En dat verhaal, dat was helemaal niet slecht. Anno: Create a New World is de Wii-variant van de toch wel enigszins ingewikkelde PC-versie van Anno 1404, maar slaagt erin de diepgang van de PC-versie op een eenvoudige wijze over te brengen. Dit betekent niet dat de games identiek zijn. Integendeel, Create a New World is vanaf de grond af aan opgebouwd voor de Wii en bevat ook een geheel eigen stijl en gameplay.

Zo is de hoofdmodus van de game gebaseerd op een verhaal waarin een koning zijn zonen op ontdekkingreis stuurt. In grappige tussenfilmpjes leer je dat het verpeste koninkrijk alleen gered kan worden als andere werelddelen verkend en gekolonialiseerd worden. En zo trek je er als prins met blonde lokken op uit om allerlei eilanden van schattige huisjes te voorzien en nieuwe volkeren te stichten.

De basis van de Anno-gameplay is behouden, en dus start je net als bij de grote broer op de PC met niets anders dan een marktplaats en wat kleine boerenhutjes. Met de Wiimote bestuur je een witte handschoen, dat dient als de equivalent van de muis. Je selecteert vanuit grote, goed toegankelijke menu's je opties en bouwt zo naast de huisjes ook een houthakkershut, een visserij en een kerk. Het is allemaal op typische Wii-wijze uitgebeeld, wat betekent dat de gebouwen in cartooneske stijl uit de grond gestampt worden. Wil je een gebouw vernietigen, dan laat je een loodzwaar aambeeld vallen. Lief en speels, maar wel doeltreffend.

Het knappe aan Create a New World is echter dat je ondanks dit deken van lieflijkheid wél een diepgaande strategiegame voor je kiezen krijgt. De bevolking is veeleisend en wil graag naar het volgende stadium evolueren. Je bestaan als heerser is daarom nooit rustig en naast het uitvoeren van je strategie voor de lange termijn, is er altijd wel een brandje dat geblust moet worden. Zowel letterlijk als figuurlijk, want bij een uitbarsting van een vulkaan vatten je huizen ook echt vlam.

Tijdens zo'n situatie komt de hulp van een tweede speler goed van pas. De andere speler heeft net als jij een eigen handschoen, maar in plaats van de volledige controle over de game, is hij of zij meer ondersteunend. Brandjes kunnen worden geblust, door op productiehuizen te klikken kan er sneller geproduceerd worden en als je jezelf echt verveeld, kun je ook nog bomen planten. Ubisoft ziet de tweede speler als de vader die op de bank zijn zoontje helpt bij het spelen. Zo'n tweede handschoen is namelijk ook handig om aan te geven dat bepaalde zaken aandacht nodig hebben (je kunt een huis bijvoorbeeld markeren) en om aan te wijzen waarheen genavigeerd moet worden.

Anno: Create a New World is zo opgebouwd dat er om de tien minuten weer iets gebeurt of je wat nieuws ontdekt. Dit soort ideeën tonen eens te meer aan dat ontwikkelaar BlueByte verdomd goed weet waar het mee bezig is en de game volledig naar Wii- en consolemaatstaven in elkaar zet. Wellicht het grootste compliment dat de game tot nu toe gekregen heeft, is dat het bij de keuring waar iedere Wii-game doorheen moet voordat het uitgebracht mag worden, door Nintendo bestempeld werd als een game die ook door de Wii-bouwer zelf gemaakt had kunnen zijn. De game komt in juni uit voor de Wii en wordt vergezeld met een DS-versie die, ondanks mindere grafische capaciteiten, sterke overeenkomsten vertoont met de Wii-versie. We zijn benieuwd of de game de gepresenteerde diepgang ook na wat uurtjes spelen vast weet te houden.