Assassin's Creed 3 - Revolutionaire evolutie | Gamer.nl

Assassin's Creed 3 - Revolutionaire evolutie | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Onze vorige preview sneed al even het vernieuwde vechtsysteem van A a in’s Creed 3 aan; dat veel dynamischer is dan bij voorgaande delen. Toen zagen we het nog in werking tegen wolven, in de woeste wildernis van The Frontier. Deze keer moesten menselijke soldaten eraan geloven. En mijn hemeltje, wat gaat het er soms bruut aan toe wanneer hoofdpersoon Connor op stoom komt.

De vijanden geven wel meer tegengas, zijn pro-actiever en vallen sneller na elkaar aan, of gewoon tegelijkertijd. Hak je daarom te lang met je Tomahawk op één doelwit in, dan kun je een bajonet of twee in je rug verwachten. Dit maakt gevechten er stukken leuker en ook iets lastiger op. Aan de andere kant: als Connor heb je dan wel weer meer manieren om met tegenstanders af te rekenen; de een nog gruwelijker dan de andere.

De strijdbijl begraven…in iemands nek

Het countersysteem van eerdere AC-games is behouden maar heeft nu een grotere variatie aan finishing moves; de meest nare daarvan is veruit wanneer Connor zijn Tomahawk langs de keel van een soldaat zwiept. Het mist mi chien de coolheidsfactor van een dolk, maar maakt dat ruimschoots goed in rauw geweld. Zo zijn er nog een aantal waarvan je mond even wijd open blijft staan.

In bomen klimmen en van tak naar tak springen heeft eenzelfde effect. Dit gaat zo soepel dat je erna eigenlijk niet meer terugwilt naar die ‘stroeve’ klauterpartijen langs gebouwen. Gelukkig hoeft dit ook niet, in Boston staan gewoon bomen, die een fijne aanvulling vormen op de traditionele manieren om je door de stad te bewegen. Het Boston tijdens de Amerikaanse Revolutie is natuurlijk een schim van wat het nu is, maar de straten bruisen van het leven. Marktlui verkopen hun waar en ondertu en wordt er aan de haven druk handel gevoerd.

Connor’s po e

Het is Connor eraan gelegen om in die haven een schip te betreden, maar daarvoor moet hij eerst binnen zien te komen. Op dat moment worden we er weer even aan herinnerd dat dit al de vijfde A a in’s Creed is; de indiaan schakelt zonder wikken of wegen de hulp van andere a a ijnen uit de Brotherhood in. Zij komen verkleed als soldaten aan en doen alsof Connor een gevangene is. We zien bij het keuzemenu van de Brotherhood nog een flink aantal opties, maar de ontwikkelaar wilde niet vertellen wat daar nog meer voor leuks tu enzat.

Eenmaal binnen zoekt Connor een hoger plekje op, om met zijn pijl en boog de aandacht te trekken van de soldaat die de loopplank naar het schip bewaakt. De pijlkop maakt oogcontact en de weg is vrij om de boot op te gaan. Op dat moment eindigt de demo, en begint waarschijnlijk het filmpje dat tijdens Sony’s persconferentie getoond werd. Daarin is te zien dat Connor bovenop steden en de vrije natuur ook de wateren rondom Amerika betreedt.

Vragen hebben we nog steeds na het zien van de presentatie – spelen je behulpzame mede-a a ijnen bijvoorbeeld ook in de wildernis een rol? – maar we werden vooral verrast door hoeveel beter AC3 lijkt te worden. Het is nog steeds voortbouwen op het vorige deel, maar deze keer zijn er ontzettend grote stappen genomen. De spelwereld is nog groter, je mogelijkheden net zo, en toch heeft Ubisoft de tijd gevonden om ook de mi ers uit voorgaande delen aan te pakken. De evolutie voelt daardoor eerder aan als revolutie.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou