Batman: Arkham Asylum (hands-on) | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

“Ladies and murderers… we have a visitor!” Niet bepaald de meest vriendelijke ontvangst die je je zou kunnen wensen, maar een kopje thee en een koekje hoef je ook niet te verwachten als je te gast bent bij de Joker in Arkham Asylum. De Joker en zijn handlangers geven de voorkeur aan een broodje vuist. Laat dat nou net de specialiteit van Batman zijn.

We kregen van Eidos de mogelijkheid om Batman voor een testrit mee te nemen naar Arkham Asylum om een tweetal Challenges te spelen. Deze twee Challenges zijn in het uiteindelijke spel vrij te spelen, samen met nog een aantal andere Challenges, en zijn bedoeld om je verschillende vaardigheden op de proef te stellen en te vergelijken met spelers van over de hele wereld via de leaderboards. Elke Challenge heeft een ander doel en vergt andere kwaliteiten van de speler.

In de eerste Challenge is het de bedoeling om je vijanden met het betere vuist- en voetenwerk uit te schakelen. In vier rondes met elk steeds meer tegenstanders wordt van de speler gevraagd om zoveel mogelijk gevechtsbewegingen aan elkaar te rijgen, zodat de vijanden in een vloeiende serie klappen en trappen uitgeschakeld worden. Bij een combo van vijf klappen speel je een takedown vrij, die je uit kunt voeren door de twee knoppen die in beeld verschijnen tegelijk in te drukken in de buurt van een tegenstander. Deze takedowns zien er vrij bruut uit.

Als je een lange combo wilt maken, werkt het niet om simpel op een paar knoppen te rammen. Je moet echt opletten en elke keer op het juiste moment op de juiste knop drukken. Als je niet goed oplet, heb je zo trap in je rug of een klap met een ijzeren staaf tegen je hoofd te pakken. Hierdoor wordt het vechten een echte sport en geeft het je veel voldoening om grotere groepen vijanden uit te schakelen.

Er is echter wel een kleine kanttekening bij het gevechtsysteem te plaatsen. Het vechten wordt laagdrempelig gehouden door het moment waarop een tegenstander aan wil vallen duidelijk aan te geven. Er verschijnt een teken boven het hoofd van de betreffende vijand en zodra je dit teken ziet verschijnen, is het alleen nog een kwestie van op de counterknop drukken om een aanval te pareren. Voor de meer ervaren vechtersbaas valt hiermee mi chien een deel van de uitdaging weg. Er verdwijnt een stukje diepgang van het gevechtsysteem. Spelers die niet zo vaak vechten, juichen dit initiatief waarschijnlijk juist toe.

Buiten dit minpuntje om was het een hele toffe ervaring om als Batman flink huis te houden onder de gevangenispopulatie. Het maken van perfect getimede combinaties is een verslavende bezigheid gebleken. De meer ervaren vechters zullen hier een uitdaging in gaan vinden. De brute finishing moves maken het geheel af en zorgen ervoor dat het wel snor zit met de vechtkunsten van Batman.

Je tegenstanders zijn gelukkig bepaald niet dom en omsingelen Batman als ze met een groep zijn. Ze wachten ook niet netjes tot je een maat van ze knock-out geslagen hebt, maar vallen je juist midden in een gevecht aan. Hierdoor moet je continu op je hoede zijn. Ook pakken ze wapens van de grond om je een kopje kleiner proberen te maken. Het is een leuk detail dat wanneer Batman een paar klappen inca eert, zijn cape en kostuum scheurtjes en kra en beginnen te vertonen.

Nadat we Batman zijn fysieke gesteldheid uitgebreid getest hadden in de eerste Challenge, was het tijd om te kijken hoe de Silent Predator-modus in zijn werk gaat in een andere Challenge. Hierin is het de bedoeling dat je een groep vijanden zo stiekem mogelijk één voor één uitschakelt. Dit doe je door de hoogte op te zoeken en vanaf daar je tegenstanders goed in de gaten te houden. Als je een vijand alleen ziet staan, kun je hem op meerdere manieren proberen uit te schakelen. Zo kun je, als de tegenstander ver genoeg van je vandaan staat, een glide kick inzetten. Hierbij springt Batman van zijn veilige plek en zweeft hij met z'n cape en uitgestoken been richting de tegenstander om hem met een welgemikte trap tijdelijk uit te schakelen. Als de vijand op de grond ligt, kun je hem ook helemaal knock-out slaan. Doe dit wel snel, want vanaf het moment dat je iemand aanvalt, wordt de rest gealarmeerd en komen ze richting hun getroffen broeder om te kijken wat er aan de hand is. Als je gezien wordt, moet je direct maken dat je wegkomt. Batman is namelijk niet bestand tegen kogels en een paar voltreffers zorgen ervoor dat je naar de eeuwige jachtvelden gestuurd wordt.

Naast de glide kick heeft Batman uiteraard de beschikking over de nodige gadgets. De bekende Batarang is weer van de partij en laat je vanaf een grote afstand tegenstanders omver gooien. Als je liever wat luidruchtiger bent, kun je gebruik maken van een explosieve substantie die Batman op een zwakke structuur aan kan brengen, zoals een muur of vloer. Zwakke structuren worden met een druk op de knop zichtbaar als je overschakelt naar de Detective-modus. Je plaatst het explosief, zoekt een veilig plekje hogerop, wacht tot het juiste moment om het explosief tot ontploffing te brengen en de vijand wordt met een krachtige knal weggeslingerd.

Met elke vijand die uitgeschakeld wordt, zie je de nervositeit toenemen bij de overgebleven tegenstanders. Ze beginnen tegen elkaar te schreeuwen en lopen angstig rond. Met de Detective-modus is handig te zien in wat voor staat de vijand verkeert. In deze modus gaat het beeld over naar röntgenvisie en wordt aangegeven of je tegenstanders gewapend zijn en hoe hun gemoedstoestand is. Een erg handige optie die je tijdens het spelen van belangrijke informatie voorziet over je omgeving en je tegenstanders.

Ondanks onze korte speelse ie heeft Batman: Arkham Asylum een erg goede indruk achtergelaten. We kunnen dan niet wachten tot we meer paniek mogen zaaien. Helaas moeten we nog een paar maanden geduld hebben tot het spel in de winkels ligt. Vooralsnog staat Batman gepland voor een release in juni.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou