Poll van de Week
Oculus Quest

Gaat het grote succes van virtual reality nog komen?

Of is het binnenkort een stukje geschiedenis?

Geschreven door Lucas May op
Het is alweer enige tijd geleden sinds de lancering van de HTC Vive, PlayStation VR en de consumentenversie van de Oculus Rift, maar virtual reality is nog steeds niet zo gigantisch zoals velen van tevoren hadden verwacht. Daarom vandaag in Poll van de Week: Gaat het grote succes van virtual reality nog komen?

Langzaam maar zeker begint virtual reality een plekje te veroveren in het gamelandschap. Een goed voorbeeld hiervan is dat de PlayStation VR stiekem 'killer apps' als Tetris Effect en Astrobot: Rescue Mission heeft gekregen. De vr-bril is echter nog lang niet onderdeel van elke huishouden, maar misschien dat hier verandering in gaat komen wanneer de stand-alone-headsets als de aankomende Oculus Quest in populariteit winnen. Voor de Poll van de Week zijn we benieuwd hoe jij de toekomst van virtual reality ziet. Gaat het de tv ooit overnemen? Of zie jij het eerder weer uitsterven zoals de 3D-televisie? Stem op de poll en meng je in de discussie in de reacties.

In de vorige Poll van de Week keken we alvast naar onze wensen voor de volgende generatie consoles. Bovenaan staat, niet geheel verrassend, krachtigere hardware voor 4K/60fps. Op een sterke tweede plaats staat backwards compatibility, waardoor we kunnen concluderen dat de Gamer.nl-community toch wel graag hun gekochte games op een volgend apparaat willen kunnen spelen. Onderaan staan overigens nieuwe controllers en cloud-gaming. Andere opmerkingen die we in de reacties tegenkwamen: geen schijfjes meer, bekabelde controllers en meer first party-games.

Vorige edities van Poll van de Week:

Dit artikel delen:

Lees meer

Diablo-maker beweert dat Blizzard winst belangrijker vindt dan zijn werknemers Rapper 2 Milly overweegt juridische acties tegen ontwikkelaar Fortnite door dansmoves
18

Reacties op: Gaat het grote succes van virtual reality nog komen?

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • TheBigN93

    • 19 november 2018 12:59
    Wat mij bij deze hype ook op viel was dat iedereen elkaar na ging praten. Mij heeft virtual reality vanaf het begin al echt niets geboeid. Maar iedereen zei ja dit wordt de toekomst blabla vooral omdat dat maar gewoon gezegd werd. Ik denk dat veel mensen gewoon een spelletje willen spelen zoals ze altijd gewend zijn en geen meerwaarde hierin zien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fordon_Greeman

    • 19 november 2018 13:09
    @TheBigN93
    Heb zelf nog nooit VR gespeeld maar alles wat ik lees is dat de tech in ieder geval wel werkt, dat het de immersie zonder meer ten goede komt. Dat het niet doorbreekt heeft dan met andere factoren te maken. En dat iedereen mee op de kar sprong vind ik vreemd. Misschien de mensen achter de tech, maar jan in de straat zal vast en zeker niet altijd vol lof en overtuiging gepraat hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • spreadthehate

    • 19 november 2018 13:24
    @TheBigN93

    Net wat HunterSeeker onder mij zegt, denk dat het hem daar ook in zit.
    Te duur.

    Er zijn alternatieven zoals de PS VR als je genoegen kan nemen met minder kwaliteit. Voor 200 euro heb je er al 1 tegenwoordig.

    Ga je naar Oculus ben je 500 kwijt en met een 3e sensor nog eens 100 euro.
    Ga je naar de Vive dan zit je tegen de 750 euro.

    Plus je moet ook nog eens flinke pc hebben met goede specs wat je dus ook al snel 1000+ euro gaat kosten.

    Ik zelf heb de Oculus Rift en ik vind het helemaal geweldig.
    Ben een redelijke horror fanaat en zoveel films gezien, dat deze mij niet veel meer deden op schrik gebied. VR is daar een hele mooie uitkomst voor bijvoorbeeld.

    Heb een paar games waarbij ik toch wel momenten heb gehad waarbij mijn hartslag een tikkeltje hoger sloeg haha. Je zit gewoon echt in die wereld, daar kan geen film tegenop.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sisko

    • 19 november 2018 16:59
    @TheBigN93 Ik heb van de week 2 vrienden Astrobot laten spelen en gevraagd naar de kans dat ze en VR-bril zouden kopen in de toekomst, zowel voor als na het spelen. Voor was bij beide 0% na was bij beide meer dan 50%

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HunterSeeker

    • 19 november 2018 13:12
    IK heb het een paar keer gedaan bij vrienden en het werkte daar echt erg goed. Alleen het kostenplaatje is te hoog voor mij, anders had zeker wel een Vive liggen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 19 november 2018 13:26
    Gestemt voor: blijft een niche.

    Voor mij een fantastische ervaring die echt heel veel nieuws toevoegt aan gamen, maar voor velen een te hardcore ervaring of te hoog kostenplaatje.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sisko

    • 19 november 2018 17:02
    @casualkiller Te hoog kostenplaatje is natuurlijk geen argument waarom het niche blijft. Het is immers zeer onlogisch dat de kosten zo hoog blijven, een pc voor thuis kostte in het begin ook boven de 10.000, en die had slechts 16kb ram.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RidgeRazor

    • 19 november 2018 13:56
    Wat mij betreft is het niet de vraag of het gaat gebeuren, maar wanneer het gaat gebeuren. En dat lijkt plaats te gaan vinden tijdens een rendementskanteling, wanneer de prijs/product verhouding voor het grote publiek positief is. Dit zorgt voor een grotere omloop in geld in deze industrie die op zijn beurt weer zorgt voor grotere innovatie.

    Als je argumenten alleen maar problemen omvatten zoals "De tech is er nog niet", "traditioneel gamen is beter vanwege de goede hoeveelheid games" of "Het is te duur!!1!", dan begrijp je het grotere plaatje niet. Dit geldt namelijk voor tal van technologische ontwikkelingen. Kijk bijvoorbeeld naar de Nederlandse telecom reclame over vaste telefoon/mobiele telefoon en 3g/4g. https://www.youtube.com/watch?v=VROfklaQGoY

    Heeft iemand een argument tegen het succes van VR die niet gebaseerd is op problemen waar we NU tegenaan lopen?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MonsterCrab

    • 19 november 2018 16:09
    @RidgeRazor Je zou kunnen zeggen dat virtual reality je wel enorm isoleert. Tenzij je meer richting augmented reality gaat, blijft vr je afzonderen van de rest van de wereld doordat je een bril en koptelefoon ophebt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sisko

    • 19 november 2018 17:14
    @MonsterCrab Doen gewone games toch ook :D
    Vaak genoeg gehad dat ik aan het gamen ben terwijl mijn vriendin boven zit en opeens zie ik haar uit de achtertuin weer naar binnen komen nadat ze bijv. de was had gedaan en ik totaal niet door had dat ze dus al naar beneden was geweest (en de deur naar boven zit náást de TV).

    Daarnaast wil mijn dochter van 3 steeds dat ik astrobot ga spelen zodat zij mee kan kijken op de tv, dus in dat opzicht brengt het je juist samen met de "rest van de wereld"

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RidgeRazor

    • 19 november 2018 17:15
    @MonsterCrab

    Dat is inderdaad iets wat zorgwekkend kan zijn en de afstand die iemand heeft met de rest van de wereld alleen maar vergroot. Ik denk alleen dat dat eerder een gevolg is van iets anders, dan dat VR daar de oorzaak van is. Dat het bij kan dragen (tot extreme gevolgen), geloof ik zeker. Het proces van het zoeken naar een oplossing daarvoor en de algemene ontwikkeling van VR kunnen juist hand in hand gaan.

    Ik wacht nog steeds op 't argument die zegt dat VR in zijn geheel zal stagneren, zoals dat bijvoorbeeld bij 3D is gebeurd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Teknootje

    • 19 november 2018 14:04
    Ook gestemd op dat het een niche blijft. Ik zie namelijk de mainstream niet zomaar in eens weer flink geld investeren in een PC die VR goed aan kan. Als ik namelijk kijk naar mijn directe omgevingop dat gebied, is het toch allemaal meer console gaming en op de tablet/telefoon.
    Een Samsung Gear VR gaat immers ook niet als warme broodjes over de toonbank. En dat is toch zeker betaalbaar.

    Daarbij verwacht ik ook niet dat men zit te wachten om met zo'n bril achter je PC te gaan zitten/staan/Wandelen.

    Op het gbied van zakelijk gebruik. Zal het best meer en meer te zien zijn. Ik kan me best voorstellen dat als je een huis laat bouwen, dat je architect je dat eerst helemaal via VR gaat laten zien of dat het allemaal is wat je voor ogen had.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sisko

    • 19 november 2018 17:10
    @Teknootje Ik denk dat je een groep vergeten bent. PC is niet het enige platform waar je VR op kan doen, PSVR is een stuk betaalbaarder, ook betaalbaarder dan Samsung Gear VR als je de telefoon die je nodig hebt om erin te stoppen meetelt.
    Daarbij zijn telefoon VR-spelletjes nu niet echt om over naar huis te schrijven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Robert-Frans

    • 19 november 2018 18:31
    De ontwikkeling van nieuwe technologie gaat meestal heel globaal via de weg krijgsmacht/wetenschap-porno-games-massa.
    Los daarvan denk ik dat VR pas echt een succes kan worden als het betaalbaar wordt voor die grote massa, de technologie voldoende comfortabel en overtuigend is (motion sickness is nog steeds een probleem), er voldoende goede games zijn en de meest nare kinderziektes eruit zijn gehaald.

    Denk maar aan de ontwikkeling van 3D in films. Met de film Avatar uit 2009 maakte veel mensen ineens kennis met een écht goede toepassing ervan.
    Maar nu, bijna tien jaar later, is het nog steeds niet de standaard en zijn er ook veel matige toepassingen ervan in films bijgekomen. Zo'n ontwikkeling is dus eigenlijk best lastig te voorspellen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 19 november 2018 21:48
    @Robert-Frans Ik vind 3d films niet echt te vergelijken met VR. VR is echt iets heel tofs en een andere ervaring dan een licht kijkdoos effect in de bioscoop.

    Het klopt wel dat beiden niet direct voor de grote massa zijn in tegenstelling tot 2d films of normale games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 19 november 2018 21:43
    VR zal nog lang/waarschijnlijk altijd duur blijven in vorm van dat je een krachtige computer nodig hebt en daarnaast de bril en mogelijk extra toevoegingen. Ik denk dat VR over tijd tot iets groots zal uitgroeien waar een niche geen goede bewoording is voor alle mogelijkheden die het biedt die veel verder gaan dan gaming. Het wordt al op vele gebieden gebruikt en zal over tijd alleen maar groeien naast de technologie opzich zelf waar nog veel mogelijkheden liggen voor groei.

    Daarnaast zal qua gaming het voorlopig wel voor de enthousiastelingen blijven wat hopelijk veranderd als de technologie verder gegroeid is, een lichte prijsdaling heeft ondergaan en de markt qua applicaties/games een stuk groter en meer kwaliteit te bieden heeft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gekke Dirkie

    • 19 november 2018 23:17
    Anders: Ja, maar het wordt voorlopig niet zo belangrijk als regulier gamen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • incarnatus

    • 20 november 2018 22:43
    VR gaat heel groot worden verwacht ik. Sinds een jaar nadat ik VR toonde op het werk ben ik VR developer geworden.

    Denk niet alleen aan wat VR gamers brengt maar ook aan wat het brengt op trainingen, sales/marketing, product development.

    De laatste nvdia kaarten bevatten een nieuwe aansluiting speciaal voor VR.

    De nieuwe oculus quest brillen bevatten 6 DOF tracking en zijn standalone met controllers rond de 400 EU begreep ik.

    Mobiele telefoons zouden ook nooit aanslaan volgens velen…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.