Met het aanstaande deel op komst kunnen we de Arkham-gametrilogie gerust nu al tot de beste Batman-reeksen aller tijden rekenen. Want het moet wel heel erg mis gaan wil dit derde deel op z'n bek gaan, gezien de karrenvracht aan lovende beoordelingen die de twee voorgangers de afgelopen jaren in de wacht wisten te slepen. Dat moet een prettige wetenschap zijn voor ontwikkelaar WB Games Montréal. Toch rust men niet op de lauweren: met een reeks nieuwe features is het team vastberaden om nog een keer keihard te knallen op de Xbox 360, PlayStation 3, Wii U en PC.

Grote zware jongens

Alleen al het scenario van Arkham Origins is veelbelovend. Zoals Christopher Nolan het deed met de eerste Batman-film in zijn trilogie, gebruikt Warner Bros juist de derde game om de beginjaren van Batman te vertellen. Het scenario van de game wordt aangevoerd door een Bruce Wayne die pas onlangs is verworden tot de gespierde vleermuisman. Dat is niet alleen een leuke setting, ook laat het ons beleven hoe hij gevormd wordt door de eerste grote zware jongens die hij bevecht – zoals het menig jonge superheld betaamt. Onder het motto 'Your enemies will define you', zullen we het op kunnen nemen tegen de Penguin, Bane, Deathstroke en Deadshot, al zal de relatief onbekende Black Mask in elk geval de grootste vis zijn.

Maar ook het bevechten van gewone vijanden is onder handen genomen. In de demo van het derde deel komen we al een nieuw soort tegen, de Armored Enforcer. Bedekt met de nodige bepantsering is deze (vrij letterlijk) zware jongen moeilijk zomaar met melee-aanvallen klein te krijgen. Eerst dien je met speciale, gerichte aanvallen de beschermende platen van zijn lijf te krijgen. Ook de Martial Artist vereist een specifiekere methode dan slechts het ritmisch op knoppen drukken zoals in eerdere Arkham-games: deze vechtjas heeft een vechtsysteem dat vergelijkbaar is met dat van Batman zelf, inclusief counters. Aan jou de taak om hem klein te krijgen, bij voorkeur met een dubbele (!) counter. Naast deze meer uitdagende vijanden moet ook een transparanter beoordelingssysteem meer prikkelen om vaker de strijd aan te gaan met kleiner grut: na elke knokpartij zie je via statistieken wat er goed en minder goed ging. Meer variatie en betere verdediging leveren vanzelfsprekend meer ervaringspunten op.

Van noord naar zuid

Waar Arkham Asylum zich vooral in en om één gebouw afspeelde, en dat in Arkham City werd uitgebreid naar een hele stad, wordt de spelwereld in Arkham Origins nog een maatje groter. Het totale gebied is onderverdeeld in twee delen: Gotham North, waar het grotendeels bekend aandoende Arkham City ligt, en Gotham South, waar we volgens de ontwikkelaars meer de toerist uit zullen kunnen hangen. We kunnen daar diverse bekende landmarks tegenkomen, evenals hogere gebouwen om vanaf te 'gliden'. Wie snel wil reizen tussen de twee locaties kan ditmaal gebruikmaken van de Batwing. Ook leuk: onderweg naar een bepaalde locatie krijg je een melding wanneer ergens willekeurig een misdaad wordt gepleegd, waarna het aan jou is om te besluiten of je de misdadigers achterna gaat of je weg vervolgt naar een bepaalde bestemming.

Naast de directe actiemomenten word je tevens aangemoedigd de subtielere detective te spelen. Bijvoorbeeld door misdaden te reconstrueren met je Bat Computer, en te zoeken naar goed verstopte aanwijzingen om een zaak op te lossen. Raak je vervolgens weer in een situatie verzeild die zowel tact als geweld vereist, dan biedt de Remote Claw (de voorganger van de Line Launcher) vaak uitkomst. Deze kan een kabel afvuren die aan allerlei verschillende objecten verbonden kan worden: twee waterspuwers om op een andere locatie te komen, maar ook tussen twee vijanden om ze in verwarring te brengen – of, nog beter, een vijand en een explosief. Met een beetje creativiteit zijn er een hoop nieuwe manieren te bedenken om met allerlei gespuis af te rekenen. Je kunt daarover nu al brainstormen tot eind oktober, als de game in de winkels te vinden is.