Preview
Astro's Playroom

Astro’s Playroom bewijst dat de PlayStation 5 echt next-gen is

Maar niet om de reden die je denkt

Geschreven door Ron Vorstermans op
Astro’s Playroom is een gratis en korte platformer die standaard staat geïnstalleerd op iedere PlayStation 5. Het spel is gemaakt door de Asobi-divisie van de Japanse ontwikkelaarstak van Sony, de studio die ook gerenommeerd voorganger Astro Bot: Rescue Mission maakte. Dat is een heuglijk feit, want deze game laat zien wat de PlayStation 5 next-gen maakt. Maar niet om de redenen die je misschien denkt.

Van Sony mogen journalisten het op dit moment enkel over één level hebben: een klein gedeelte van de game dat Cooling Springs heet. Over de complete game moeten we dus gedwongen vaag zijn. Er valt gelukkig genoeg te schrijven over Cooling Springs, en dan met name over hoe het level de nieuwe DualSense-controller benut.

Astro's Playroom

Cooling Springs is… cool

Cooling Springs is een soort gekoelde oase die is ingericht rondom de letterlijke PlayStation 5-fans (als in: ventilatoren, niet de reactiesectie van YouTube). Het is een zonnige, maar tegelijkertijd ijskoude spelwereld, vol zwembaden, ijsschotsen en stranden. Het oogt ontzettend mooi. De HDR popt echt van je scherm, de framerate duikt gevoelsmatig op geen enkel moment onder de 60 frames en de animaties zijn ontzettend koddig en schattig.

Uitbundig: dat is misschien het beste woord om deze game te omschrijven. Overal om je heen zijn die gekke Astro’s aan het spelen met apparatuur of games. Ze spelen Botcharted of Bot of War, zitten verstopt onder een doos omdat ze Solid Snake nadoen óf – in het geval van Cooling Springs – liggen dobberend in het water met een drankje ter hand. Er is veel te zien en te ontdekken in dit level.

Astro's Playroom

Je raadt het in die zin al: ik zou veel meer willen schrijven daarover, maar dat gaat dus niet. Laat ik het zo voorzichtig mogelijk zeggen: op basis van Cooling Springs zou ik het he-le-maal niet erg vinden als er later een volledige, meer uitgebreide versie van Astro’s Playroom verschijnt. Sterker nog: Sony moet gek zijn om dat niet te doen. Daarover later meer in de volledige recensie van de game, die op de dag van embargo op deze site staat.

Maar goed, waarom is Astro’s Playroom nou zo ontzettend tof? Nou, niet alleen omdat de laadtijden tussen de levels bijna niet bestaan en de game op alle mogelijke manieren de nieuwe kracht van de PlayStation 5 etaleert. Nee, de echte kracht van Astro’s Playroom, en misschien wel deze console, schuilt in de controller. Dat lees je goed: de DualSense is echt next-gen. Het is een ontzettend indrukwekkende controller.

Astro's Playroom

De DualSense is een ervaring an sich

Natuurlijk heeft de controller opnieuw SixAxis en een aanrakingsgevoelige touchpad. Er zit nu ook een microfoon in de controller. Daar moet je in blazen om een propellertje van een luchtschip in Astro’s Playroom aan te drijven. Maar al die opties vallen in het niet bij de nieuwe haptische feedback en de adaptieve triggers. Deze controller toverde de eerste minuten oprecht een lach op mijn gezicht. Die lach werd enkel breder toen ik erachter kwam hoe bijzonder slim Astro’s Playroom op de nieuwe mogelijkheden inspeelt.

Te beginnen bij de meest ingrijpende verandering: de haptische feedback. Het is heel erg lastig om het gevoel dat deze controller de speler geeft te omschrijven. Zie het als volgt: iedere stap die je zet en iedere druppel die je personage raakt, voel je in de controller als een soort tikje. Het is alsof er een heel klein elastiekje afgeschoten wordt in je handpalmen, en wel secuur verdeeld tussen de linker- en rechterzijde van de DualSense.

De haptische rumble voelt als niets wat ik ooit in een controller heb gevoeld. Hoe de rumble nu door de controller rolt en puntjeprecies simuleert wat je op het scherm ervaart, is heel bijzonder. Verschillende ondergronden, zoals een ijsschots of een zandstrand, ‘voelen’ anders aan als je eroverheen loopt. Maar je voelt het ook als je bijvoorbeeld trekt aan een stroomkabel. Die kabels komen op verschillende punten in Cooling Springs uit de grond omhoog en vereisen dat je ze er helemaal uittrekt. Iedere keer als je achteruit loopt terwijl je aan de kabel trekt, voel je de rumble een tikje harder ‘afgaan’.

Deze controller toverde de eerste minuten oprecht een lach op mijn gezicht. Die lach werd enkel breder toen ik erachter kwam hoe bijzonder slim Astro’s Playroom op de nieuwe mogelijkheden inspeelt.

Nogmaals: het is lastig uit te leggen. Het voelt bijna alsof de controller daadwerkelijk uit je hand kan schieten. Ken je dat gevoel in Forza Motorsport of Forza Horizon als je met een Xbox One-controller over zand of asfalt rijdt? Dat verschil voel je in de triggers. Maar met de DualSense voel je dat verschil door heel je controller, plus veel heftiger, plus veel preciezer. Het is verreweg de beste vorm van feedback die ik ooit in een controller heb ervaren. Verreweg.

Dat gevoel wordt enkel versterkt door een andere geweldige eigenschap: de adaptieve triggers. Ook dit is moeilijk uit te leggen, maar zie het zo: de nieuwe triggers kunnen los van elkaar juist heel stug of heel soepel zijn. Stel, je trekt aan een kabel. Dankzij de DualSense wordt het wordt steeds moeilijker om de triggers in te drukken. De trigger simuleert de vergrote spanning op de kabel. Helaas zijn er verder niet héél veel momenten in Cooling Springs die dat effect simuleren. Zijn er andere levels waarin de triggers beter uit de verf komen? Wie weet!

Astro's Playroom

Echt next-gen

Astro’s Playroom (althans, Cooling Springs) is een hele creatieve en olijke platformer die leunt op PlayStation-nostalgie. Maar bovenal is Astro’s Playroom een showcase van de DualSense-controller. Ik had oprecht niet verwacht dat ik dit zou zeggen, maar de controller van de PlayStation 5 voelt écht next-gen. Meteen heb je het gevoel iets bijzonders te spelen; iets te ervaren dat je nooit eerder gevoeld hebt.

Het is duidelijk dat Astro’s Playroom die showcase moet zijn. Hoe andere games met de controller omgaan is nog lastig te zeggen. Het is te hopen dat ontwikkelaars, met name derde partijen, niet vergeten hoe imposant de mogelijkheden zijn. Want dat de DualSense meerwaarde heeft, staat echt volledig buiten kijf.

Astro’s Playroom is gratis en wordt meegeleverd met iedere PlayStation 5 vanaf de lancering op 19 november.

Dit artikel delen:

Lees meer

Final Fantasy 16 volgt het verhaal van Clive Rosfield 'Uitstel Cyberpunk 2077 komt door PlayStation 4 en Xbox One'
59

Reacties op: Astro’s Playroom bewijst dat de PlayStation 5 echt next-gen is

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    gamerlezer

    • 30 oktober 2020 00:09
    @Aldodilly ik ben het met djobba007 eens voor een deel. Tijdens de transitieperiode ligt de kwaliteit van de twee generaties erg dicht bij elkaar…simpel, de 1e gen is uitgekristaliseerd met optimalisaties, de 2e of next gen is nog ruw en moet nog ontdekt worden, dus ook, wat kan weg, en wat vraagt onnodige resources. Verder vraag ik me oprecht af, in hoeverre kun je je als nieuwssite nog serieus nemen als je van te voren word gedicteerd door een fabrikant wat je wel en niet mag zien en waarschijnlijk mag of moet zeggen… ik krijg bij veel ps5 nieuws dit sellout gevoel…net als die absurde quest 2 review. Nieuwswaarde mbt next gen van een controller dat reageert op 1 lvl uit een spel…meh, niet erg veel. Aan de andere kant…ik klikte wel op het artikel ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jumpman

    • 30 oktober 2020 06:28
    @gamerlezer niet alleen dat maar je plaatste ook een post 😜. Echter geloof ook dat ze wel meer willen schrijven, vertellen en laten zien van de nieuwe consoles maar dat gaat zeker nu nog gepaard onder strikte voorwaarden. Dat heeft niks met sellout te maken maar hier zit vaak een marketing campagne achter.

    Wanneer ze meer vertellen of misschien alles uit de doeken doen dan wordt de impact van een commercial op tv of YouTube mogelijk minder imposant. Hetzelfde gebeurt in de winkel, die mag de console ook niet voor de 19de verkopen want deze datum wordt in campagnes en advertenties luidkeels geroepen. Maar kan een winkel zich dat ook niet meer serieus nemen als hij de console in het magazijn heeft en niet verkoopt?

    Een beperking opleggen over welke onderdelen ze mogen schrijven wilt niet zeggen dat ze daar geen mening over mogen geven. Nog eerder dan dat ik geloof dat Sony een positieve reactie verplicht is de reactie wellicht deels beïnvloed door de enthousiasme die groeit rondom de release van de nieuwe console. Begrijpelijk en misschien deels misleidend maar dat kan ook bijna niet anders.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aldodilly

    • 30 oktober 2020 08:22
    @Jumpman Je zegt het deels goed. Marketingcampagnes hebben daar deels mee te maken. Maar iedereen op aarde die op dit moment een PS5 of Series X heeft moet zich aan hetzelfde embargo houden. Als je daar niet mee akoord gaat kun je ook geen consumentenadvies geven. Maar ik schrijf wat ik wil of vind. Als die controller kut was geweest had ik dat zonder scrupules neergepend.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jumpman

    • 30 oktober 2020 09:05
    @Aldodilly 😅😅 ik bedoelde er ook niet mee dat je bevindingen van de controller beïnvloed zijn door Sony, en wellicht ook niet door de euforie rondom een splinternieuwe console, ook al ben je een van de weinige in Nederland op het moment die er een heeft. Maar ik wil er alleen mee zeggen dat als dat het geval zou zijn het nog best begrijpelijk is en zou je in Januari opnieuw een review schrijven over de controller het begrijpelijk is als deze minder spetterend is. Dan zit er ook meer ervaring in, zowel positieve als negatieve. Het is dan ook niet vreemd of erg als die anders over komt😉

    Vanuit de winkel had ik ook vaak met embargo’s te maken. Is ook bedoeld voor eerlijke concurrentie. Dat zal ook mee spelen aan jullie kant. Niet fair als ign alles uit de doeken mag doen en daardoor bezoekers wegvallen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aldodilly

    • 30 oktober 2020 13:31
    @Jumpman Ja, gaat meer over de tendens in de bovenliggende comments dan dat ik het alleen over jouw berichtje had hoor!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Djobba007

    • 30 oktober 2020 10:17
    @Aldodilly De PS4 Pro en Xbox One X ondersteunen (in sommige games) ook 120 fps. Maar een simpel spelletje als Sea of Thieves krijg je niet hoger dan 30 FPS, terwijl je op een relatief simpel game PCtje al 144 FPS op epic settings kunt draaien. Hoe kun je dan zeggen dat 60 FPS indrukwekkend is als de games er niet zoveel mooier van worden?

    Je hoeft niet eens zo goed te lezen om te zien wat mijn punt is. Ik vraag me gewoon af wat next gen tegenwoordig nog betekent. Of ben je het niet eens dat je het verschil vroeger meteen zag? Dat kan haast niet. Wat ik eerder aangeef: zie verschil tussen PS1 en PS2, of PS2 en PS3. Dat zag je gewoon meteen. En nu kun je in de controller blazen en gaat er een molentje draaien? Is dat dan ECHT next gen?

    Nogmaals: ik vraag het me alleen af, hoe herken je nu of een nieuwe console next gen is. Niet meer aan graphics blijkbaar. Dus hoe zie je het dan? Aan de controller blijkbaar?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aldodilly

    • 30 oktober 2020 14:05
    @Djobba007 'terwijl je op een relatief simpel game PCtje al 144 FPS op epic settings kunt draaien'

    Maar dit kan helemaal niet?

    Next-gen betekent niets buiten een volgende generatie. Mensen willen verrast worden door de volgende generatie. Deze controller verrast. Daar kun je dan cynisch over doen door te zeggen dat je in een controller moet blazen, maar volgens mij probeer ik goed uit te leggen wat er zo bijzonder aan is. Als je me niet gelooft moet je het zelf een keer meemaken. Of je het dan onzin vindt, dan verschillen we van mening. Kan gewoon.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • rpenning

    • 30 oktober 2020 00:23
    @Djobba007 je hebt zeker een punt nu worden de stappen met next gen alleen maar grapichs kleiner en kleiner.
    Ik had graag gezien met next gen dat ze die ai aanpakken, want als je nu Assassin's creed, far cry, en alle andere open wereld spellen speelt. Dan zijn die ai nog even achterlijk als 10 jaar geleden. het ziet er alleen mooier uit en is groter maar dat kan soms zelfs een nadeel zijn Assassin's Creed odyssey xd

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aldodilly

    • 30 oktober 2020 08:26
    @rpenning Ai = cpu. Wil je zeggen dat deze consoles geen betere cpu hebben, of weet jij nu al hoe ontwikkelaars de cpu over een paar jaar benutten? Komaan…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 30 oktober 2020 09:24
    @Aldodilly ai = algoritme. En ja, met een betere cpu gaan de berekeningen snelller, maar dat zegt niks over de ai opzich.

    Een cpu kan alleen maar logische bewerkingen (and, or, nor etc), verder niks! Als het niveau van computer science niet stijgt zal de AI ook niet beter worden. Al gooi je er 100 TF tegenaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aldodilly

    • 30 oktober 2020 13:48
    @-it- Dat is helemaal waar, je hebt gelijk. Maar de comment ging over technologische vooruitgang en graphics, en de cpu doet in het geval van AI die berekeningen. Ik was wat kort door de bocht, maar ik wilde enkel aangeven dat de cpu-kracht wel degelijk is toegenomen en dat het in de toekomst dus nog steeds mogelijk is om daar gebruik van te maken. Natuurlijk spelen devs daarin een actieve rol, maar het is niet zo dat er al per se bij launch sprake is van een actieve bottle neck.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Djobba007

    • 30 oktober 2020 10:31
    @Aldodilly Jij bewijst nu echt dat je er precies niets vanaf weet. AI = CPU? Waar slaat dit op? De CPU doet meer dan de AI berekeningen maken. Je CPU bouwt heel de gamewereld op, zie het als een kleurplaat. De lijnen worden uitgezet door de CPU en de GPU kleurt ze in. Natuurlijk is dit heel simpel verwoord, maar dan snap je misschien ook dat een betere CPU kan zorgen voor een vloeiendere game. Een CPU is vaker verantwoordelijk voor haperingen in een game dan een GPU. Zelfs met een relatief simpele videokaart kun je nog op 60 FPS een game op redelijke settings spelen, zolang je CPU maar goed is.

    Wil jij anders zeggen dat de processoren van de afgelopen 10 jaar niet verbeterd zijn? Of wat is anders jouw argument voor AI behaviors die nauwelijks verbeterd zijn?

    Het programmeren van een AI is het lastigste gedeelte aan game development. Als het perse aan de kracht van een CPU had gelegen, dan waren huidige games qua AI veel sterker dan games van 10 jaar terug. Maar dat is niet het geval.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aldodilly

    • 30 oktober 2020 13:49
    @Djobba007 Dat zeg ik niet hoor. Ik ben kort door de bocht, maar dank voor de uitleg. Wist ik al, maar toch bedankt!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Djobba007

    • 30 oktober 2020 10:25
    @rpenning Precies. Je ziet het verschil gewoon niet tussen PS4 en PS5. Dat is niet perse erg, want de games waren al prachtig. Mijn enige vraag is waar zien we het dan aan? Dit artikel kopt dat de PS5 (en dat spelletje wat voorgeinstalleerd staat) ECHT next gen is. En dan lees je verder, en dan staat er omdat hij niet onder de 60 FPS duikt en de controller wel tof is. Sorry maar dat is niet genoeg.

    Je hebt gelijk. De AI is nog altijd even dom in veel games. Ook wat betreft AC ben ik het met je eens. De wereld is prachtig, het ziet er geweldig uit. Maar de wereld voelt leeg aan, er gebeurt weinig. Daarom koop ik al jaren geen AC en Far Cry games meer. Binnen 30 minuten spelen zie je het gameplay patroontje en dan heb je de hele game al gespeeld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aldodilly

    • 30 oktober 2020 14:09
    @Djobba007 Ik denk dat AI juist grote stappen heeft gezet buiten games om, maar is achtergebleven omdat de commerciele vraag naar AI in videogames relatief laag is. Mensen willen meer en betere graphics, maar AI blijft in vraag achter.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • de gamer

    • 31 oktober 2020 08:26
    @Djobba007 De term next-gen is slechts bedoeld om een aanzienlijke verbetering van bijvoorbeeld hardware mee te kunnen duiden. De titel van bovenstaand artikel weerspiegelt dus heel mooi het verhaal en de conclusies eronder.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Djobba007

    • 31 oktober 2020 17:22
    @de gamer Normaal gesproken vertaalde dat direct naar betere, mooiere games. Die grens wordt nu steeds dunner. Jammer! De vooruitgang in hardware is namelijk wel groot.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Pascal08

    • 29 oktober 2020 17:32
    Een rage momentje en ik druk die krengen terug de controller in.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Footy

    • 30 oktober 2020 08:08
    Alleen zo jammer dat de sticks beide onderin zitten en ik daar kramp van krijg. Blijft de nummer 1 reden om geen Playstation te kopen. Een fijne controller is toch wel een van de belangrijkste dingen bij een console.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.