Preview
Anno 1800

Anno 1800 is een zeldzame citybuilder

Verlegt de grenzen naar Zuid-Amerika

Geschreven door Jacco Peek op
Ubisofts citybuilder-titaan Blue Byte was volop aanwezig op Gamescom 2018. Naast een nieuwe The Settlers-game en een rits remakes werd ook Anno 1800 getoond. Het is alweer een paar maanden geleden dat we iets van de game zagen, maar nu het twintigjarige jubileum van de serie nadert kon Gamer.nl eindelijk aan de slag met deze zeldzame pc-game.

Brand manager Marcel Hatam vertelt ons waarom de ontwikkelaar ervoor heeft gekozen in de industriële revolutie te duiken. Volgens hem is het vooral de luide roep vanuit de community geweest, maar ook het feit dat het tijdperk uitstekend past bij de kern van de games. In de negentiende eeuw vierde kapitalisme namelijk hoogtij in de vorm van bedrijven met zeer betrokken eigenaren. Laat dat nu net een belangrijk aspect zijn van de Anno-serie.

Anno 1800

Onveranderde fundering

Anno 1800 is in de basis niet drastisch veranderd. De serie draait nog steeds om een mix van genres, waarmee het zich onderscheidt van andere games. Steden bouwen is namelijk niet het enige waar je je mee bezighoudt, want ook de economie op pijl houden en eropuit trekken om de wereld te verkennen zijn twee belangrijke gameplay-aspecten. Je begint dan ook met slechts een haven en een royaal startkapitaal om je eiland uit te bouwen en zo langzaam uit te groeien tot een welvarende stad.

Opstarten vergt wat zoekwerk, maar uiteindelijk oogt de interface van Anno 1800 iets schoner en duidelijk dan de voorgaande delen. Dat is geen overbodige luxe, want er is een hoop benodigd om de inwoners ook daadwerkelijk productief te krijgen en hun basisbehoeften te bevredigen. Anno 1800 loodst je gelukkig door de essentiële gebouwen en faciliteiten heen door ze geleidelijk beschikbaar te stellen. Je begint met een klein dorpje en een marktplaats, en voegt daar al naar gelang dingen als visserijen, een wolproductie en grote warenhuizen aan toe.

Anno 1800

Plat vermaak en cultuur

Eenmaal op gang gekomen met het boerenleven keert een andere vertrouwde feature terug, namelijk verschillende rangen met inwoners. In feite is dit een klassensysteem dat werkt als een natuurlijke moeilijkheidsgraad die steeds meer van de speler eist. Zo kunnen boeren, de laagste klasse, het prima af met simpele etenswaren, maar eist de rijke klasse een verscheidenheid aan culturele activiteiten. Hier krijg je per bevolkingsgroep weer nieuwe gebouwen en faciliteiten om te plaatsen voor terug. Daarbij moet je in Anno 1800 de werkgelegenheid per groep in de gaten houden, omdat elke klasse enkel een eigen soort productie kan draaien. Boeren voorzien je van aardappelen, maar kunnen niet werken in de fabrieken. Het past uitstekend bij het concept van je bevolking onderhouden, ditmaal gerangschikt op expertise.

Nieuw is de aantrekkelijkheid van een stad, die wordt bepaald door zes criteria. Culturele voorzieningen, mooie natuur en feesten hebben een positief effect, en ziektes, milieuvervuiling en slecht onderhouden huizen een negatief effect. Om spelers niet te veel op te jagen is de aantrekkelijkheidsscore geheel optioneel, maar een fijne stad om te wonen brengt wel veel inkomsten met zich mee.

Qua cultuur werden op Gamescom met name dierentuinen en musea uitgelicht. Beiden zijn geheel modulair, waardoor je het aanbod aan beesten en bezienswaardigheden naar smaak kunt indelen. Iedere module kent een eigen aantrekkelijkheidsscore, die je kunt verbeteren zodra de stad groeit. Herten zijn bijvoorbeeld niet heel bijzonder om te bekijken in Europa, maar rondom de gorilla’s is het altijd drukbevolkt. Spelers hoeven niet per se in de weer te gaan met deze statistieken, want aan de drukte zie je vrijwel direct welke attracties het populairst zijn.

Anno 1800

De Nieuwe Wereld

Grondstoffen en bezienswaardigheden komen er echter niet vanzelf. Als spelers eenmaal klaar zijn om de zee te bevaren, is het mogelijk om uit te breiden naar andere eilanden in Europa of voor het eerst ook Zuid-Amerika. Hier zijn twee nieuwe inwonersklassen en een hoop nieuwe faciliteiten te vinden, waarmee de game plots bijna tweemaal zoveel content biedt. Elders in de wereld zijn ook npc’s te vinden die met je zullen concurreren, maar in de Sandbox-modus die we onder de knoppen kregen konden we ongestoord onze gang gaan.

In de bloeiperiode van het kapitalisme kan handel uiteraard niet ontbreken. Beschikbare schepen kunnen op expeditie worden gestuurd in de vorm van zijmissies, waarna alles automatisch verloopt. Wel moeten spelers zich goed voorbereiden met voldoende voedsel en andere voorzieningen, om het moraal van de groep hoog te houden en de expeditie succesvol te laten verlopen. Gedurende een reis krijgen spelers adventuregame-achtige keuzes voorgeschoteld, zoals hoe je omgaat met lokale stammen op een eiland. Mocht je ruil succesvol verlopen, dan ben je een flinke lading spullen rijker, in ons geval een prachtig dinosaurusskelet.

Een zeldzame mix

Wat we met name leren uit de speelsessie is dat Anno 1800 een zeldzame game is. De mix van bouwen, ontdekken en financiën regelen vind je maar weinig op zo’n grote schaal. Anno 1800 is dan ook prachtig om naar te kijken en uiterst gedetailleerd wanneer je inzoomt op wegen waar boeren hun graan vervoeren of fabrieken waar arbeiders hopelijk in goede omstandigheden werken. De Sandbox-modus is perfect voor gamers die ontspannen hun stad willen zien groeien, terwijl de verhaalmodus ongetwijfeld soelaas biedt voor doorgewinterde strategen. Voor nu is het duidelijk dat het jaar 1800 uitstekend past bij de Anno-franchise.

Anno 1800 verschijnt op 26 februari 2019 voor pc.

Dit artikel delen:

Lees meer

Volledige map voor Assassin's Creed Odyssey onthuld Katten en honden vervangen Lara Croft in Shadow of the Tomb Raider
11

Reacties op: Anno 1800 is een zeldzame citybuilder

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • fritzzz

    • 27 augustus 2018 10:07
    maar je kan toch niet vrij bouwen? ruimtes zijn toch beperkt?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheHatedOne

    • 27 augustus 2018 10:09
    @fritzzz Hoe bedoel je?
    In 2070 kun je vrij bouwen naar eigen inzicht zolang het op je eiland past.
    Uiteraard heb je wel bepaalde gebouwen nodig om de bevolking in hogere tiers te krijgen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hartigan

    • 27 augustus 2018 10:48
    @TheHatedOne Ik denk dat wat hij bedoelt te zeggen is dat in vergelijking met andere citybuilders je een "beperkte hoeveelheid" ruimte hebt om bijvoorbeeld je stad zo groot of ruim te maken als je zelf wilt, het draait in de Anno serie natuurlijk ook een beetje om efficient plaatsen en omgaan met de ruimte die je hebt.

    In retrospect;
    bij (bijvoorbeeld) Age of Empires had het bouwen van steden een ruimtelijker gevoel omdat je niet alles dicht tegen elkaar hoefde te zetten. Anno gaat veel meer richting de Settlers enzo, efficient en slim plaatsen met beperkte ruimte.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 27 augustus 2018 10:56
    Die verschillende rangen van inwoners is altijd al een deel geweest van de games hoor. Is dus helemaal niet nieuw. Heb je de vorige delen wel gespeeld?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Witty1889

    • 27 augustus 2018 13:59
    @darkmanwls Die zinsnede viel me ook al op! Dat klassensysteem is de kern van de citybuilding in alle Anno-games. Ik heb me toch wat uren gestoken in het tevreden houden van mijn Noblemen in 1404. Ik vraag me af waar die opmerking van de redacteur vandaan komt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JaccoPeek

    • 27 augustus 2018 15:29
    @Witty1889 oeps, mijn excuses. Ik ben niet bepaald bekend met de serie en was ervan overtuigd dat het net als de aantrekkelijkheid van een stad nieuw was.

    Wel moet je nu per tier genoeg mankracht hebben, omdat boeren bijvoorbeeld als enige bepaalde producties kunnen draaien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 3djester

    • 27 augustus 2018 11:16
    "Eenmaal op gang gekomen met het boerenleven introduceert Anno 1800 een nieuwe feature, namelijk verschillende rangen met inwoners. In feite is dit een klassensysteem dat werkt als een natuurlijke moeilijkheidsgraad die steeds meer van de speler eist."

    Dit was toch al zo? in ieder geval wel bij Anno 1404…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 27 augustus 2018 11:25
    @3djester Dat zei ik dus 20 minuten voor jou ook al :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 3djester

    • 27 augustus 2018 13:46
    @darkmanwls oeps sorry >.<

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Addergebroed

    • 27 augustus 2018 11:31
    @3djester en 1602, 1503, 1701, etc.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JaccoPeek

    • 27 augustus 2018 15:31
    @3djester zie mijn reactie hierboven. Nogmaals mijn excuses, heb het aangepast!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.