Anno 2205 (hands-on) | Gamer.nl

Anno 2205 (hands-on) | Gamer.nl

Na een radiostilte van een paar jaar leek de succesvolle Anno-serie na Anno 2070 te vervagen in een schaduwachtige dood, vooral met de komst van een browser-game. Hoewel Anno Online het niet slecht deed, hoopten fans natuurlijk op meer. Maar een wensvervulling bleef uit. Totdat er bij de Ubisoft-presentatie van de afgelopen E3, als een donderslag bij heldere hemel, opeens Anno 2205 aangekondigd werd. Deze komt uit op 3 november en wij hebben 'm al mogen spelen.

Het principe van de Anno-serie is eenvoudig: sticht een stad en bouw deze uit tot een goed geoliede metropool. Houd rekening met de behoeftes van je bevolking, je grondstoffen en je productieketens, let op rivaliserende partijen en geniet ondertu en van het weergaloze oog voor detail. Anno is haast synoniem komen te staan voor het city builder-genre en deze nieuwste editie verandert daar niks aan.  

Media has no description

Constanten en variabelen

Toch is de game geen lukrake kopie van zijn voorgangers. Met Anno 2205 proberen de makers een laagdrempelige game te bouwen waar iedereen zonder enige voorkennis aan kan beginnen en die vermakelijk is voor zowel de fanaten als de beginnelingen. Dat pakt goed uit: de interface is bijzonder overzichtelijk en het bouwen van steden is nooit eenvoudiger geweest. Toch voelt het heel anders dan voorgaande spellen. Gamers die daarmee bekend zijn zullen in het begin nog wel wat aan Anno 2205 moeten wennen. Het is een complexe game; niet alleen de productieketens zijn belangrijk, maar ook je energieproductie. En nieuw bij dit deel is dat je ook moet letten op hoeveel werknemers tot je beschikking staan en of je infrastructuur goed genoeg georganiseerd is.

Daar tegenover staat dat het opzetten van je stad erg aangenaam is. Met opzet is ervoor gekozen de speler te a isteren bij het bouwen van zijn stad – je wordt goed op weg geholpen, enkele verhalende quests geven je tutorial-achtige tips en de interface nodigt uit tot nadere verkenning, waardoor je goed op de hoogte bent van wat je al kunt en wat nog niet. Het detail en de nauwere organisatie komen pas later, als je stad eenmaal loopt. Dan kun je ervoor kiezen je bedrijfjes te upgraden en zo hun productie te verhogen of hun onkosten te verminderen. Dit doe je door hier een module erbij te bouwen, daar een betere verbinding tu en twee fabrieken aan te leggen, of – en dit is nieuw in deze Anno – je gebouwen gewoon helemaal te verplaatsen. Inderdaad, de perfectionist hoeft zich geen zorgen meer te maken gebouwen af te moeten breken als iets niet helemaal klopt en dat is goed voor je portemonnee.

Media has no description

Te land, ter zee en in de ruimte

Het belangrijkste element aan Anno 2205 is dat het zich niet meer alleen op aarde afspeelt. De maan is je nieuwe speelveld geworden. Je kunt er ruimtebasi en bouwen om kostbare grondstoffen te winnen. Die ruimtereis is daarom een belangrijk aspect: het begin van het spel zal vrijwel altijd in het teken staan van de maanreis. Hiervoor heb je materialen nodig die je in je gewone leefomgeving niet vindt. En daarvoor introduceert Anno 2205 nóg een nieuwe spelwereld: het poolgebied.

Al deze drie spelwerelden vereisen andere speelwijzen. In het normale klimaat speel je Anno als vanouds, maar je zult ook naar de pool en naar de maan moeten. Je wetenschappers zullen het koud krijgen in het poolgebied en verlangen daarom dat je hun tenten in de buurt van fabrieken bouwt, waar warmte vanaf straalt. Hitte is daarom een belangrijke grondstof. En op de maan loopt je kolonie het gevaar door meteoren bekogeld te worden en dus moet je er enorme schilden op zetten. Vanwege het lage aantal maanbewoners is saamhorigheid hier een belangrijke factor.

Door de strategische kaart erbij te nemen kun je eenvoudig van de ene naar de andere spelwereld omschakelen. Je kunt ook quests krijgen die zich in weer andere gebieden afspelen en de strategiekaart is ook de enige manier om in contact te komen met de wereldregering en andere tegenspelers. Je beheert daarom minstens drie kaarten in één speelse ie. Dat kan overweldigend zijn, maar een goede organisatie lost dit op. In het begin heb je erg veel factoren om op te letten, waar zelfs een doorgewinterde Anno-speler nog wel even tegenaan zal lopen. Maar al met al werkt de gelijktijdige opbouw van een stad en een pool- en maankolonie best goed en gaat de omschakeling tu en werelden vlot, waardoor je zelfs het gevoel krijgt dat je besli ingen de hele wereld beïnvloeden. 

Media has no description

Oorlog en vrede

Oorlogvoering is geheel optioneel geworden. De gamemakers willen je de kans geven in alle rust je perfecte stad op te bouwen, zonder lastiggevallen te worden door jaloerse concurrenten of willekeurige natuurrampen. Zeeslagen zijn nu onderdeel van een narratief en komen ook met lo e quests nog wel eens voor, maar die zullen zich niet afspelen in de kaarten waar jij je kolonies bouwt.

Deze kaarten zijn overigens geheel open. Waar je voorheen gebonden was aan de omvang van een eiland en je daarom het grootste eiland van de archipel koos om er je stad neer te planten, kun je eilanden (in het normale klimaat) nu aan elkaar verbinden met enorme bruggen. Je kunt ook een ruimtelift - die leidt naar een ruimtestation – installeren om producten makkelijker op de maan te krijgen. Handelsroutes zijn volledig overbodig geworden. Alleen tu en de verschillende speelkaarten varen je schepen nog.

Daarbij zijn je productievoorraden ook overal raadpleegbaar, niet enkel nog in de magazijnen op bepaalde eilanden. Je hebt overal al je grondstoffen en hoeft geen rekening meer te houden met de bereikbaarheid van je warenhuizen. En wat dat betreft ook niet van je openbare gebouwen. Je kunt je stadion aan de rand van de stad bouwen en je mensen kunnen het (bijvoorbeeld met de metro) toch bereiken. Let wel dat elk openbaar gebouw maar een bepaald aantal mensen tegelijkertijd kan helpen. 

Media has no description

Detaillering

Met de jaren zijn de Anno­-spellen steeds complexer en gedetailleerder geworden. Nu Anno 2205 na een paar jaar stilte verschijnt, lijkt er in dat patroon geen verandering te zijn gekomen. Ja, het spel is intentioneel transparanter en daarmee eenvoudiger gemaakt, maar toch blijft het geen simpel spel. Naarmate je vordert, moet je en ga je op meer dingen letten en dat maakt het spel weer iets om lekker je tanden in te zetten. En als je even tot rust wilt komen kun je van de waanzinnige levendigheid van je steden genieten door diep in te zoomen, een dag/nacht-cyclus in te schakelen en panoramische camerabewegingen te volgen. Met Anno 2205 zijn we zeker uren zoet.

Anno 2205 komt op 3 november uit voor pc.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou