Alone in the Dark is de oervader van de Survival Horrorgames. Al in 1993, ver voor Resident Evil en Silent Hill, kwam het toen nog onbekende Infogrames met deze angstaanjagende gamereeks op de proppen. Inmiddels zijn er vier delen in de reeks verschenen, met afwisselend succes, waarvan de laatste alweer van 2001 dateert. De meesten zullen Alone in the Dark eerder associëren met de baggerfilm van Uwe Boll. Gelukkig gaat Atari daar met Alone in the Dark 5 rigoureus verandering in brengen.

Onlangs waren we in Lyon getuige van een korte trailer en een summiere techdemo van Atari's nieuwe Survival Horror meesterwerkje. De ontwikkeling is in handen van Eden Studios, dat ook aan Test Drive: Unlimited werkt. Het team achter Alone in the Dark schreef eerder het uiterst kleurrijke Kya: Dark Lineage op zijn naam, bemerk het contrast!

Volgens Eden Studios is er sinds het originele Alone in the Dark maar weinig veranderd in het horrorgenre. Alleen Resident Evil 4 heeft volgens Eden vernieuwing gebracht, de rest van de games die door de jaren heen zijn verschenen, hebben allemaal hetzelfde beproefde concept gehanteerd dat door Alone in the Dark in de wereld werd gezet. Daarom vond men het met Alone in the Dark 5 tijd worden om het horrorgenre naar nieuwe hoogten stuwen.

Alone in the Dark 5 speelt zich af in het heden, maar desondanks vervult Edward Carnby net als in de voorgaande delen de hoofdrol. De mensen van Eden hebben met enkele creatieve kunstgrepen het verhaal zo weten te draaien dat dit verklaarbaar is, dus we zullen ze daar maar op vertrouwen. De locatie waar het zich allemaal af speelt is Central Park, het gigantische park in New York dat ondanks de vele bebouwing en dichte populatie altijd op zijn plaats is blijven liggen. Heeft het park misschien een groter doel dan alleen voor een natuurlijke omgeving te zorgen bij de New Yorkenaren? Dit is het mysterie dat je in Alone in the Dark 5 mag ontrafelen.

De stad New York was een zeer bewuste keuze voor de makers. In de Amerikaanse hoofdstad komen namelijk verschillende culturen, rassen en religies samen, wat ook in het verhaal een rol zal spelen. Het park dient als hoofdlocatie van het spel en zal volledig vrij toegankelijk zijn. Het zal een soort 'stad in een stad' zijn, waarin los van de buitenwereld verschillende zaken gaande zijn. De trailer die we te zien kregen verraadde echter dat er meer in het spel zal zitten dan alleen de stad. We zagen onder andere verschillende binnenlocaties, wat mogelijk wijst op een gangencomplex dat zich onder het park bevindt.

Interactie met de omgeving zal een grote rol gaan spelen in Alone in the Dark 5. Het spel is onder andere voorzien van een physics engine, wat op dit vlak tal van mogelijkheden biedt. In de trailer die we te zien kregen, zagen we hoe Edward een appartement in liep, waarvan de muren plotseling uit elkaar begonnen te brokkelen. Door het gat in de muur scheen vervolgens een gigantische lichtstraal, terwijl intussen ook de grond onder Edward het begeeft. Hij weet zich net aan een rand te grijpen en ziet onder zich een gigantische afgrond opdoemen. Al het spektakel dat we te zien kregen was in real-time gerenderd en alles zou eveneens volledig interactief zijn. Vooral de realistische schaduwen waren een lust voor het oog.

De camerapositie is in Survival Horrorspellen vaak een heikel punt. De cinematografisch interessante camerapunten die zo vaak gebruikt worden zijn wel erg sfeervol, maar werken ook desoriënterend en maken het vaak lastig om met geweren te mikken. Daarom heeft Eden ervoor gekozen het beste van twee kampen te verenigden. Normaal gesproken wordt Alone in the Dark 5 vanuit een 'over de schouder' perspectief gespeeld, maar zo nu en dan wisselt men af naar afwijkende camerapunten om zo extra sfeer en spanning in het spel te brengen.

Na de trailer kregen we een korte techdemo te zien, die overigens op een PC draaide. Het leek aanvankelijk dat we naar een voorgerenderd filmpje keken, totdat het filmpje werd stilgezet en de camera vrij door de ruimte werd gestuurd. Lichtbronnen zorgen voor prachtige stralen langs personages, die overigens enorm veel detail hebben. Je kunt de stoppeltjes op de huid en de wimpers aan de ogen prachtig onderscheiden.

Grafisch lijkt Alone in the Dark 5 behoorlijk wat in huis te gaan hebben, mits men de beeldkwaliteit uit de trailer het hele spel door weet te zetten. De trailer van ingame beelden is mooier dan menig voorgerenderd tussenfilmpje in hedendaagse games. Natuurlijk weten we nog niet precies wat we van de andere next-gen titels kunnen verwachten, maar als dit de graphics zijn waar we het de komende vijf jaar mee moeten doen, dan hoor je ons niet klagen. Over de gameplay wilde men nog erg weinig kwijt, maar de setting en de opzet zitten alvast in een richting die ons wel aan staat. Eind 2006 zou het zover moeten zijn, in ieder geval voor de bezitters van een Xbox 360.