Sony lijkt met de Playstation Portable een nieuwe thuisbasis gevonden te hebben voor de aapjes van Ape Escape. Met Ape Escape P kon de oude PSone platformer al herspeeld worden en er is tevens een racegame aangekondigd waarin de aapjes het tegen elkaar op nemen. Bij de launch van de PSP werden de beestjes ook al gebruikt voor een hele rits aan mini-games in Ape Academy, en daar komt later dit jaar een tweede deel van uit. Wij hebben rondgeslingerd in een preview-versie.

Uiteraard gaat het in Ape Academy 2 ook weer om de mini-games en deze keer zit het geheel verpakt in een geinig kaartspel. Je speelt altijd, of het nu tegen de computer of tegen een menselijke tegenstander is, met elk vier speelkaarten tegenover elkaar. Er zijn zo’n honderd unieke kaarten, met elk een uniek personage erop. Hierbij moet je denken aan namen als Oekie Oekak, Mumm-iek, Mentaal W. Rak en Gamer Oetang. Elke kaart staat met het personage ook weer voor een unieke mini-game. Dus als je aan het eind van het spel alle kaarten hebt vrijgespeeld, heb je zo’n 100 mini-games. Behoorlijk wat dus.

Het kaartspel zelf gaat om het Steen, Schaar, Papier principe. Elke kaart is een rode steen, een blauwe hand of een gele schaar. Per beurt kies je beiden één van de vier kaarten die voor je liggen. Kies jij een steen en je tegenstander een schaar, dan win jij omdat de steen het schaar bot maakt. De schaar wint weer van het papier, omdat het er doorheen knipt, en het papier pakt de steen in. Je kunt zien welke soort kaarten de tegenstander heeft. Dus heeft hij alleen maar scharen, speel je uiteraard zoveel mogelijk stenen.

De mini-game die gekoppeld is aan de winnende kaart wordt vervolgens gespeeld. Win jij met de kaarten, dan heb je de kans dat je tegenstander na het spelletje een straf krijgt. Er gebeurt niets als jij wint met de kaarten en je vervolgens het spelletje verliest. Verlies je echter met de kaarten, dan heb je de kans om zelf een straf te krijgen. Elke kaart heeft een unieke straf, wat gewoonlijk een aantal strafpunten is. Speel je dezelfde kaarten, bijvoorbeeld beide een steen, moet je beide weer een nieuwe kaart kiezen. Let wel, de strafpunten van alle gelijke kaarten worden bij elkaar opgeteld. Dus wie uiteindelijk verliest met de kaarten en vervolgens ook verliest in de mini-game, krijgt een hele rits aan strafpunten naar zich toe geslingerd.

Om het allemaal nog net iets ingewikkelder te maken staat elke kaart, naast een personage, mini-game en strafpunten, ook nog eens voor een aantal bananen. Je begint elk gevecht met een viertal bananen. Daarmee kun je dan kaarten uitspelen van vier bananen of lager. Je zult tijdens het vechten meer bananen moeten verdienen in de mini-games zodat je betere kaarten kunt spelen. Heb je niet genoeg bananen om kaarten uit te spelen, dan kun je een PAS-kaart spelen. Dan moet je sowieso een spelletje van je tegenstander spelen, maar verdien je wel weer één banaan.

De single-player is onderverdeeld in verschillende werelden waar de gevechten te vinden zijn. Daarnaast kun je, mits je genoeg gevochten heb, ook eindbazen unlocken. Deze zijn een stuk lastiger te verslaan en hebben ook veel meer levenspunten. Daarnaast zullen er ook winkels openen, waar je nieuwe kaarten kunt kopen. Het spel is in multiplayer te spelen in ad-hoc mode en zelfs op één systeem. Omdat je maar vijf knoppen gebruikt bij het spelen, kun je goed elk een kant van de PSP nemen en het tegen elkaar opnemen. Dit werkt vrij behoorlijk, al kun je wel bij veel dingen zien wat je tegenstander doet.

De mini-games zelf zijn er in allerlei soorten en maten, maar ze zijn voornamelijk te verdelen in kans- en behendigheidspelletjes. In de kansspelletjes is het gokken geblazen. Hier moet je bijvoorbeeld om de beurt aan een touw trekken, totdat je het touw kiest waardoor je tegenstander geplet wordt. Of je moet een bal werpen, terwijl de andere deze moet vangen. Dit gaat per nummer. Als jij de drie kiest en de tegenstander ook, dan wordt de bal gevangen. Kleine kans op succes voor de vanger dus. De behendigheidsspelletjes zijn weer een heel ander verhaal. Deze zijn aan het begin wel een leuke uitdaging, maar als je ze een aantal keer gespeeld hebt, weet je ze altijd wel te winnen van de computer.

Ik struikelde voornamelijk over de controls van de mini-games. Ze zijn erg simpel gehouden, je gebruikt alleen de richtingstoetsen en de X, maar de uitleg laat nog wel wat te wensen over. Je krijgt voor elk spelletje snel te zien waar de knoppen voor staan en welke je moet gebruiken. Hierna heb je echter nog geen idee hoe je die knoppen moet gebruiken. Moet je ze éénmaal indrukken, ingedrukt houden of snel achter elkaar indrukken? Omdat de mini-games zo verrekte kort zijn, is het cruciaal dat je gelijk weet wat er van je verwacht wordt. Hopelijk wordt dit wat verduidelijkt in de uiteindelijke versie.

Ape Academy 2 lijkt een vrij vermakelijk spel te worden. Er zijn een aantal punten waar nog zeker naar gekeken moet worden. De controls bijvoorbeeld, waardoor je vaak niet weet waar je aan toe bent aan het begin van een spelletje. Ook is de moeilijkheidsgraad van de behendigheidsspelletjes tegen de computer bedroevend laag. Tevens ligt de verveling al snel op de loer, omdat je telkens met hetzelfde bezig bent. Telkens datzelfde kaartspel en diezelfde spelletjes. Doordat de kaarten wat langzaam vrijgespeeld worden, moet je vaak dezelfde spelletjes herhalen. Ape Academy 2 zal vanaf 6 oktober te verkrijgen zijn.