Hiervoor reisden we af naar het Annecy, een schilderachtig Frans dorpje aan de grens met Zwitserland. In deze mooie omgeving werkt een ontwikkelteam van Ubisoft al twee jaar aan de verschillende multiplayermodi die in Assassin’s Creed Brotherhood hun opwachting maken. In totaal zijn er acht multiplayer-maps speelbaar in twee modi: Wanted en Alliance.

Verstoppertje

Wanted is speelbaar met maximaal acht personen in rondes van tien minuten en komt neer op een digitaal potje verstoppertje. Je moet als een van de 17 speelbare personages – onder wie een jonkvrouw, dokter, priester en kapper – een menselijk doelwit uitschakelen. Aan het begin van elke ronde krijg je een plaatje van dit doelwit en het kompas onder in beeld helpt je om je tegenstander te vinden. Je wordt zelf echter ook op de hielen gezeten. Het is de bedoeling om je doelwit op een onopvallende manier te volgen en op een zo spectaculair mogelijke manier om te brengen. Je kunt iemand van achter de keel doorsnijden, maar ook een gebouw beklimmen en je prooi met een grote sprong verrassen. Mooiere en beter voorbereide moordpartijen leveren meer ervaringspunten op, net als het flankeren van tegenstanders of het nemen van wraak.

Door een succesvolle streak van meerdere liquidaties schraap je nog meer punten binnen. Zo kon het dat we na een kort potje Wanted met slechts vier kills zegevierden. Wanneer je ongeduldig wordt en rent, loop je het risico je dekmantel te verliezen. In dat geval moet je de sprint inzetten om alsnog je doelwit te vermoorden. Ontkomt hij, dan krijgt de andere speler punten. Elk level heeft een aantal chasebreakers, zoals sluitende deuren of vallende platformen, die achtervolgingen bemoeilijken. Het is dan ook van belang om goed te onthouden waar dit soort hulpmiddelen zich bevinden, want ook jij als doelwit kan verwikkeld raken in een achtervolging. Hooibalen keren terug als ideale plek om je te verstoppen, net als bankjes en groepen mensen om je tussen te mengen. Je dekmantel behouden is daarnaast belangrijk als je een achtervolger tegenkomt, aangezien je hem kunt overmeesteren als hij je niet in de smiezen heeft. Het zorgt voor een leuke balans tussen enerzijds tegenstanders achtervolgen en waar mogelijk iemand besluipen, en anderzijds uit de klauwen van je achtervolgers blijven door niet teveel op te vallen.

Perks

Elk personage heeft een eigen wapen en unieke special moves. Daarnaast kun je voorafgaand aan een ronde zelf instellen welke perks je wilt gebruiken. Hierdoor heeft de Wanted-modus aardig wat diepgang en is het niet alleen een kwestie van je doelwit opsporen en op de actieknop drukken. Zo kun je kiezen voor rookbommen, een verborgen geweer, vergif, een extra vermomming of de mogelijkheid om kort te sprinten om je achtervolgers te stoppen of juist te ontvluchten. Ook is er een perk die je in staat stelt om een burger te gebruiken als lokaas door hem jouw uiterlijk te geven. Erg handig als je bijvoorbeeld een afleidingsmanoeuvre wilt uitvoeren. Daarnaast kun je in Brotherhood tot level vijftig doorgroeien en speel je steeds nieuwe attributen vrij.

De Alliance-modus is in wezen hetzelfde als Wanted. Het verschil is dat je hier speelt in drie teams van twee personen. Daarnaast zijn de rondes verdeeld over twee sessies van vier minuten. Hoewel teamwork, bijvoorbeeld door het flankeren van doelwitten, belangrijker is, kwam dit in de praktijk nog niet goed uit de verf. Dit kan liggen aan het feit dat we geen headset hadden en niet goed op elkaar waren ingespeeld. De tijdslimieten waren echter dermate strak, dat we onze aanval niet goed konden uitstippelen. Vooral in een groter level als Rome is dit storend. Rome bestaat uit nauwe straatjes die uitkomen op een bruisende markt en is door de meerdere verdiepingen erg uitgestrekt. De keuze voor tijdslimieten is echter begrijpelijk, omdat je anders oneindig veel ervaringspunten zou kunnen behalen. Overigens konden we naast Rome ook aan de slag met Castle Gandolfo, een kasteel gebaseerd op het gelijknamige Italiaanse dorpje, en Siena, waar een heuse paardenrace gaande was. Beide levels waren iets kleiner en de actie speelde zich meer af op één niveau.

Het is misschien moeilijk te voorspellen of de multiplayer van Assassin’s Creed Brotherhood ook maanden na de release nog zal worden gespeeld, maar duidelijk is dat Ubisoft er net zoveel aandacht aan besteedt als aan de verhaalmodus. Foutloos zijn de modi nog niet; zo kun je geen kant op wanneer een kill-animatie wordt gestart, wat kan leiden tot frustratie omdat je er niets tegen kunt doen. We hopen dat Ubisoft hier een oplossing voor vindt. De levels die we tot nu toe hebben gespeeld waren niettemin afwisselend en hadden veel mogelijkheden voor het gebruiken van verschillende tactieken. Ook hebben de personages allemaal wel iets unieks en door de perks ontwikkel je een eigen speelstijl. De multiplayer zorgt voor een frisse en andere spelervaring, zonder dat de kern van de game overboord wordt gegooid. Stiekem kunnen we dan eigenlijk ook niet wachten om verder te spelen. ‘Echt’ verstoppertje is immers maar voor watjes.