Games gebaseerd op boardgames zijn tegenwoordig niet meer vreemd. Van Monopoly, Risk, maar ook van bijvoorbeeld Warhammer zijn allemaal games gemaakt, die allemaal een eigen fanbase hebben. Zo is er ook de boardgame Axis & Allies, die zich ten tijde van de Tweede Wereldoorlog afspeelt. Wij speelden alvast een vroege versie van de game en bekeken of het spel wat gaat worden.

Nog steeds blijft de Tweede Wereldoorlog één van de populairste onderwerpen voor games, zoals dit al jaren lang het geval is. Shooters, strategie-games en zelfs sporadisch een adventure worden in de jaren '40-'45 gesitueerd. Ook is er de boardgame Axis & Allies, die zich eveneens in deze beruchte periode afspeelt. Dit jaar komt de conversie van het bordspel, een RTS-game, naar de pc. Deze game wordt gemaakt door Timegate, bekend van de Kohan serie, waarvan het vervolg nu in de winkel ligt. In Axis & Allies speel je met verschillende landen die in de Tweede Wereldoorlog een grote rol hebben gespeeld. Er zullen vijf verschillende landen zijn, namelijk: Groot-Britannïe, de VS, Duitsland, de Sovjet Unie en Japan. Dit zorgt meteen voor een grotere verscheidenheid in game, omdat elk land natuurlijk zijn eigen troepen en kenmerken heeft. Elk land heeft zijn eigen campagne, met zijn eigen doelstellingen.

Wanneer je begint met Axis & Allies zul je merken dat de game behoorlijk verschillend is van de RTS-games die je gewend bent. Ten eerste zul je merken dat een unit niet uit één tank of soldaat bestaat, maar uit een hele divisie of regiment. Dit komt een stuk realistischer over, maar kan er soms wel voor zorgen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Wel handig is dat maar één tank of soldaat geselecteerd hoeft te worden om je troepen bevelen te geven. Na het geven van een bevel aan je troepen, valt meteen op dat er nog grote clipping-problemen zijn, die waarschijnlijk in de versie die in de winkel komt wel opgelost zullen zijn. Tanks rijden letterlijk door elkaar heen om van punt A naar punt B te komen. Wanneer bomen in de weg staan, rijden ze deze wél omver, waarna deze weer erg snel teruggroeien.

Het derde opvallende punt in het spel, is de verplaatsbaarheid van de basis. Wanneer je een gebouw laat maken, krijg je een truck die je zelf naar de plaats van bestemming moet rijden. Op de plaats aangekomen kun je dan het gebouw uit de grond stampen, met alle nodige gevolgen van dien. Is je leger echter een behoorlijk eind achter de vijandelijke linies aan het werk, dan kan je besluiten om je gebouw af te breken. De truck die je dan weer krijgt, kan je naar alle mogelijke plaatsen rijden, om daar je kamp weer op te bouwen. Dit is vooral handig wanneer de bevoorradingslijnen niet al te lang mogen worden.