Het survival horror segment was niet bijster goed vertegenwoordigd tijdens de Leipzig Games Convention van 2007. Alone in the Dark werd echter wel gedemonstreerd en wist, ondanks dat we de game niet zelf kregen te spelen, een zeer goede indruk achter te laten.

Veel horror en angstige momenten werden niet aan ons gedemonstreerd, maar wel een paar van de meest belangrijke aspecten van de game, zoals het combineren en gebruiken van items en de interactie met de omgeving. Als eerste kregen we te zien hoe items kunnen gaan worden gebruikt. In plaats van een menu te openen, kijk je als speler in je eigen jas om te zien welke items je in je bezit hebt. Vanuit dit real-time menu zijn items te selecteren te combineren.

Verschillende objecten werden voor ons gecombineerd. Zo werd laten zien dat het gebruik van een medische spray en een aansteker zorgde voor een mooie steekvlam waarmee vijanden en objecten kunnen worden verbrand. Het gebruik van een medische spray als wapen zal de speler echter wel voor een dilemma doen staan. Is het beter om de spray te gebruiken om jezelf in de toekomst te helen, of is de dreiging van een vijand genoeg om voorzichtigheid te laten varen en hem op te fikken?

Een flesje met brandstof werd voor onze ogen samengevoegd met plakband. Iets dat resulteerde in een handzame bom die bleef plakken aan objecten waar het tegenaan werd gegooid. Door het flesje lek te steken voordat het werd weggegooid kon ook nog eens, met behulp van het spoor van brandstof, de bom op afstand tot ontploffing kon worden gebracht.

De ultieme combinatie van factoren die werd getoond was een situatie waarin ook vijanden voorkwamen. Deze vijanden waren een soort van grote insecten die op bloed afkwamen. Door een flesje brandstof aan één van deze bloedzuigers te plakken, was het mogelijk een lopende bom te creëren. Een lek gestoken bloedzakje werd weggegooid en de kleine vampiers renden allemaal weg om het kostbare bloed op te zuigen. Waar we op zaten te wachten gebeurde. Het spoor van brandstof werd in de fik gezet en langzaam maar zeker kropen de vlammen naar de mobiele bom. In één klap explodeerde de fles met brandstof en doodde het alle bloedzuigers.

Het gedrag van de vlammen werd verder gedemonstreerd om te laten zien hoe realistisch vuur zal gaan worden gegenereerd in de game. Vooral stoelen en tafels moesten eraan geloven toen deze één voor een in de brand werden gestoken. Als alleen al een punt van een tafel vlam vatte breidde de vlam zich langzaam uit over de gehele tafel. Als de tafel lang genoeg brandde, verkoolde deze en stortte het zelfs in elkaar. Meerdere tafels op elkaar gestapeld staken elkaar aan, waarna verschillende tafels in elkaar stortten. Om te voorkomen dat alle tafels werden verbrand, werd een brandblusser gepakt om het vuur uit te maken. Ook dit zag er overtuigend uit en het was zelfs te zien dat delen van een tafelpoot na bleven smeulen nadat deze was geblust. Nadat de brand was geblust, had de brandblusser zijn nut nog niet verloren. Zo werd laten zien dat een zwaar object als een blusser ook goed dienst kan doen als stormram om zware deuren in te slaan. Volgens de ontwikkelaar zullen er geen deuren in Alone in the Dark aanwezig zijn die niet geopend kunnen worden. De blusser werd ook gebruikt als wapen dat kon worden rond gezwaaid. Ditzelfde werd overigens ook gedaan met een stoel die al dan niet in de fik stond en een ijzeren pijp. Door de rechter analoge stick te gebruiken kan met het object worden geslagen. Duidelijk was echter ook dat door de stick voorzichtig te bewegen, ook het object met uiterste precisie kon worden gemanipuleerd. Zo werd de ijzeren pijp gebruikt om heel voorzichtig een elektriciteitskabel uit het water te halen zodat deze geen gevaar meer vormde.

Meer van de physics werden gedemonstreerd door een andere stroomkabel van een lamp los te schieten van het plafond. Hierdoor was het mogelijk om de lamp op te pakken en er mee rond te lopen. Maar aangezien de lamp aan een kabel zat, was het niet mogelijk om verder te lopen dan de kabel lang was.

Om ons nog een glimp te geven van de uiteindelijke game werd aan ons een klein deel gameplay getoond. Een korte wandeltocht liet ons een park in New York zien met een oud gebouw in het midden. Het gebouw kregen we van binnen niet te zien, maar het werd wel duidelijk Alone in the Dark met een aantal uitgestrekte omgevingen behoorlijk groot gaat zijn.

Bij elkaar ziet het eruit dat het de goede kant opgaat met Alone in the Dark. Het gebruik van de physics ziet er vooral veelbelovend uit en we hopen deze goed worden toegepast in de uiteindelijke game. De game staat gepland voor het einde van dit financiële jaar, dus we kunnen erop rekenen dat de game uiterlijk begin volgend jaar uitkomt.