Preview

Assassin’s Creed Origins (hands-on)

Herkenbaar recept in een meeslepende omgeving

Geschreven door Marvin Toepoel op
Bar weinig mensen zaten nog te wachten op een volgende Assassin’s Creed in de lijn van Unity en Syndicate. Met het oude Egypte lijkt Ubisoft de setting te hebben gevonden die de franchise uit het slop kan halen. Maar niet alleen de historische context van de franchise is op de schop gegaan; veel gameplayelementen zijn afgekeken bij een paar recente, succesvolle rpg’s. Dat komt Assassin’s Creed ten goede.

Assassin’s Creed’s nieuwe insteek blijkt al na een minuut rondlopen in de open wereld van Egypte. Bij onze hands-on starten we in Apollodorus’ Estate, een kleine nederzetting in het noordoosten van de gigantische wereldmap. Verscheidene gebouwen en natuurlijke verschijnselen aan de horizon, bovenop de iconen op Bayeks kompas, nodigen ons direct uit om dit stukje van Egypte te verkennen. Hier krijgen we in totaal vier uur voor en dat bleek achteraf niet genoeg tijd om het hands-on-gebied - zo’n vijf tot acht procent van de hele wereldmap - compleet uit te pluizen.

Vleermuizen langs de Nijl

Dat Ubisoft rpg-elementen heeft geïntegreerd om te ontsnappen aan de sleur die ontstond in games als Unity, mag inmiddels geen verrassing meer heten. De invulling van die elementen valt echter wel op dat er quests in de game zitten is bekend, maar dat we na vijf minuten al een moord moeten oplossen is een primeur voor de franchise en illustratief voor hoe Ubisoft goed heeft afgekeken bij andere games om gameplay interessant te houden.

Hoofdpersonage Bayek beklimt op verzoek van een oude man een met bloed besmeurde toren om een vermist meisje genaamd Ruia op te sporen. Het blote oog alleen is echter niet genoeg voor ons om te achterhalen waar ze is, daar hebben we de Eagle Pulse voor. Deze variant op de bekende Eagle Vision pulseert als het ware vanuit Bayek, en highlight interessante elementen uit de omgeving. Na enig speurwerk eindigen we op de grond, en zien we een spoor naar de vegetatie verderop lopen. Aldaar ligt het lichaam van de vermoorde Ruia, die achterop Bayeks paard gaat om haar terug te brengen.

When in Egypt…

Bayek gaat verder op zoek naar aanwijzingen, komt achter de locatie van de moordenaar en springt direct op zijn paard om met een scala aan wapens gerechtigheid af te dwingen. De vernieuwde combat levert hier een interessant gevecht op, waarbij Bayek heen en weer rolt en aanvalt met zowel kleine mesjes als een lange speer, terwijl hij hatelijke leuzen naar zijn hoofd krijgt geslingerd. Tien minuten later stuiten we op een bloedbad veroorzaakt door een paar van de gevaarlijkste dieren uit het oude Egypte, vermoordt Bayek deze nijlpaarden en doorzoekt hij even later de lijken voor twee bezorgde ouders die moedeloos langs de weg zitten. Even verderop krijgt een doodgewone burger een krokodil achter zich aan, waar we ons ook maar over ontfermen.

Deze gebeurtenissen zijn in geen enkel opzicht belangrijk voor het hoofdverhaal van Origins, maar ze geven meer kleur aan een toch al prachtige en gedetailleerde omgeving, op een manier die we kennen uit games als The Witcher 3. We worden des te meer opgeslokt door de game omdat achter elke hoek een personage kan staan met problemen waar Bayek bij kan assisteren. Problemen die verder gaan dan “mijn man zit daar en daar opgesloten” of “je moet deze slechte man vermoorden, assassin!” Hierdoor voelt de speelwereld van Origins een stuk levendiger aan, maar zijmissies waarin bijvoorbeeld de zoveelste krokodil moet worden afgemaakt, tonen dat ze niet allemaal lang interessant kunnen blijven.

Wat we hebben gezien van de verhaalvertelling en dialogen in deze zijtakken van Bayeks epische gevecht voor Egypte is alleraardigst, maar bij tijd en wijle ook erg voorspelbaar. Dit is deels de oorzaak van het feit dat hoofdpersonage Bayek het aan een unieke persoonlijkheid ontbreekt: zijn reacties op de gebeurtenissen zijn iets te voorspelbaar en er is geen regel dialoog die ons lang is bijgebleven.

Zelfs een verhaaltechnisch meesterwerk als The Witcher 3 heeft zo zijn voorspelbare verhalen in de wereld verweven, maar weet die tot iets gedenkwaardigs te verheffen omdat ze plaatsvinden in een fantasievolle wereld en bijdragen aan de mysterie ervan. Hier is Assassin’s Creed Origins bij deze hands-on-preview nog niet in geslaagd. De aan de speelsessie voorafgaande belofte van game director Ashraf Ismail, dat het mysticisme een belangrijk rol speelt, verandert daar voorlopig niets aan, maar met locaties als piramides en eeuwenoude grotten behelst Egypte in ieder geval genoeg mogelijkheden.

…do as the Egyptians do

De wereld van Assassin’s Creed Origins voelt ondanks gebrekkige dialogen en hekelende animaties levendig aan en is daarbovenop veelzijdiger dan we van de serie gewend zijn. Armzalige dorpjes worden afgewisseld door open zandvlaktes, boerderijen, grottencomplexen met schatten en muurtekeningen erin verborgen, oases vol levensgevaarlijke dieren en grote steden met marktkooplui en soldaten in uniform. De wereld is zo divers dat we nooit kunnen raden wat we in een onontdekt gebied aan zullen treffen, wat er te doen is of welke personages er mogelijk rondlopen.

Vernieuwde artificiële intelligentie zorgt ervoor dat de inwoners geloofwaardiger door dit Egypte struinen dan bijvoorbeeld hun Franse voorgangers uit Unity. Ze hebben namelijk een eigen agenda: ze staan ’s ochtends (of ’s nachts) op, gaan aan het werk, maken ergens een babbeltje, reizen te voet, te paard of met boot naar de markt voor boodschappen, urineren onderweg tegen een boom aan, lopen met gigantische bogen om wilde dieren heen, krijgen het met elkaar aan de stok en ga zo nog maar door. Kleine veranderingen als deze, net als het feit dat personages niet altijd op dezelfde plek te vinden zijn, dragen bij aan de historische waarde in Assassin’s Creed en de geloofwaardigheid ervan.

De wereld van Assassin’s Creed Origins voelt als geheel levendig aan, is veelzijdiger dan we van de serie gewend zijn en biedt in potentie meer ruimte voor ontdekking. Het maakt daarbij niet uit dat het inmiddels bekende rpg-elementen uit games als Horizon, Far Cry 5 en Breath of the Wild gebruikt om je aan te sporen de wereld in te gaan, die blijken namelijk erg goed samen te gaan met de nieuwe richting van de serie. Of die nieuwe richting op de overige 95% van de map net zo succesvol en divers blijkt is nog maar de vraag, maar Origins belooft de meest unieke en meeslepende Assassin’s Creed-game in jaren te worden. We kunnen in ieder geval niet wachten om te ontdekken wat Egypte allemaal verborgen houdt.

Assassin’s Creed Origins komt op 27 oktober uit voor Xbox One, PlayStation 4 en pc. Voor deze hands-on speelde Gamer.nl de Xbox One X-versie van de game.

Dit artikel delen:

Lees meer

Complete Edition voor Horizon: Zero Dawn aangekondigd The Witcher 3 speelbaar in 4K met PlayStation 4 Pro-patch
38

Reacties op: Assassin’s Creed Origins (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • danieldebruin

    • 4 oktober 2017 18:21
    Number one fanboy ubisoft incoming!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 4 oktober 2017 18:30
    Stop making me wanting to play Assassin's Creed Origins. Ik moet nog 23 dagen wachten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • armilo-theus

    • 4 oktober 2017 19:02
    @coola Jij niet alleen. Ik ben heel erg benieuwd naar hoe het zal spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MaTriX

    • 5 oktober 2017 01:01
    @coola Zeur niet man ik moet 34 dagen wachten :).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 5 oktober 2017 01:24
    @matrix-3

    Maar dat is een keuze ;) de 23 ( nu overigens 22) dagen zijn verplicht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 4 oktober 2017 20:40
    Ik ben er voor om naast de review van gamer.nl ook een stuk op de site te plaatsen van coola en zijn ervaringen met de game. :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jumpman

    • 5 oktober 2017 06:55
    @darkmanwls ik zou zelfs nog een stap verder willen gaan. Laat ze Cools uitnodigen en hem eens een dag ervaring met die game opdoen voor de release. Zijn enthousiasme over die game kan er aan bij dragen dat meer mensen hier warm voor gaan lopen.

    Al snap ik het ook goed als Coola de eerste ervaring met die game liever thuis op de bank heeft maar misschien wel een leuk idee 😃👍

    Gamer.nl? Coola? Ontstaat hier een nieuw initiatief?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ghotirey

    • 5 oktober 2017 08:47
    @jumpman Ik stem voor!

    En on topic, enorm genoten van de vorige games dus deze zal me vast ook bekoren! Het zullen voor mij echter een hoop meer dagen, ik heb nog zoveel games liggen die ik nog moet spelen :-) jammer dat er zo weinig uren in een dag zitten :-( Misschien maar eens een sabbatical van een half jaar inplannen ofzo, dan krijg ik misschien een gedeelte van me backlog gespeeld….

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 5 oktober 2017 09:31
    @jumpman Dat is nog een veel beter idee. Ik zeg doen, als Coola het zelf wil natuurlijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 5 oktober 2017 12:15
    @jumpman Als ze het streamen ben ik ook voor!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 5 oktober 2017 12:25
    Ik ben in principe wel voor zo'n initiatief maar ik heb zo'n vermoeden dat gnl er niet echt voor open zou staan. Maar ik kan het fout hebben natuurlijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ghotirey

    • 5 oktober 2017 13:06
    @coola Ik zeg mooie nieuwe pilot voor GNL om betrokkenheid gebruikers te vergroten en natuurlijk de trouwe klanten te belonen.
    Misschien moeten we een online petitie starten :D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 5 oktober 2017 13:23
    @ghotirey Kunnen we hier een respons op krijgen van gamer.nl? lijkt me inderdaad een leuk plan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jumpman

    • 5 oktober 2017 14:46
    nou gamer.nl hier is dus duidelijk wel interesse voor. Wat zeggen we ervan?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Swieb

    • 5 oktober 2017 16:15
    @coola Ik kan niks beloven, maar ik heb het doorgegeven. ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jumpman

    • 5 oktober 2017 16:24
    @swieb tof dat jullie hier voor open staan. dank namens een hoop lezers. Zoiezo maak je hier een fan enorm blij mee en denk dat dit ook leuk is voor de site. Laten jullie meteen mee zien dat de bezoekers ook meer betrokken raken/zijn met de site.Top en Thanks 😃

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 5 oktober 2017 16:39
    @jumpman Eens, als dit echt gebeurd is dat echt een toffe actie van gamer.nl en inderdaad goede betrokkenheid van de bezoekers.
    En ook, dit moet ik even zeggen, echt een heel andere ervaring dan elkaar de huid volschelden zoals het hier nog niet zo lang geleden aan toe ging. Coola heeft hier zelf niet om gevraagd. Dit is een initiatief van andere bezoekers die hem dat gunnen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jumpman

    • 5 oktober 2017 17:01
    @darkmanwls helemaal waar. Het kan hier ook goed zijn qua niveau. Nu hopen dat dit een mooi vervolg krijgt. En jij uiteraard ook bedankt voor je idee 😉.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 5 oktober 2017 17:06
    @swieb

    Top. Ik ben echt benieuwd over iets mee gedaan gaat worden.

    @ iedereen die met initiatief begonnen is, hoe dan ook bedankt.

    En de gnl community kan idd leuk zijn alleen zaten er een paar erg rotte appels bij ( want laten we eerlijk zijn niemand van ons hier is een heilig boontje maar de meest erge zijn gone gelukkig)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Archer

    • 8 oktober 2017 13:45
    @coola And… so it begins :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.