Aion speelt zich af in een wereld genaamd Atreia, een wereld die werd bestuurd door de godin Aion. Ter ondersteuning van haar bestuurlijke taak creëerde de godin vijf zogeheten Dragon Lords. Na het zien van de macht van Aion werden de Dragon Lords jaloers. Ze rebelleerden om zo de macht te krijgen over Atreia. Uit wanhoop creëerde Aion toen twaalf Imperial Lords die ervoor moesten zorgen dat er weer balans in de wereld kwam. In een hevige strijd met de Dragon Lords sneuvelde de Tower of Eternity die de twee zwevende werelddelen aan elkaar verbond. Gevolg hiervan was dat de mensen van beiden delen van elkaar afgesloten werden. De vernietiging van de toren gaf inwoners van beiden delen reden om de ander de schuld te geven. Vervolgens noemden de inwoners van het noordelijke deel zich de 'Asmodians', terwijl die van het zuidelijke deel zichzelf de naam 'Elyios' toebedeelden.

Hoewel er in eerste instantie geen verschil was tussen beiden groepen, zorgde een tekort aan licht in het deel van de Asmodians ervoor dat zij een duister uiterlijk kregen. De Elyios daarentegen kregen meer dan voldoende zonlicht waardoor hun huid juist lichter werd. Door de onbereikbaarheid van delen van de wereld ontwikkelden beiden rassen vleugels waardoor er naar afgelegen delen gevolgen kon worden. Het gebied tussen de twee werelden, wat The Abyss genoemd wordt, is één van de delen die alleen vliegend te bereiken is. Dit is tevens de locatie waar het unieke concept van PvPvE (Player-versus-Player-versus-Environment, waarover later meer) plaatsvindt.

Aion: The Tower of Eternity is een MMORPG die zich afspeelt in een fantasy-achtige droomwereld. Je kunt in het spel uit twee verschillende rassen kiezen, waarbij je je personage compleet naar wens aan kunt passen, van je neus tot je heupen. Op het moment dat je één van de rassen gekozen hebt, staat je nog een beroepskeuze te wachten. Je kunt kiezen uiteen Warrior, Scout, Mage of Priest. Na ervaring opgedaan te hebben in een bepaald beroep kun je dit verder specialiseren. Een Mage kan bijvoorbeeld later een Sorcerer of een Beastmaster worden. Op deze manier zijn er uiteindelijk acht verschillende beroepen waar je naartoe kunt werken.

Je keuze tussen Asmodians en Elyios in het spel heeft uiteindelijk effect op alles wat je doet. Bij een keuze voor het Elyios-ras speel je het gedeelte waarin quests en missies moeten worden volbracht in de wereld van de Elyios, terwijl de hun eigen compleet verschillende wereld kennen. Hoewel de keuze van het ras van belang is voor het spel, kun je in het totaal acht verschillende personages maken op één gameaccount, waardoor je beiden rassen kunt spelen en niet het halve spel hoeft te missen. De keuze van je ras is tevens belangrijk voor het Player-versus-Player gedeelte (PvP) van Aion, dat zich afspeelt in The Abyss. In dit gebied, waar je gebruik maakt van je vleugels, kun je drie lagen bezoeken die boven elkaar liggen. Op elke laag bevinden zich een aantal kastelen die je met jouw ras kunt veroveren om te zorgen dat je een strategisch voordeel hebt tegenover het andere ras.

Het voornaamste spelconcept van Aion, PvPvE, vindt tevens plaats in The Abyss. De Elyios en Asmodians zijn namelijk niet het enige ras wat gedurende de jaren ontstaan is. De Dragon Lords hebben namelijk een eigen (niet speelbaar) ras opgericht: de Balaur. De Balaur is een ras wat haatdragend is tegenover alle andere rassen en wil deze het liefst allemaal zien sterven. Het kan dus zomaar gebeuren dat er midden in een gevecht met het andere ras een schip verschijnt met Balaur. Vanaf dat moment is tevens de Balaur je vijand indien je de overwinning wilt behalen. Naast het feit dat dit ras van NPC's (Non-player Characters)  een unieke twist geeft aan het PvP-gedeelte, is de Balaur eveneens in het leven geroepen om de balans te bewaren tussen de twee rassen. Mochten de Elyios bijvoorbeeld een groter aantal kastelen overwonnen hebben dan zullen zij eerder het doelwit worden van de Balaur.

De pracht van Aion zit hem voornamelijk in de ontwerp van de personages. Je kunt duidelijk zien dat er motion capture gebruikt is voor de realistische bewegingen die ze maken. Hoewel de omgevingen er vergeleken met de personages minder gedetailleerd uitzien, lijkt Aion grafisch gezien de mooiste MMORPG tot nu toe te worden. Het rondvliegen met je gigantische vleugels is grafisch subliem, maar geeft je ook een groot gevoel van vrijheid. Doordat de mogelijkheid om te vliegen verbonden is aan de hoeveelheid 'ether' die in de lucht aanwezig is, houdt men het vliegen in balans.

Waar bijvoorbeeld Guild Wars het systeem van een secundaire klasse kent, kent Aion een andere insteek voor je vaardigheden. Het spel beschikt over een Stigma-systeem dat je uit kunt rusten met vijf verschillende vaardigheden van andere beroepen. Hiermee kun je dus bijvoorbeeld een Warrior de mogelijkheid geven een wervelwind op te roepen, wat normaal een eigenschap is van de Sorcerer. Het feit dat iemand van te voren niet zal kunnen zien over wat voor extra vaardigheden je beschikt, zal het spel een stuk onvoorspelbaarder maken dan andere MMORPG's.

De complete sfeer van Aion is zo aangenaam dat ik het liefst dagen naar het spel kijk. De gameplay lijkt zeer gebalanceerd te gaan worden, waarbij het Stigma-systeem een zeer unieke twist geeft aan personages en het concept van PvPvE is uniek. Helaas zullen we minimaal tot de Leipzig Games Convention moeten wachten om van dit PvPvE-gedeelte ingame materiaal van te mogen zien. Zoals het er nu naar uit ziet wordt Aion, net als veel eerdere titels uit de stal van NCSoft, een kwalitatief goede online ervaring. Alles wat we nu nog kunnen doen is wachten tot het eerste kwartaal van 2009. Eén ding is zeker: ik ben ongelofelijk onder de indruk van Aion.