Als er één uitgever is die weet hoe je van een game een franchise maakt, dan is het Electronic Arts wel. Het succes van Battlefield 1942 werd dan ook gevolgd door een tweetal aanvullingen, een spin-off (Battlefield Vietnam), de aankondiging van een consolegame (Battlefield: Modern Combat) en een 'echte opvolger'. Deze laatste draagt, in ieder geval voorlopig nog, de naam Battlefield 2. Het spel speelt zich af in de nabije toekomst, waarin de Verenigde Staten, China en een nieuwe coalitie in het Midden-Oosten het tegen elkaar opnemen. Een cross-over met Command & Conquer: Generals zou niet onverstandig zijn, lijkt ons zo. Maar wat biedt Battlefield 2 meer dan zijn voorlopers? Gamer.nl woonde een presentatie van het spel bij tijdens EA's Hot Summer Night en bekeek wat ontwikkelaar Digital Illusions zoal voor ons in petto heeft.

De grootste vernieuwing in Battlefield 2 is de verhoogde interactie met het decor. Niet langer is de wereld een solide omgeving waar je de grote gevaartes op los kunt laten, zonder dat er maar één boompje voor je zal wijken. Bepaalde, tactische punten op de map zullen in Battlefield 2 namelijk tot op zekere hoogte vernietigbaar zijn. Zo kregen we een brug te zien die voor een cruciale verbinding tussen twee gebieden zorgde. Door een airstrike op te roepen, een andere nieuwe functie in het spel, werd de brug in no-time aan gort geschoten. De destructie is helaas niet dynamisch, maar voorgeprogrammeerd. Je zal dus steeds dezelfde schade aan de objecten waarnemen. Toch zag de impact van de explosie er behoorlijk indrukwekkend uit. Een engineer kan er voor zorgen dat bepaalde vernietigde objecten weer gerepareerd worden.

Natuurlijk is in Battlefield 2 ook een stevige physics-engine, die tegenwoordig bijna een vereiste is voor een spel, van de partij. Deze wordt niet alleen gebruikt om tegenstanders die je met je raketwerper de lucht in blaast realistisch neer te doen komen, maar ook om te zorgen voor realistischer gedrag van de voertuigen en losse objecten in het spel. Aan de besturing van de voertuigen is nochtans niet veel veranderd. De kracht van Battlefield zat 'm in de simpelheid en dat zal bij Battlefield 2 nog steeds zo zijn. Je kunt bij elk voertuig direct achter het stuur stappen en ermee weg rijden. Dit gold niet helemaal voor de helikopers uit Battlefield: Vietnam en daarom heeft men de besturing van deze hubschraubers in Battlefield 2 versimpeld.

Battlefield 2 zal in totaal ongeveer dertig voertuigen bevatten, van tanks en straaljagers tot helikopters en zelfs normale, civiele voertuigen als vrachtwagens en pick-up trucks. Deze laatste hebben niet zozeer een nut in het gevecht zelf, maar zijn wel erg handig om sneller op de plaats van bestemming te komen. Wanneer er geen straaljager in de buurt is, maar je hebt toch haast, dan is het altijd nog een leuk alternatief.

Digital Illusions werkt ook aan een 'commander mode', al is men er nog niet over uit welke bevoegdheden de commander precies zal krijgen.