Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview
None

ARMS (hands-on)

Omarm één van de leukste Switch-games tot nu toe

Geschreven door Michel Musters op
Tijdens de Switch-presentatie afgelopen vrijdag werden enkele nieuwe IP’s onthuld. Een van die games is ARMS, een vechtgame waarin elk personage handen op springveren heeft. Wanneer we de game diezelfde dag spelen, blijkt dat er verrassend veel diepgang in zit en het een van de meest interessante aangekondigde Switch-games is.

ARMS zat een beetje ‘verstopt’ tussen de aankondiging van partygame 1-2-Switch en de belofte van grote Nintendo-IP’s, dus werd het nogal ongelukkig gezien als een tussendoortje. Na diverse potjes spelen blijkt de game echter behoorlijk goed uitgewerkt te zijn en komt er veel strategie kijken bij het verslaan van je tegenstander.

Wat als eerste opvalt is dat de game een eigen karakter lijkt uit te stralen. Het spel is kleurrijk, maar volwassen personages worden in veel detail weergegeven in verschillende arena’s. Hoewel op het evenement maar vijf personages te kiezen waren, hebben we goede hoop dat de uiteindelijke versie een grotere selectie aanbiedt. De graphics hebben die typische vrolijke Nintendo-vibe, maar zijn beter uitgewerkt dan gebruikelijk. Dat geeft ons het gevoel dat Nintendo eindelijk gewend is aan het ontwikkelen van HD-games en dat ze de kracht onder de motorkop van de Switch ten volle benutten.

Arms

Wii-wapperen

Gameplay blijft echter koning en het is daar waar ARMS de meeste indruk maakte. Opvallend genoeg bestuurt ARMS als een Wii-game. Hoewel de game op een traditionele manier kan worden gespeeld, is het de bedoeling dat je de twee losse Joy-Con-controllers in je twee handen vasthoudt. Door de bewegingsgevoelige sensoren in beide Joy-Cons stelt elk van de controllers één van de armen van je vechter voor. Stoot met je linkerhand en op het scherm rekt de linkerarm van je personage met een springveer uit en vliegt je bokshandschoen naar de tegenstander.

De eerste paar potjes stonden we als een stel Wii Sports-boksers heen en weer te rammen, zonder echt te beseffen wat we deden. Hoe meer we speelden, hoe rustiger we werden en uiteindelijk blijkt dat het veel beter werkt wanneer je rustig en berekend hier en daar een klap uitdeelt. Wacht af wanneer je tegenstander precies op de juiste plek staat en even zijn verdediging laat vallen en sla dan toe. Door beide controllers tegelijk naar voren te duwen, grijp je de tegenstander en trek je hem naar je toe, waarna je meerdere tikken uit kunt delen. Wedstrijden gaan door tot de levensbalk van de tegenstander leeg is. Diegene die de tegenstander in twee van de drie potjes verslaat, is de winnaar.

Door beide controllers in een defensieve houding naar links of rechts te bewegen, cirkel je om de tegenstander heen. Naar voren of achteren leunen laat het personage op het scherm naar voren of achteren lopen. Op die manier heb je met genuanceerde bewegingen veel controle over je personage. Het valt daarbij op dat de Joy-Cons preciezer bewegingen lijken te registreren dan de Wii-controllers en zelfs de later uitgebrachte Wii Motion Plus. We hadden niet verwacht dat deze technologie weer terug zou komen, en toch zeker niet voor de Switch, maar als dat meer games als ARMS oplevert, vinden we dat helemaal niet erg.

Strategie

Een van de meest strategische keuzes die je tijdens het spelen moet maken is wanneer je precies je tegenstander aanvalt. Het duurt namelijk even voordat de springveer en dus je bokshandschoen bij je tegenstander is aangekomen, zeker als je aan de andere kant van een arena staat. In die tijd heeft je tegenstander alle kans om een verdedigende houding aan te nemen. Je kunt daarom je arm in een bocht naar voren slaan, waardoor je uitgerekte arm ook in de game een bocht maakt. In feite deel je zo een klap ‘met effect’ uit, waardoor je de verdediging van je opponent omzeilt. Dit kun je op elk moment tijdens je slag doen, dus het is beter om tot het laatste moment te wachten om de andere speler te verrassen.

Een andere strategie is de keuze welke bokshandschoenen je aantrekt. We konden tijdens de demo uit drie verschillende handschoenen kiezen per hand. Zo konden we aan de ene hand een soort propeller zetten en aan de andere hand een raketlanceerder. Wij vonden het fijn om een ‘wapen’ voor korte afstand en eentje voor lange afstand te hebben om zowel dichtbij als van veraf goede aanvallen uit te kunnen voeren. We kunnen niet wachten om hier meer mee te experimenteren en hopen dat de game nog veel meer van deze verschillende handschoenen bevat.

None

Ook uniek worden de arena’s. Er waren er maar twee speelbaar tijdens de demo, maar volgens Nintendo krijgt uiteindelijk elke arena een uniek element die invloed heeft op de wedstrijden. Zo stonden er in één van de arena’s aan de zijkant trampolines die spelers hoog laten springen, wat het weer lastiger maakt om vanuit alle hoeken goed te verdedigen of de tegenstander te raken. Veel andere obstakels zijn nog niet bekend en worden waarschijnlijk rondom de release getoond.

ARMS kan tegen de computer gespeeld worden – we weten niet of de game ook een campagne voor één speler bevat, maar we kunnen het ons bijna niet anders voorstellen – maar het spel schittert duidelijk wanneer je het tegen een andere speler opneemt. De game lijkt soepel te lopen in splitscreen en we merkten al snel dat we ons aan moesten passen aan de vechtstijl en tactieken van onze tegenstander om een kans te maken. De game kan natuurlijk ook in splitscreen op het scherm van de Switch zelf worden gespeeld, al konden we dat niet testen en weten we dus niet of dat duidelijk genoeg is en soepel genoeg loopt. Tot slot weten we ook nog niets over eventuele online modi. Dat lijkt ons wel een belangrijke toevoeging om de game zo lang mogelijk leuk te houden.

Na een potje of acht spelen op verschillende momenten tijdens de Switch-speelsessie durven we al voorzichtig te stellen dat ARMS een hit kan worden met vrij een vrij lange arm… sorry, adem. Waar we in het begin een niet al te hoge pet ophadden van de Wii-achtige gameplay, daar heb je maar een paar potjes nodig om te beseffen dat er enorm veel diepgang in de fighting mechanics zit. De herspeelbaarheid van de game valt of staat echter bij de hoeveelheid content – personages, typen handschoenen en online gameplay – die Nintendo besluit in de game te stoppen.

ARMS komt in de lente van dit jaar exclusief uit op Switch.

Dit artikel delen:

Lees meer

Gewichtsloze kat in live-action trailer Gravity Rush 2 Nieuwe clip van Super Mario Odyssey verschenen
6

Reacties op: ARMS (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • keenan

    • 3 maanden, 1 week geleden
    I think I'm Monkey D Luffy!!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    PePziNL

    • 3 maanden, 1 week geleden
    @keenan I understood that reference! Nice :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    kleinekoosjer

    • 3 maanden, 1 week geleden
    Arms… nope..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • jaquesparblue

    • 3 maanden, 1 week geleden
    HD Wii Boxing… Fullpriced

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Lord Ganon

    • 3 maanden, 1 week geleden
    Het had een launchgame moeten zijn … die bij de Switch gebundeld zat. Wat een blamage.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Ehrgeiz

    • 3 maanden, 1 week geleden
    @Lord Ganon ARMS is een prima op zichzelf staande game. 1-2 Switch had wat mij betreft wel gebundeld mogen worden met elke Switch.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.