We beginnen met een rondje Combat, waar we in dit geval vier golven van vijanden moeten overleven. Het begint met het standaard voetvolk, maar al snel komen daar messentrekkers en bepantserde clowns bij. In principe kun je gevechten beslissen met slechts drie knoppen: aanvallen, counteren en een verdwazingaanval met je cape, maar op die manier benut je wel maar een heel beperkt scala van Batmans moves, die met Arkham City flink zijn uitgebreid.

Nog rakere klappen

De triple-counter is een van de meest waardevolle toevoegingen. Batman kan nu bij drie vijanden die hem ongeveer gelijktijdig willen aanvallen, de rollen omdraaien. Twee mannetjes die ons van achteren aan willen pakken terwijl we hun vriend een paar klappen verkopen, maken hardhandig kennis met de tegelvloer. Enkele momenten later proberen twee het van voren en één van achteren, waarbij we soepel de lucht in zwieren, twee kerels met de koppen tegen elkaar laten kletsen en de laatste zijn schouderbladen een onnatuurlijke hoek laten aannemen. De omgeving wordt ook meer in gevecht betrokken: een reling langs het strijdveld is ideaal om op hardheid te testen met een verdwaasde bullebak bijvoorbeeld.

De speciale aanvallen die Batman kan uitvoeren zodra de combocounter hoog genoeg is, keren ook weer terug. Waar het in Arkham Asylum bleef bij een goede poffer op iemands gezicht, trekt Batman nu z’n trukendoos open. Zo kunnen vleermuizen kortstondig opgeroepen worden om een groep vijanden in verwarring te brengen of laat Batman het Batarangs regenen. Het zijn slechts twee nieuwe mogelijkheden die we uit de controller haalden tijdens de korte sessie. Daarnaast is de snelle inzet van gadgets tijdens een gevecht uitgebreider geworden. Nu kun je onder andere explosieve gel tijdens een gevecht op de grond spuiten en af laten gaan als een soort mijn. Het werkt goed om een groepje uit elkaar te blazen en zo het tij te keren als the Bat dreigt in de hoek gedreven te worden door een meute. Hoewel het niveau op standje gemiddeld staat, hebben we de grootste moeite om alle vier de golven te overleven, maar het kan ook zijn dat we wat uit vorm zijn geraakt.

Kwetsbaar

Dat het alweer een tijd geleden is dat we Arkham Asylum hebben gespeeld, komen we snel achter bij een Silent Predator-uitdaging. We zijn even vergeten dat Batman een uiterst kwetsbare superheld is en leggen na een ondoordachte guerillia-actie het loodje. Dat er een medewerker van Rocksteady naast ons zit om (goedbedoelde) tips te geven, helpt niet echt mee. Waar je juist je kalmte hoort te bewaren bij dit soort uitdagingen en een tactische aanpak het beste werkt, loopt de beste man ons te pushen om actie te ondernemen. Alsof iemand constant naast je in de auto roept waar je links en rechts moet en dat er een leuk meisje op de stoep loopt waar je naar moet toeteren. Maar goed.

De tips wijzen ons wel op twee nieuwe gadgets: een rookbom en een langeafstands-taser. De eerste verblindt en verwart je tegenstanders, waarna je rustig in de rook kunt toeslaan (of opgaan). De laatste laat een tegenstander ongecontroleerd stuipen, wat op zich een goede afleidingsmanoeuvre is. Heeft het ongelukkige slachtoffer echter een geweer vast binnen een groepje, dan heb je een effectieve manier om meerdere vijanden tegelijk neer te leggen. Batman heeft ook nog een nieuwe move die van pas komt tijdens deze uitdaging: een versnelde ‘stealth’-takedown. Net als we iemand in een wurggreep nemen om hem stilletjes uit te schakelen komt er een maatje polshoogte nemen. Omdat Batman een geweersalvo niet gaat overleven slaan we snel (en luidruchtig) ons slachtoffer met z’n hoofd op de grond knock-out om snel de schaduw weer op te zoeken.

Net als we weer een beetje op gang komen met het spel, moeten we alweer door naar een volgende afspraak. Het levert een leuke paradox op: met haast een spel spelen waarin je eigenlijk rustig je tijd moet nemen om succesvol te zijn. Batmans training heeft zijn vruchten in ieder geval afgeworpen en is er helemaal klaar voor om in oktober het gespuis van de straat te vegen met zijn nieuwe trucjes. En wij fladderen er vandoor, met vernieuwde vechtlust in het hoofd.

Volg de Gamescom 

op Gamer.nl