Warner Bros. Games Montréal voert geen opmerkelijke veranderingen door. Origins blijft vooral trouw aan de basis en kent eigenlijk maar één twist. Zoals de naam al impliceert speelt deze Batman-game zich vóór de voorgaande delen af. Zo zul je zien hoe Batman in zijn vroege jaren als crime fighter gevormd wordt, hoe hij meer grip op Gotham City krijgt en waarom sommige vijanden in latere delen zijn vijanden zijn.

Batman: Arkham Origins

Verhaal

De studio uit Montreal verklapt tijdens de Gamescom-presentatie niet veel over die invalshoek. Hopelijk omdat er ons een hoop verrassingen te wachten staan. Een jonge Batman leent zich immers voor veel verhalende mogelijkheden. Tegelijkertijd komt de opzet met veel beperkingen door het al bepaalde verloop van de twee eerdere delen. Hopelijk kan Warner Bros. Games Montréal daar juist gebruik van maken om enkele interessante gebeurtenissen en relaties uit de City en Asylum-games te verklaren met Origins.

Een goed voorbeeld van de gevolgen van het spelen met een jonge Batman is de interactie tussen hem en het politiekorps van Gotham City. Buiten sneeuwt het hard en heerst een kille stilte, exact zoals dat het Gotham City dat we kennen betaamt. Het is aan Vleermuisman om een bom op een vervallen brug onschadelijk te maken. De meer schriele Batman kampt met meer problemen dan dat. De zeurende politiechef James Gordon geeft via het oortje van Batman grote blijk van onvree. Hij wil dat Bat wacht met het infiltreren van de brug voordat het korps arriveert en weigert hem te steunen.

Batman Arkham Origins

Actie!

De missie speelt zich ongeveer halverwege het verhaal af en op dat punt kampt Batman dus nog steeds met het wantrouwen van de politie. Natuurlijk speelt dat geen rol in zijn beslissing de bad guys op de brug uit te schakelen. De actie die in de presentatie volgt is praktisch hetzelfde als die uit het eerste deel. Nog steeds neem je het op tegen meerdere tegenstanders tegelijkertijd, is counteren je grootste verdediging en maakt het timen van je aanvallen het verschil tussen leven en dood.

De moveset van de protagonist is uitgebreid met enkele nieuwe counteraanvallen en animaties. Ook zijn wapen- en gadgetarsenaal is breder. Batman kan vijanden eerder uitschakelen door ze te elektrocuteren met de nieuwe shock gloves. Ook vijanden met een schild is hij met de nieuwe handschoentjes sneller de baas. De gloves spelen daarnaast een rol bij puzzels, bijvoorbeeld bij het inschakelen van een generator. De nieuwe wapens zijn sterk, maar niet onbeperkt te gebruiken. Een balkje linksboven in het scherm indiceert dat er een oplaadtijd is. Overigens laadt datzelfde balkje sneller op als je vijanden ontwijkt die je proberen te slaan met hun elektrisch geladen slagstokken.

Wat we van de actie zien, is verder niet onwennig of anders. Dat bevestigt ook de speelsessie. We maken kort maar krachtig kennis met een nieuw personage, Deathstroke. Iedereen die Origins voorbestelt krijgt dit personage er gratis bij. Net als Catwoman (Arkham City) heeft Deathstroke eigen animaties en een eigen moveset. Het personage testen we uit in de nieuwe 1 vs. 100-modus, waarin je wave na wave aan sterker wordende vijanden moet uitschakelen. Een bekend principe, maar in combinatie met Deathstroke valt er zo in ieder geval nog genoeg nieuws te beleven.

Batman Arkham Origins

Rocksteady

Toch zijn wij niet zo benieuwd naar Deathstroke of de nieuwe modus. Wij gaan er vanuit dat het met de actie wel goed komt. De basis ligt er immer al. Wij willen vooral dat Batman Arkham Origins in alle opzichten een game wordt die zich kan meten met Arhkam Asylum en City. Dat het verhaal perfect op gang komt. Dat de gameplay dankzij de goed getimede introductie van nieuwe variabelen blijft verrassen. Dat de kleine details het grote geheel verreiken. Al die factoren maakten zijn voorgangers zo goed. Het lijkt onredelijk dat van Warner Bros. Games Montréal te eisen, maar we vrezen dat we van deze serie met minder geen genoeg meer nemen.