Na tien minuten oeverloos gelul over Rebellion, hoe blij ze zijn met deze licentie en hun eigen engine genaamd Zero, krijgen we eindelijk de game te zien. Het verhaal gaat dat een oeroude heilige tempel van de Predators geïnfecteerd is met Alien-eieren en de mensheid mengt zich daar ook nog even tussen op het moment dat het contact met een halve kolonie verdwijnt. Inderdaad, voor het verhaal hoeven we het sowieso niet te doen. Wat dat betreft mag deze game zich scharen naast de films, waarin de strijdende Aliens, Predators en Colonial Marines het gebrek aan diepgaande dialogen en interessante plotwendingen moeten opvangen. Het enige verschil met de film: de game lijkt dat niet voor elkaar te krijgen.

Wat op papier in ieder geval interessant klinkt, is dat Rebellion drie verschillende campagnes heeft uitgewerkt. Eentje voor de Predators, eentje voor de Aliens en één voor de Colonial Marines. De eerste twee – met unieke hoofdpersonages en vaardigheden – hebben de meeste potentie om uniek te worden, de laatste is bij verre het gemakkelijkst te maken. Immers, zo'n ruimtemariniertje door wat donkere gebieden heen sturen moet anno 2009 niet zo moeilijk meer zijn. Zou je zeggen…

Treurig

Rebellion bewijst echter dat het tegendeel waar is. Het enige wat we tijdens de presentatie te zien krijgen is een aantal spelminuten als Colonial Marine, waar we behoorlijk treurig van worden. Staat Rebellion minuten eerder nog op te scheppen over dat ze een compleet eigen engine hebben gebouwd, tijdens de game zelf voelen we bijna plaatsvervangende schaamte. De lichteffecten zijn best wel oké, maar daar blijft het bij. Voor de rest doen de donkere gangen denken aan, pak 'em beet, Doom 3 van jaren terug, maar dan misschien nog lelijker.

De Aliens die op een gegeven moment verschijnen lijken uit hetzelfde tijdperk gestapt te zijn en de animaties van deze buitenaardse beesten stellen ook maar bar weinig voor. Net zo erg: het erbarmelijke geluid van de geweren. We zouden zweren dat de ontwikkelaar een midi-file heeft opgenomen van iemand die aan de diarree is. We hebben nooit zelf kogels afgeschoten horen worden, maar zeker is dat het in ieder geval niet zo klinkt als in Aliens vs. Predator.

Gangetjesshooter

Ondanks de ongepolijste presentatie op het scherm, is het voornamelijk de gameplay die nog het meest tegenstaat. Verder dan een standaard gangetjesshooter kwam het tijdens de presentatie niet en dankzij de amateuristische afwerking ontbrak het de game voornamelijk aan sfeer – ook niet onbelangrijk als je een franchise van dergelijke grootte in handen hebt.

Bovendien voorspelt het voor de toekomst ook weinig goeds. Als Rebellion niet eens de meest simpele campagne (die van de Colonial Marine) kan laten slagen, hoe moet dat dan met de Alien- en Predator-campagnes? Kan de ontwikkelaar wel ineens uit de voeten met hypervlugge monsters die tegen muren oplopen en buitenaards gespuis met superwapens? Wij vermoeden van niet, of op z'n minst – wat ons eerste reactie was nadat we eindelijk uit de presentatie mochten weglopen – zijn we blij dat Rebellion nog een klein jaartje de tijd heeft voor deze game…