Als klein kind heeft iedereen weleens als politieagent of boef gespeeld. De tijd dat je door het huis of de buurt gillend rondliep zal voor de meesten inmiddels verleden tijd zijn. Iedereen die graag weer eens ome agent of de gevaarlijke boef wil uithangen kan binnenkort van 25 to Life genieten. In deze "urban action third person shooter" van ontwikkelaar Avalanche hoef je niet niet eens een kant te kiezen, want je zult zowel met de "goeie als slechterikken" spelen.

Nu zul je denken "weer zo'n urban gangster game met een flinterdun verhaal". Om dat vooroordeel weg te nemen en een goed verhaal neer te zetten heeft uitgever Eidos de hulp ingeroepen van P. Frank Williams, die naast schrijver ook de co-producer van het spel is. Williams, onder andere de voormalige hoofdredacteur van het gerespecteerde magazine The Source, heef al meer dan 12 jaar ervaring in de hiphop industrie en weet dus wat kan en niet.

In 25 to Life stap je in de schoenen van drie verschillende karakters. Het hoofdverhaal speelt zich af rondom het karakter "Freeze", een voormalige gangster die door zijn beste vriend verraden wordt en nu mogelijk levenslang achter de tralies mag plaatsnemen. Zonder plaats om naar toe te gaan besluit Freeze om zelf rechter, beul en rambo te spelen en neemt hij wraak op degene die hem al deze ellende hebben bezorgd.

Realisme

Zoals in elk spel vandaag de dag speelt "realisme" ook in 25 to Life een grote rol. Als echte gangster of agent zul je continu rekening met je omgeving moeten houden. Honden die blaffen en autoalarmen die afgaan kunnen je positie snel aan de vijand verraden. Ben je als gangster ontdekt, dan kun je nog altijd een onschuldige omstander pakken en als levend schild gebruiken, iets waar de politie haar strategie op moet aanpassen. Het spel zou zo'n 12 tot 16, voornamelijk stedelijke, levels moeten bevatten met verschillende doelen en settings. Hoewel er nog niet zoveel over het leveldesign bekend is, zou het om grote en zeer gedetailleerde levels gaan, waarbij je goed gebruik van de omgeving kunt maken. In sommige levels zul je, afhankelijk van welke kant je speelt, uit de gevangenis moeten ontsnappen, het huis van een grote drugsbaas infiltreren of loslopende gangsters arresteren.

Elk voordeel heb z'n nadeel, aldus Cruijff. Iets dat ook in 25 to Life geldt. Zo beschikken de gangsters over betere en zwaardere wapens en meer munitie. Politie agenten beschikken op hun beurt over sluipschuttergeweren, flashbangs, rook- en fragmentgranaten. Doe je het een beetje goed tijdens het spelen, dan kun je ook bonus goodies zoals betere voertuigen en nieuwe graffiti tags unlocken.

Multiplayer

Een van de sterke punten in 25 to Life moet de multiplayer optie worden. De levels bieden ruimte aan 16 mensen, die kunnen genieten van het standaard Death Match en verschillende CTF varianten. Verwacht geen supersnelle rambo-achtige gevechten en acties zoals in Quake, want zonder medikits kun je niet al teveel kogels koppen. De multiplayer kant heeft dan ook meer weg van SOCOM dan Quake.

Net als met Def Jam Fight for New york zijn er ook voor 25 to Life verschillende hiphopsterren, zoals Tupac, Mos Def, DMX en Ghostface Killah van onder de grond of uit de kast gehaald. Al met al lijkt 25 to Life een veel belovende gangster game te worden die in maart op de PS2 en Xbox moet verschijnen.