Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview
Battleborn

Battleborn (hands-on)

Nieuwe IP of gerecyclede Borderlands-game?

Geschreven door Sam Beesems op

Battleborn is al sinds de aankondiging lastig te definiëren. Is het een Moba-shooter? Een arena-shooter? Of is het misschien gewoon een nieuw Borderlands-deel zonder al die vervelende rpg-elementen? Geen van alle definities zijn volledig van toepassing op de nieuwste telg uit de Gearbox-familie, maar die laatste komt wel dicht in de buurt. Is Battleborn dan eigenlijk wel een volwaardig nieuwe IP?

Zoals je mag verwachten van een Gearbox-game krijg je geen diepgaand epos voorgeschoteld. Battleborn vertelt over het verdwijnen van sterren in het universum door toedoen van een duistere macht. Dit proces is zo ver gevorderd dat er slechts nog één ster over is en deze daarmee de laatste energiebron geworden is die leven mogelijk maakt. Een vijftal coalities heeft zich (soms met thuisplaneet en al) naar deze laatste ster gehaast om de aankomende duisternis voor te zijn en een poging te doen het leven in het universum te redden. Ondanks het feit dat deze coalities onderlinge vijandigheden kennen, zullen strijders uit elk kamp op moeten staan om de strijd aan te binden tegen het duister.

Battleborn

Eerstegraads familie van Borderlands

‘Strijders’ blijkt een groot woord, want het rooster van Battleborn lijkt samengesteld uit een intergalactische, militaire dierentuin. Elk personage is voorzien van een uniek uiterlijk en had zo uit een Borderlands-game kunnen komen. Gearbox heeft eenzelfde visuele stijl aangehouden als de succesvolle franchise over Vault Hunters, vermoedelijk om zich totaal te kunnen focussen op het ontwikkelen van de gameplay. Ook de persoonlijkheden van deze zogenaamde ‘heroes’ zijn al net zo uniek en bizar als de uiterlijke kenmerken en wederom duidelijk onderhevig aan Borderlands-invloeden. Dat er sterke gelijkenissen tussen de twee IP’s zijn wil overigens niet zeggen dat de ontwikkelaar simpelweg aan het herkauwen is. De heroes mogen dan niet voorzien zijn van een frisse nieuwe stijl, lelijk of onorigineel zijn ze allerminst.

Ook op gameplaygebied zijn een aantal gelijkenissen met eerdere Gearbox-games te ontwaren. In de verhalende co-op missies wordt duidelijk dat ook de HUD, gear en gunplay duidelijke Borderlands-invloeden hebben. Daar houdt de vergelijking gelukkig op, want Battleborn is geen nieuw deel in de Borderlands-reeks. Geen verzamelbare wapens of mods meer: Elke held heeft een vaste uitrusting en een viertal aanvallen tot zijn of haar beschikking die elk een andere toepassing vereisen. Deze personages bestaan veelal uit traditionele rollen zoals tank of healer, maar kennen ook een aantal verrassende hybrides. De échte vernieuwing zit hem echter in het HELIX-systeem. Zo’n beetje elke actie op het slagveld levert je experience points op, waardoor je gedurende een match een tiental levels kan stijgen. Elk level geeft je de keuze tussen twee upgrades die je in staat stellen om je personage verder te specialiseren. Deze upgrades worden meteen effectief, waardoor je meteen gebruik kan maken van deze sterkere aanval of nieuwe modifier.

Battleborn
Battleborn
Battleborn

Deze opzet zagen we nog niet eerder en werkt in de praktijk verrassend goed. De verschillende helden zorgen er voor dat er voor iedere speelstijl minimaal één tot twee personages zijn waar je mee uit de voeten kan. Het HELIX-systeem zorgt er niet alleen voor dat je de vaardigheden van je personage kan uitbreiden, maar ook dat deze aan te passen zijn op de situatie op het slagveld. Zo kan een healer van een team dat weinig schade oploopt er voor kiezen om de eigen offensieve mogelijkheden te upgraden en daarmee de tegenstander nog verder in de verdediging drukken.

Multiplayer als main event

De co-op storymodus is een speeltuin waarin je de 25 verschillende karakters en hun HELIX-upgrades vrijelijk uit kunt proberen. Deze missies zijn doorspekt met typische Gearbox-humor, en bieden een redelijke uitdaging. Deze storymodus is echter een leuk bijgerecht voor het hoofdgerecht van Battleborn: de multiplayermodi. Battleborn kent er drie, namelijk Capture, Meltdown en Incursion. Capture is een simpele modus, waarbij je verschillende punten op een map dient te veroveren en vast te houden om punten te scoren. Meltdown kent de vreemdste opzet van de drie: Jouw basis genereert een stroom aan kleine suïcidale robots die niets liever willen dan zichzelf in een vuilverbrander werpen aan de andere zijde van het level. Jouw taak is zo veel mogelijk van deze zogenaamde Minions veilig naar de vuilverbrander te krijgen terwijl de tegenstander deze een voortijdig einde probeert te bezorgen. Klinkt bizar, maar ook vermakelijk.

Battleborn

De Capture-modus is nog even niet speelbaar, maar Meltdown zal speelbaar zijn in de open bèta die 8 april van start gaat. De open bèta geeft ook toegang tot de derde multiplayermodus: Incursion. Deze modus maakt wederom gebruik van de eerder genoemde Minions, maar ditmaal in een aanvallend opzicht. Elk team heeft een tweetal lopende tanks, die voorzien zijn van een schild dat alleen de Minions kunnen deactiveren. Het doel is je Minions veilig naar de tanks te begeleiden om deze vervolgens uit te schakelen. De dynamiek in deze matches kan in een oogwenk veranderen, wat ze des te vermakelijker maakt. Een gebalanceerde selectie van helden blijkt echter wel essentieel, want Incursion draait net zo goed om verdedigen als om aanvallen. Ondanks dat een match tot wel dertig minuten kan duren, zorgt de variatie in gameplay tussen personages voor een vermakelijke multiplayermatch die zelden stilvalt. De grote afwezige is echter de over het algemeen bij shooters zeer populaire ‘Team Deathmatch-modus, die om onverklaarbare redenen niet bij de lancering inbegrepen zit.

De lancering van Battleborn valt in een periode wanneer veel games met een vergelijkbare opzet (Overwatch, Lawbreakers, Paragon en meer) dingen naar de gunst van de online shooterliefhebber. Gelukkig blijkt ondanks de sterke Borderlands-invloeden dat Battleborn wel degelijk een andere game is dan zijn broertje, getuige de goed uitgewerkte gameplay en het verrassende HELIX-systeem. Gecombineerd met de unieke en veelal hilarische personages scoort Battleborn dan ook hoog op het entertainmentvlak. De vraag is alleen of men zich zonder diepgaande customization options en een beperkt aantal multiplayermodi staande zal weten te houden in de storm van shooters die de komende tijd zal woeden.

Battleborn is vanaf 3 mei beschikbaar voor pc, Xbox One en PlayStation 4. Deze hands-on sessie is gebaseerd op de PlayStation 4-versie van de game.

Dit artikel delen:

Lees meer

Nintendo brengt smartphone-app Miitomo 31 maart uit in het westen The Banner Saga volgende week uit op Origin Access
2

Reacties op: Battleborn (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Szaph

    • 1 jaar, 3 maanden geleden
    Vervelende RPG-elementen????

    rpg elementen maken juist een game, zeker in Borderlands.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    MelvinChowder

    • 1 jaar, 3 maanden geleden
    @Szaph Ja, maar Battleborn is een FPS & MOBA, dat is anders dan Borderlands (FPS & actie RPG) dus RPG elementen kunnen dan misplaatst zijn als ze in Battleborn zitten en niet in Borderlands, misschien bedoelde de schrijver dit?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.