deelnemers hoef je al helemaal geen ondersteuning te verwachten. Ze bieden veel minder weerstand dan echte spelers en vertonen nogal dom gedrag. Zo kwam het voor dat een stuk of vier computergestuurde tegenstanders allemaal achter elkaar renden, ongeveer een paar meter achter elkaar, om hetzelfde laddertje te beklimmen. Dat de persoon voor hen steeds genadeloos onderaan de ladder werd gesniped door ondergetekende, deed hen welgeteld helemaal niets. Het bericht dat spelers en bots nauwelijks van elkaar te onderscheiden zouden zijn, kunnen we voorlopig naar het land der fabelen verwijzen.

Die bots maken het ook (nog) lastiger om een beeld te krijgen van het spelverloop. Dat jij aan de lopende band kills maakt, zegt namelijk helemaal niets over of je aan de winnende hand bent. Sowieso wordt met 128 spelers je individuele bijdrage natuurlijk steeds minder doorslaggevend. Het is dus maar goed dat er een tellertje onderin beeld aangeeft welk team aan de winnende hand is, want te midden van deze explosieve chaos is het haast onmogelijk een beeld te krijgen hoe goed je team er eigenlijk voor staat.

Battlefield 2042

Overweldigend

Zijn 128 spelers teveel van het goede? Misschien, maar nogmaals: het kan ook aan de map liggen. Wellicht dat in andere maps een meer geordende frontlinie ontstaat, die steeds verschuift als er controlepunten worden veroverd. Of is de chaos juist een sterk punt van Orbital? Het is maar hoe je het bekijkt. Door die driehoek van controlepunten wordt de moshpit waar ‘het’ gebeurt immers groter, waardoor meer spelers zich kunnen mengen in het enorme strijdgewoel. De actie is groots qua schaal, maar op een manier toch geconcentreerd. Eerlijk is eerlijk: dat levert ook hele toffe scenario’s op. Toen we met een tank dwars door deze driehoek ploegden, was het prijsschieten. Welke kant we ook opkeken, vrijwel ieder schot was raak. We voelden ons de koning te rijk. Nou ja, totdat de vijand ons helemaal zat was en opblies, natuurlijk. Ook dat is Battlefield.

Het moge duidelijk zijn dat Battlefield 2042 in ieder opzicht groter is, waarbij we nog even in het midden laten of groter ook daadwerkelijk beter is. Maar met meer spelers, grotere maps en dynamische weersomstandigheden is Battlefield 2042 ontegenzeggelijk indrukwekkend, tegen het overweldigende aan. Het uitstel is echter zeker geen overbodige luxe geweest, gezien de bedenkelijke technische staat van de bèta. Het is te hopen dat ontwikkelaar Dice die laatste plooien op tijd glad weet te strijken. Want als Battlefield 2042 eenmaal stabiel loopt, wordt het zeker geen straf om uitvoerig uit te testen of de schaalvergroting goed uitpakt.

Battlefield 2042 verschijnt op 19 november voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc. Voor deze preview werd de game gespeeld op een Xbox Series X.

Laatste previews op Gamer.nl:

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!

Het belangrijkste vind ik op t moment nog wel de performance, echt met de grootst mogelijke moeite en tweaken van settings bleef ik boven de 60fps op drukke momenten maar zakte toch ook wel daaronder af en toe wat enorm vervelend is tijdens t schieten. Heel erg vreemd dat ze deze build hebben gebruikt als eerste kennismaking voor de meeste spelers

0
test

@Zut Ik las inderdaad dat het om een build ging van "enkele maanden oud". Laten we het hopen.

0

@San-Markos Op dit moment wordt zowel gesproken van een build van begin-medio september, maar ook over een build van 2 maanden oud. Ik verwacht zelf wel dat er tussen de beta build en de launch build optimalisaties zijn gedaan. Dat doe je normaal als een van de laatste dingen.

0
test

Ik heb er veel lol mee gehad op de PS5, maar het grote aantal bugs en die "specialists" hebben nog erg veel werk nodig, dat is zeker. Ik had liever het oude klassensysteem gezien.

0

Aanbevolen voor jou