De ontwikkelaars bij Ubisoft Montréal hebben ons beloofd dat dit verbeterd is. Het vaste stramien waarin je de game speelde is vervangen voor een meer open opzet. Je doel blijft het vermoorden van mensen, je bent immers een huurmoordenaar. Hoewel dit het grootste punt van kritiek was op de eerste Assassin's Creed, werd er maar weinig duidelijkheid gegeven over hoe de opzet precies is verbeterd. Maar als de ontwikkelaars zeggen dat je meer vrijheid krijgt en meer afwisseling, dan hebben we voorlopig geen andere keuze dan dit te geloven.

Verstoppertje

Ditmaal kruip je in de huid van Ezio, een edelman die huurmoordenaar is geworden toen zijn hele familie werd uitgemoord. Altaïr is een voorvader van Ezio, aangezien je wederom in het genetische geheugen van Desmond Miles zit. Het avontuur speelt zich af in de Renaissance, in het Italië van de vijftiende eeuw. De getoonde scène vindt plaats in Venetië, dat echt prachtig wordt weergegeven. De eerste game is nog altijd mooi, maar dit tweede deel doet er nog een flinke schep bovenop. Er heerst een feeststemming in het nachtelijke Venetië waardoor het druk is in de straten en de lucht prachtig wordt verlicht door vuurwerk.

In de openingsscène verstopt Ezio zich op een bankje voor zijn belagers. Hij zit tussen twee dieven, die hem helpen op zijn missie. Dit keer ben je niet zomaar veilig als je buiten het zicht van soldaten op een bankje gaat zitten. Wanneer ze je kwijt zijn, gaan ze namelijk zoeken. Maar vanaf zo'n bankje kun je heel snel en onopgemerkt een bewaker doden. De dieven zorgen ervoor dat het voor de rest van de wereld lijkt dat er een dronken kameraad tussen hen inzit. Nog steeds kun je opgaan in de massa door je bij een groep van minimaal vier personen te voegen. In de eerste game kon dat alleen bij monniken, nu bij alle groepen.

Ook de hooikarren zijn niet meer zo veilig als vroeger. Als je in zo'n kar springt, dan veroorzaakt dat wat commotie. Een bewaker naast zo'n kar kan dan met een speer in het hooi gaan prikken, maar ook hier kun je met een druk op de knop de bewaker het hooi intrekken en vermoorden. Eerlijk gezegd waren we wel wat teleurgesteld dat het verstopsysteem niet wat verder is aangepast. Een bewaker die je net nog zag, kan je kwijt zijn zodra je op een bankje gaat zitten, terwijl bewakers die je minutenlang niet gezien hebben je maar blijven achtervolgen en altijd weten waar je bent. Het had misschien beter geweest als Ubisoft het vluchtsysteem van GTA IV had bekeken.

Vliegmachine

Toch zal dit punt van kritiek de pret niet drukken, want Assassin's Creed 2 ziet eruit als een heerlijk spel om te spelen. Het klimmen is nog net zo eenvoudig en nog net zo bevredigend. Dit keer kun je ook onder een raam gaan hangen, en een bewaker die in het raam staat naar beneden trekken. Op de toren staat een vliegmachine, gemaakt door Ezio's vriend Leonardo DaVinci. Dat vliegen ziet er strak uit, maar denk niet dat je vrij over Italië kunt reizen. DaVinci had het ontwerp nog niet geperfectioneerd, dus verder dan enkele tientallen meters kom je niet. Alleen door de opwaartse luchtstromen bij grote vuren, kun je langer vliegen. De vlieggedeeltes in Assassin's Creed 2 zijn daardoor compleet lineair.

Dat klinkt wat flauw, maar het spel was er ook niet spannender op geworden als je rechtstreeks naar je doelwit had kunnen vliegen en hem had kunnen afmaken zonder één bewaker tegen te komen. Toch was wat meer vrijheid wel erg leuk geweest. Hangend aan DaVinci's uitvinding ben je niet onbewapend. Vliegen was ondenkbaar in de vijftiende eeuw, dus bewakers staan stijf van angst voor de duivel die zij denken op zich af te zien komen. Vervolgens kun je eenvoudig midden op hun borst schoppen en verder vliegen als een witte duif in de nacht.

De gevechten en executies zijn op alle vlakken interessanter gemaakt. Ezio kan de dolken aan zijn armen bijvoorbeeld bij twee mensen tegelijk door hun hoofd duwen en hij kan een iemand direct uitschakelen door van een verhoging bovenop hem te springen. Tijdens gevechten kan Ezio zijn tegenstanders ontwapenen en deze wapens tegen ze gebruiken. Hoewel Ezio bijzonder agressief handelt, houdt Assassin's Creed de gevechten wel netjes. Je ziet geen wegspattend bloed en als Ezio een bijl in iemand hakt, dan verdwijnt deze een beetje knullig in het lichaam. Best jammer, zeker voor een game die waarschijnlijk (net als het eerste deel) een 18+-keuring krijgt. Hier zouden we graag nog wat verbeteringen zien. Ook op het gebied van sluipen en ontkomen aan je achtervolgers was wat meer vrijheid in je opties erg welkom geweest.

Net als het eerste deel lijkt Assassin's Creed 2 een sterke game te worden, die zich kenmerkt door prachtige graphics en bijzonder vloeiende gameplay. Als de game zoals beloofd ook meer afwisseling biedt in de aanpak van je missies, dan wordt het bovendien een veel leukere game dan het eerste deel. Toch besluipt ons het gevoel dat Ubisoft Montréal nog meer kan doen om van Assassin's Creed 2 een werkelijk legendarisch spel te maken.