Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview

Battleborn (hands-on)

Toont zijn tanden

Geschreven door David Kers op
Inmiddels is het al de derde keer dat we Battleborn onder de loep leggen en daarmede de tweede noemenswaardige speelsessie. Op E3 2014 kondigde uitgever Gearbox zijn nieuwe titel aan en anderhalf jaar later lijkt Battleborn voor het merendeel van de gamers toch nog een onbekende titel. Dat er handjevol gelijksoortige games (moba-shooters) zijn aangekondigd (Overwatch, Gigantic, Battlecry) heeft daar zondermeer iets mee te maken. Wij gingen een paar uur aan de slag met de game.

Even een korte opfrisser: Battleborn speelt zich af in de verre toekomst waarbij vrijwel alle sterren in het universum zijn opgebrand en er gestreden wordt voor de laatste brandende ster. In de strijd voor dit laatste lichtpunt vechten helden, beter bekend als Battleborn, voor grondstoffen en territorium. Doordat een mysterieuze vijand ook de laatste ster wil opslokken worden de verschillende rassen en facties gedwongen samen te werken. Dit levert een bonte verzameling aan kleurrijke personages in alle vormen en maten. 

Deze science fiction vormt het podium voor een first-person shooter met moba-elementen. Toch is Battleborn niet alleen een multiplayershooter, de game bevat ook een singleplayer campaign. Hierin wordt het verhaal van de 25 verschillende personages en het lot van het universum uit de doeken gedaan. Dat Battleborn afkomstig is van de makers van de Borderlands-reeks komt hierin ook duidelijk naar voren. Naast herkenbare gameplayelementen is ook de humor terug te vinden in de game.

25 helden

In een team van vijf personages spelen we een missie waarin we het in een futuristisch fort opnemen tegen een kolossale mechanische robotspin en kleinere ondersteunende robots. Dat geeft ons meteen de kans om enkele nieuwe personages uit te proberen. Zelf kiezen we voor Isic: een mechanisch goud-wit bakbeest met een zwevend gezicht in een soort van vissenkom. De beschikbare vaardigheden van het personage spreken voor zich en we hebben snel door dat we voor een ‘tank’-klasse hebben gekozen. Ondertussen gebeurt er van alles om ons heen. De mech Caldarius bestookt de vijanden van dichtbij met rake stoten; de priesterachtige Ambra vuurt vanaf een afstand magische stralen af en geneest ondertussen teamgenoten; de vogelachtige Benedict maakt kleine boosts en vuurt zijn raketlanceerder leeg; de vrouwelijke piraat Reyna gebruikt haar robotarm om vijanden te taggen en zo tijdelijk extra kwetsbaar te maken.

Wij teleporteren ons rechtstreeks in de actie en veranderen daar in een trage, maar o zo krachtige schiettoren. Het vormt samen een kleurrijke chaos, maar deze wordt door goede communicatie tot een geoliede machine gevormd. Om de robotspin te verslaan moeten er op verschillende punten in het level keer op keer schilden worden gedeactiveerd, dit terwijl de vijand zich blijft verplaatsen. Ook het inzetten van hulpmiddelen, zoals drones en boobytraps, helpen de vijand te verslaan. Het verdelen van de taken en zorgen dat iedereen in leven blijft vereist goede communicatie, waarin we al snel de balans weten te vinden.

BattleDNA

Battleborn pakt dit op een interessante manier aan. Gedurende iedere missie en potje dat er gespeeld wordt zijn er tien levels die spelers kunnen bereiken. Met ieder verkregen level worden er twee unieke keuzes vrijgespeeld: waarvan er per level één gekozen kan worden. Deze tien keuzes zorgen er voor dat spelers keer op keer andere opties kunnen uitproberen. Zo zijn de keuzes bij de mech Candarius vaak minimaal en zit het verschil in details zoals een aanval die meer schade toedient of diezelfde aanval die een groter bereik krijgt. Tijdens onze speelsessie was de impact van de verschillende keuzes nog niet duidelijk merkbaar, maar het aantal diverse opties kan voor de nodige diepgang zorgen.  

De daadwerkelijke progressie die je wél als speler maakt zit in de ‘loot’ die te verzamelen is. Door het spelen van missies verdienen spelers ‘credits’. Deze zijn buiten de missies en potjes in te wisselen voor zogenaamde Gear Packs. Deze pakketten zijn er in verschillende maten en bevatten één tot drie willekeurige upgrades. Het systeem doet denken aan het openen van pakjes in Blizzards digitale kaartspel Hearthstone, maar lijkt iets betrouwbaarder. Meer kostbare packs leveren ook daadwerkelijk betere loot op. Alle gear die uit de packs gehaald wordt, is vervolgens aan een persoonlijk profiel te koppelen. De voordelen die dit oplevert zijn van toepassing op elk gekozen personage.

5 tegen 5

Naast de campaign gaan we ook aan de slag met de multiplayer (vijf tegen vijf) van Battleborn. De eerste modus die we spelen is Capture: hierin moeten spelers drie punten veroveren en vast proberen te houden. Doordat er meerdere punten zijn om te verdelen is communicatie in deze modus nog belangrijker. Er gaan verschillende wegen naar de punten en de juiste heroes bij elkaar houden blijkt de sleutel tot succes. Verassend genoeg levert de diversiteit aan personages en bijhorende vaardigheden een gebalanceerd gevecht.

De tweede modus waaraan we ons wagen is Meltdown: waarin beide teams een groep van robots naar ovens moet begeleiden in het midden van de map. Het zorgt voor een veel hectischer geheel. Door het ontbreken van vaste punten is het lastig om teamleden bij elkaar te houden en na de aanvallende houding die de Capture-modus met zich meebracht is verdedigen veel belangrijker. Hierbij speelt het opbouwen van verdedigende torens en oplaadpunten ook een grote rol die aan te schaffen zijn door kristallen aan de zijkanten van de map op te pikken. 

Na beide modi gespeeld te hebben toont Battleborn een eerste glimp van een diepere gameplayervaring. Met name de Capture-modus toont de verfijning in de verschillende spelelementen. De unieke vaardigheden van de personages, waarvan we er nog maar vijftien hebben gezien, gecombineerd met de mogelijkheden in het verdelen van vaardigheidspunten en het verzamelen van loot wekt daarmee onze interesse. Ook dit keer zagen we nog maar klein stukje van een veel groter geheel. Hoe meer we van Battleborn spelen, hoe duidelijker deze zich op onze radar vestigt.

Battleborn verschijnt 9 februari 2016 voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Dit artikel delen:

Lees meer

Bekijk Sony's Paris Games Week-persconferentie terug Sandboxgame Boundless komt eind 2016 ook naar PlayStation 4
2

Reacties op: Battleborn (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Jurry1984

    • 2 jaren geleden
    Heb het op Firstlook gespeeld en was niet heel enthousiast. Maar, moet er wel bij zeggen dat dit PvE was dus de mp kan veel goed maken.
    Ik vond het erg op Borderlands lijken (lees: snel repetitief)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ksmai

    • 2 jaren geleden
    Allemaal leuk hoor, maar waar blijft Borderlands 3? Dan heb ik namelijk weer een excuus om binnen te blijven :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.