Aliens: Colonial Marines | Gamer.nl

Aliens: Colonial Marines | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

In de getoonde demo neemt de speler de rol aan van een, hoe verra end, colonial marine. Hij is onderweg naar de planeet LV426 en de kolonie Hadley’s Hope om de noodkreten van Ripley en consorten te bantwoorden, hulp die in de film Aliens nooit kwam. Tijdens de landing gaat er echter iets goed mis en het schip stort neer in het overgebleven gedeelte van de kolonie. Omringd door vuur en brokstukken wordt de marinier langzaam wakker.

Zijn overste komt controleren hoe het met de marinier gaat. Zoals een doorgewinterde militair betaamt, steekt hij zijn middelvinger naar hem op, gevolgd door de droge reactie van zijn superieur: “he’s ok”. Dit soort flauwe grappen - vergelijkbaar met het onderlinge gebabbel van de mariniers uit de film - zijn vaker terug te horen en zorgen voor de nodige afleiding. De grappen eindigen echter abrupt wanneer de marinier zijn beweging ensor activeert en het felle herkenbare gepiep aangeeft dat vijanden naderbij komen.

Authenticiteit

Het blijft lang stil, het gepiep van de sensor vult de ruimte en de steeds zenuwachtiger wordende groep mariniers vragen zich af waar de vijand zich bevindt. De spanning is te snijden. De vijand lijkt zich luttele meters van de mariniers te positioneren en na een paar seconden doodse stilte springen de Xenomorphs van alle kanten naar binnen, “They’re coming outta the goddamn walls!”, schreeuwt een marinier over het gebulder van wapens en geschreeuw van collega’s heen.

Tijdens het gevecht valt te zien hoe zowel Xenomorphs als mariniers op brute wijze uitgeschakeld worden. Van alle kanten wordt er geschoten op de Xenomorphs en de geluiden van de geweren klinken precies zoals verwacht wordt van een Aliens-game. Het gevecht wordt chaotischer naarmate er meer Xenomorphs in het stof bijten. Het bloed van de aliens – dat bestaat uit extreem bijtend zuur – sist en bubbelt als het de vloer raakt en getroffen mariniers schreeuwen terwijl het bloed door hun bepantsering, huid en spieren heen bijt.

Variatie

Plotseling bespringt een Xenomorph de speler en haalt uit met het welbekende binnenmondje. Geschrokken dendert de marinier door een gebroken raam achter hem naar buiten. Eenmaal bijgekomen lijkt de situatie niet veel verbeterd. Een veel grotere variant alien duikt op en de marinier zet het op het rennen. Wat volgt is een adrenalineverhogende achtervolgingscène terug naar het complex.

Eenmaal in veiligheid sluiten en la en andere mariniers de deur. Dat is wanneer de heren van Gearbox besluiten om de online co-op voor vier spelers uit de doeken te doen. Een extra speler springt zo in de actie dankzij het drop-in drop-out systeem. Het is vervolgens zaak om de locatie te beveiligen. Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden met verplaatsbare turrets – ook bekend uit de film – die erop los schieten zodra er een vijand voorlangs loopt. De dingen doen prima dienst, totdat een alarm op de turrets signaleert dat ze bijna leeg zijn. Beide spelers rennen er vervolgens vandoor alsof de duivel hen op de hielen zit.

Game over man, GAME OVER!

De twee spelers en een aantal andere overlevenden komen terecht in een grote laadruimte waar ook een aantal power-loaders – te vergelijken met mech-pakken – te vinden zijn. Een andere marinier stapt in en valt de vijanden aan die ondertu en zijn binnengedrongen . Een luid gegrom rolt door de omgeving waarna een Queen Xenomorph naar binnen stampt. Duidelijk op haar tenen getrapt, springt het gevaarte op de speler af, pakt hem vast, spreidt vervolgens haar kaken en…

De demo heeft heel goed laten zien dat Gearbox zeker in staat is om de sfeer van Aliens perfect na te bootsen en te mixen met intere ante gameplay-elementen. De studio wil er alles aan doen om de fans tevreden te stellen. De creative director heeft al aangegeven dat spelers zich mogen verheugen op secties waarin ze de grote gele power-loaders ook zelf mogen besturen en beloofde dat we veel verschillende en bekende locaties zullen aandoen. We zullen de man op zijn woord moeten geloven, want wat we gezien hebben duurde niet langer dan tien minuten. Maar you can’t judge a book by its cover en van Aliens: Colonial Marines hebben we alleen de achterzijde gelezen.

Volg de Gamescom op Gamer.nl


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou