Wie nu denkt dat je als speler constant bezig bent om te knokken met iedereen die je maar tegenkomt, heeft het mis. Dankzij het verhaal en de gevolgen van dat verhaal is de wereld waarin Aion zich afspeelt, Atreia genaamd, in twee helften gesplitst. De twee strijdende facties op Atreia, de Elyios en de Asmodians, bevolken ieder een eigen helft. Tussen de twee werelden hangt The Abyss, een wereld waarin je de bannelingen van de overige twee werelden terug vindt. In The Abyss hebben de bannelingen een leger gevormd, The Balaur, en het is deze derde 'factie' die wordt bestuurd door de kunstmatige intelligentie.

Aangezien je als speler pas na level 25 de toegang krijgt tot The Abyss en de andere wereld,  hoef je jezelf vooral in het begin nog helemaal niet druk te maken over grote veldslagen tegen de computer en tegen menselijke spelers. Deze veldslagen spelen zich namelijk alleen af in The Abyss. De makers willen er op deze manier voor zorgen dat je goed voorbereid aan de zware strijd begint. Tot aan level 25 krijg je dan ook mondjesmaat nieuwe gameplay-elementen voorgeschoteld en wordt je niet meteen in het diepe gegooid. Het nieuwe Stigma-systeem bijvoorbeeld, wordt pas na level 20 geïntroduceerd.

Frisse wind

Datzelfde Stigma-systeem zorgt voor een frisse kijk op de traditionele vechtsystemen in MMORPG's. Voorheen waren klassen altijd verdeeld in bijvoorbeeld warriors, wizards, assassins en andere imiddels standaard types en moest een speler die koos voor een vechtersklasse vertrouwen op zijn teamgenoten om geheeld te worden. In Aion wordt deze traditionele manier lichtelijk aangepast. Iedere klasse beschikt namelijk over dertig tot veertig verschillende Stigma Stones. Iedere steen bestaat uit een kracht, bijvoorbeeld een helende spreuk, die kan worden toegevoegd aan de uitrusting van het personage. In totaal kan een speler maximaal vijf Stigma Stones toewijzen aan zijn personage. Op deze manier word je personage een stuk zelfstandiger, al zullen de Stigma-vaardigheden nooit zo sterk worden dat het de andere klassen overbodig maakt.

Sowieso is het niet verstandig om al teveel in je eentje op pad te gaan buiten je eigen wereld. The Abyss is een gevaarlijke plek waar vooral de dienst wordt uitgemaakt door The Balaur. Om deze sterke mogendheid het hoofd te bieden, staan er verspreid door The Abyss enkele kastelen, of fortresses. Deze fortresses kunnen ingenomen worden door beide facties en bieden een veilig heenkomen wanneer je eenmaal in The Abyss bent aangekomen.

Balans in het spel

Heb je eenmaal wat kastelen veroverd, dan is het goed mogelijk dat jouw factie het volgende doelwit van The Balaur wordt. Als computergestuurde tegenstander bestaat hun taak voornamelijk uit het in balans houden van de twee facties. Het zou dus een tactische overweging van een factie kunnen zijn om niet meer kastelen dan de tegenpartij te bezitten. Daarnaast kan een goed geplande aanval tegelijkertijd met een aanval van The Balaur plaatsvinden, waardoor de kans van slagen alleen maar toeneemt.

Zo eenvoudig als het klinkt is het echter niet, want niet alle fortresses zijn eenvoudig te veroveren. Het laatste en tevens grootste fort dat zich in de kern van The Abyss bevindt, is tijdens dit schrijven nog steeds niet één keer veroverd in de Koreaanse servers waar het spel al enkele maanden draait. En als we NCsoft mogen geloven, hebben de Koreaanse spelers dit fort al met een mannetje of driehonderd proberen te veroveren op The Balaur. Geen gemakkelijke opgave dus.

Om een troepenmacht van driehonderd man, of misschien zelfs wel meer, op de been te brengen is het handig om een leider te hebben. Iemand die het initiatief neemt en bepaalt waar en wanneer er gevochten wordt. Om dit een beetje in goede banen te leiden, voorziet Aion in een systeem waarbij de beste speler van de factie automatisch een soort van leider wordt. Hij krijgt dan bijvoorbeeld de mogelijkheid om spelers te verzamelen in de kastelen om vanuit daar een grootschalige aanval te coördineren.

Alles bij elkaar opgeteld ziet Aion er veelbelovend uit. Het spel biedt een hoop nieuwe eigenschappen die een frisse wind door het MMORPG-genre laten waaien. Het succes in Nederland zal voor een groot deel echter afhangen van de kosten voor de maandelijkse betalingen die nodig zijn om Aion straks te spelen. Maar dit buiten beschouwing gelaten, maakt de game zeker kans om een plekje te veroveren in de steeds groter wordende MMORPG-markt.