Het team achter Prince of Persia: Sands of Time, de Prince of Persia game die de Perzische prins weer helemaal terug op gamekaart zette, werkt al twee jaar aan Assasin’s Creed, een stealthy actiegame voor de Playstation 3. Sam Fisher hoeft echter niet op z’n passen te tellen, want Assasin’s Creed richt zich op een totaal ander tijdperk en een totaal andere gamebeleving. Op de E3 praat Ubisoft maar al te graag over de game.

Assasin’s Creed speelt zich af in het jaar 1191 tijdens de Derde Kruistocht en vertelt het verhaal over de Assasin’s, een groep geluidloze strijders die voor het goede in de wereld vechten en allerlei slechteriken om proberen te leggen. De Assasins zijn geen verzonnen figuren, maar heb in die tijd echt bestaan. Ubisoft probeert de game zo authentiek mogelijk te maken, wat betekent dat niet alleen de hoofdrolspelers op de waarheid gebaseerd zijn, maar ook de omgevingen waarin je zult manoeuvreren.

De hoofdrol in Assassin’s Creed is weggelegd voor de geheimzinnige Altair, een naam die gebaseerd is op de Arabische vertaling van ‘de vliegende arend’. Altair doet ergens denken aan de Perzische prins uit Prince of Persia, maar heeft toch ook geheel z’n eigen stijl. Hij wordt niet neergezet als de superheld die alles kan, maar meer als een slimme jongen, die door goed gebruik van zijn omgeving te maken, haast niet te grijpen is.

De gameplay van Assassin’s Creed is een mix van Thief, GTA en Prince of Persia. Dit klinkt nogal ambitieus en dat is het feitelijk ook. Door een duidelijke afbakening van wat men wel en niet in de game wil hebben, lijkt het Ubisoft Montreal echter te lukken dit tot een vermakelijke game te combineren.

Het doel in Assassin’s Creed is dus om slechteriken om te leggen, maar de manier en het tijdstip waarop je dit doet is geheel vrij. De game kent een vrij toegankelijke wereld, waarin de speler zelf bepaalt wat hij op welk moment doet. Het Prince of Persia-aspect komt om de hoek kijken bij de natuurlijke bewegingen van Altair en de manier waarop het klim- en klauterwerk in de game uitgewerkt is. Je kunt bovenop gebouwen klimmen om een beter overzicht over de situatie te krijgen en tevens van je klimkunsten gebruik maken als je achtervolgd wordt door soldaten.

De derde inspiratiegame, Thief, heeft als invloed dat je in het spel niet alleen bezig bent om vijanden om te leggen, maar ook om levend de situatie te verlaten en weer in de anonimiteit te treden. Na een moord betekent dit vaak rennen voor je leven en vervolgens van dak naar dak springen, of donkere poortjes ingaan om de vijand af te schudden.

De omgeving waarin Assassin’s Creed zich afspeelt bestaat uit een gebied rond Jeruzalem, waarbij in totaal drie steden te verkennen zijn. De steden zijn niet uitgestorven, maar zien er levendig uit met inwoners die op dorpspleinen samenkomen en ook daadwerkelijk oog voor situaties hebben. Dit laatste vertaalt zich in de manier waarop de bevolking uitgewerkt is. Wanneer Altair door een groepje mensen loopt zul je niet zoals in 99% van de games door halve armen en benen heen lopen, maar echt mensen aanstoten, die weer op je reageren en wellicht zelfs boos worden als je ze ‘pijn’ doet. Tevens hebben de mensen een positief of negatief beeld van je, wat in het gunstige geval je allerlei voordeel in de game oplevert en in het negatieve geval een hoop dwarsboming betekent.

Assassin’s Creed wordt volgend jaar verwacht voor de Playstation 3. Voor een sfeerimpressie kun je op de officiële website van het spel een trailer bekijken.