Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview

Assassin's Creed Syndicate (hands-on)

Klimt uit een dal

Geschreven door Joe van Burik op
Genoeg actiegames met een open spelwereld dit najaar: we staan te trappelen van ongeduld voor Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, terwijl ook Mad Max en Fallout 4 nog voor de jaarwisseling verschijnen. Oh ja, en Assassin's Creed Syndicate. Gelukkig weten we sinds de Gamescom dat we die titel niet bij voorbaat hoeven af te schrijven, ondanks z'n kwakkelende voorganger.

Ubisoft ging vorig jaar flink over de knie van de community. Assassin's Creed Unity was op zich een leuk deel in een even populaire als zoekende reeks, maar de veelvoud aan technische fouten was simpelweg onvergeeflijk. Misschien viel deze malaise ook wel te verwachten, aangezien Unity als eerste uiting van de franchise nadrukkelijk voor de huidige generatie spelcomputers ontwikkeld was. De imagoschade werd beperkt gehouden door updates kort na de release én compensatie in de vorm van gratis dlc.

Toch denken we bij de naam Assassin's Creed nou niet direct aan het summum van games. Jammer, want met name deel twee en diens directe vervolgen – Brotherhood en Revelations – lieten zien dat een mysterieuze game rond rennen, klimmen en moorden best tof kan zijn. En dus geven we Ubisoft graag een nieuwe kans om dat te bewijzen, dit najaar met Assassin's Creed Syndicate.

Evie Frye

Tijdens de Gamescom kregen we een nieuwe build voor onze kiezen, waarin de vrouwelijke hoofdrolspeler centraal staat: Evie Frye. Zij is de zus van mannelijke protagonist Jacob en strijdt op haar eigen manier mee tegen onrechtvaardigheid in een Victoriaans Londen. Zodra we als Evie van een boot op de Thames afstappen, krijgen we de opdracht te infiltreren in de Tower of London en een tempelier genaamd Lucy Thorne te vermoorden. De missie die volgt is er een volgens de black box-opzet die in Unity werd geïntroduceerd: in een afgesloten deel van de open wereld krijg je meerdere manieren voorgeschoteld om je doel te bereiken. Voor Syndicate spreken de ontwikkelaars zelfs over een '360-filosofie', waardoor je nog meer mogelijkheden en vrijheid zou moeten hebben.

In elk geval wordt al snel duidelijk dat Evie over genoeg vaardigheden bevat: ze kan galvanische bommen werpen (om je vijanden met schokken te verdoven), haar werpmessen gebruiken om vijanden op afstand om te leggen én onzichtbaar worden, zolang ze maar stilstaat. Dat laatste klinkt als een manier om het spel veel te makkelijk te maken, al valt dat in de praktijk reuze mee – tijdens een onfortuinlijk getimed sprintje of sprongetje kun je nog steeds gewoon gespot worden.

Ook valt ons op dat klimmen nog altijd wat ongemakkelijk gaat. Meer dan eens in de demo pakte Evie een verkeerde steen of bleek een boom toch niet geschikt als tussenstap richting een hoger gebouw. Anderzijds wordt het assassinleven een stuk gemakkelijker gemaakt door de zipline, waarmee je in een mum van tijd behoorlijke afstanden en hoogteverschillen kunt overbruggen – een vondst van de ontwikkelaars om je efficiënter een weg te laten banen door de brede Londense straten. Verder sluip je niet langer door de linkertrekker ingedrukt te houden, maar door van houding te wisselen met een druk op de knop.

Wegen naar Londen

Binnen het afgesloten gebied zijn er meerdere manieren om de missie van Evie met succes af te leggen. Wij kiezen ervoor om een gebouw aan de rand te infiltreren, de bewakers uit te schakelen en hun sleutels te stelen, zodat we de eerder gevangengenomen politiechef bevrijden, die ons vervolgens een knokploeg laat samenstellen uit zijn manschappen. Gebroederlijk wandelen we het centrale gebouw binnen, waar de hoofdtempelier geen schijn van kans heeft.

Later leren we dat we ook achter een grotere sleutelbos aan hadden kunnen gaan, die toegang verschaft tot alle ramen en deuren, waarmee we in alle stilte de hideout van de tempelier hadden kunnen betreden en een stiekeme moord konden plegen. Nóg een andere optie: een via-via bevriende wachter opzoeken, enkele vijanden omleggen en doen alsof hij ons inrekent, zodat hij Evie letterlijk voor de neus van de tempelier kan afleveren.

Deze diverse manieren om een level te voltooien hebben ervoor gezorgd dat we stiekem best zin hebben in deze nieuwe Assassin's Creed. Toegegeven: échte vrijheid in je aanpak is er nog niet, zeker als we een vergelijking maken met de mogelijkheden die Metal Gear Solid V: The Phantom Pain biedt om een opdracht daadwerkelijk op je eigen manier in te vullen. Maar als Ubisoft een goed verzorgde actiegame aflevert die qua gameplay genoeg leuke vernieuwingen biedt, zijn we al aardig tevreden.

Assassin's Creed Syndicate is vanaf 23 oktober verkrijgbaar voor PS4 en Xbox One, de pc-versie komt later dit jaar.

Dit artikel delen:

Lees meer

RollerCoaster Tycoon 3 beschikbaar voor iOS Ontwikkelaar Google-game Ingress verder als zelfstandig bedrijf
80

Reacties op: Assassin's Creed Syndicate (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Grohe

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Same shit, different toilet.

    Metal Gear Solid V, dan praat je tenminste echt over een game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hooper

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Dan koop je die toch?? Laat je AC liggen.
    Ik haal ze allebei :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Grohe

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Reken er maar op dat ik hem laat liggen. Neemt niet weg dat ik er op kan reageren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bigds9fan

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Heb ooit Metal Gear Solid 3 gespeeld. Kort nadat Snake door Big Boss was verraadt, heb ik de game weggelegd. Kon me er niet mee identificeren en als ik niets met een main character heb dan is het game over voor mij.

    Gewoon een reactie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Grohe

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Ik ben eigenlijk helemaal niet in to the MGS serie. Ground Zero is de eerste….en dat beviel me uitstekend. Zowel qua stealth, spanning, actie en niet te vergeten….geheel bug vrij! Het idee dat je dat in een open wereld kan spelen zoals in MGS 5…dan weet je dat je een goede game hebt. I.t.t. AC.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Het gaan Beide goeie games worden.

    Beide zijn ook qua verhaal games die je zou moeten spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bigds9fan

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Ben in Unity nauwelijks bugs tegengekomen. Roque liep bij mij een paar keer vast maar verder liep deze ook goed.

    En ik vind de AC games meer dan genoeg vrijheid bieden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Kreeg de kans om Metal Gear deze maand gratis te spelen op de One en moet zeggen dit is echt niks voor mij, het zijn naar mij mening 2 zeer verschillende games die ongetwijfeld beide enorm goed zijn het ligt er alleen aan waar iemand zelf van houd.

    Wat is eigenlijk het verschil tussen Metal Gear Solid 5 en de overige 4 delen of is de open wereld het enige verschil ?.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Enige verschil tussen 4 en 5 is dat de wereld dit keer echt open is en open aanvoelt en dat je helemaal vrij bent in hoe je je missies wil voltooien.

    Maar voor de rest zit er meer ver schil in de assassin's creed delen dan dat er ooit een verschil heeft gezeten tussen de MGS delen.

    En MGS is idd een game die je ligt of niet ligt. Mij ligt hij in ieder geval ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Daarom snap ik de redenering niet van

    'Same shit, different toilet.

    Metal Gear Solid V, dan praat je tenminste echt over een game.'

    Zeker niet als hij dan nog een game noemt die ook enorm veel verwijzingen heeft naar de overige delen.


    Maar goed hoop mensen gaan genieten van beide games, MGS zal ongetwijfeld een goede game worden maar dat wordt AC:S ook het is alleen maar waar houd men van.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Grohe

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Ik heb ook wel vertrouwen in MGS. Daar krijg je tenminste echte vrijheid in je aanpak.

    Met AC gaan een heleboel mensen niet van genieten, maar die laten de game ook in de rekken staan. Als ze leren van hun fouten tenminste.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Enige verschil tussen 4 en 5 is dat de wereld dit keer echt open is en open aanvoelt en dat je helemaal vrij bent in hoe je je missies wil voltooien.

    Maar voor de rest zit er meer ver schil in de assassin's creed delen dan dat er ooit een verschil heeft gezeten tussen de MGS delen.

    En MGS is idd een game die je ligt of niet ligt. Mij ligt hij in ieder geval ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Waltaro

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Ik pirate em wel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bigds9fan

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Klinkt allemaal weer gigantisch goed en ik heb de game al voorbesteld. Dit gaat weer episch worden!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Klinkt heel erg positief.

    Als ik dit zo lees ( en previews van andere sites ) dan is ubisoft echt een game bedrijf dat heel erg probeert te leren van hun fouten en daarin slaagt

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Grohe

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Dat kan je van sommige gamers niet zeggen. Die blijven bagger games kopen zonder te leren van hun vorige foute aankopen :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Alleen jammer dat AC games geen bagger zijn. Unity had een aantal problemen maar qua gameplay en verhaal was het nog steeds heel erg goed en vermakelijk. Dus het is justified om syndicate te kopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • haastnooit

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    "Unity had een aantal problemen maar qua gameplay "
    Nu ben ik dus benieuwd wat je bedoelt met bovenstaande uitspraak als behoorlijke fan van de serie. ik ben benieuwd over dat overeenkomt met mijn bevindingen na het spelen van die game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bigds9fan

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Meer dan gerechtvaardigd zelf.

    Word er altijd zo schijtziek van als mensen een gamereeks zonder goede onderbouwing neersabelen.

    Zelf heb ik HELEMAAL niets met bijvoorbeeld Metal Gear Solid. Het verhaal van deel 3 vond ik zelfs heel slecht worden. Snake wordt verraden en ligt dan een paar minuten op de grond terwijl Big Boss een of ander lul verhaal afsteekt (het klassieke monologen). In die tijd lukt het hem niet om haar neer te schieten.

    Toen had ik al zoiets van WTF?

    Vervolgens moet hij achter haar aan en hoe doet hij dat? Op dezelfde manier als hij altijd doet met sluipwerk. Precies hetgeen wat zijn oude mentor zou verwachten en dus op rekent.

    In zo'n situatie pas je je tactiek aan. Ok, dan is het geen Metal Gear Solid meer maar dat terzijde.

    Toen had ik het wel gehad met de game.

    Qua verhaal dan want grafisch en technisch waren de games prima. Kon daar maar een min punt in vinden en dat is dat "X" en "O" omgewisseld waren.

    Zal dus eerlijk zeggen dat de games niets voor mij zijn maar ze onterecht of zonder onderbouwing afkraken dat zal ik niet doen. Mocht ik dat onverhoopt toch doen dan mag je daarop aanspreken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Grohe

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Je lijdt aan het Ubisoft syndroom. Zolang je er lang genoeg mee omgaat krijg je sympathieke gevoelens voor bagger games ;)

    Nee maar even serieus nu, naast de generieke gameplay zijn de verhalen steeds meer vergezocht in AC. Alsof het in elkaar verstrikt raakt om het nog kloppend te houden met vorige delen. Maar bovenal; AC is zijn magie verloren. De eerste paar delen hadden nog dat gevoel tijdens het spelen. Dat is pas jammer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.