Partnerbijdrage

Wat er voorafging aan Ratchet & Clank: Rift Apart

Talloze dimensies, één heldhaftig duo

Geschreven door Partner bijdrage op
Na een volledige consolegeneratie zonder een nieuw deel keert het iconische duo Ratchet & Clank terug. Hoewel Rift Apart volgens ontwikkelaar Insomniac Games prima als op zichzelf staand deel kan worden gespeeld en velen in 2016 via de remake van het eerste deel al kennismaakten met de franchise, kan een opfrisbeurt geen kwaad. Dit ging er vooraf aan Ratchet & Clank: Rift Apart.

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Sony PlayStation. Lees hier wat dat betekent.

Gezien de reeks al bijna twintig jaar bestaat, kennen de Lombax en robot het iconische PlayStation-duo inmiddels een rijke geschiedenis. Na een aantal succesvolle Spyro-titels – vooral bedoeld om een jongere doelgroep op de PlayStation te bereiken – verliest ontwikkelaar Insoniac Games rond de millenniumwisseling haar licentie voor de reeks. Geprezen om de cartooneske stijl die zowel jong en oud bekoort, speelt CEO Ted Price en consorten met een vergelijkbare visuele stijl in een Zelda-achtige setting. Na een jaar experimenteren is het team de wanhoop nabij en komt er iemand op het idee om sciencefiction als thema te kiezen, en Ratchet & Clank is geboren.

Het eerste Ratchet & Clank-deel is het startschot voor een franchise waarin inmiddels vijftien games zijn verschenen. Spin-offs daargelaten zijn de games steevast speelse actieplatformers met gameplayelementen die vandaag de dag nog terugkeren in zowel Insomniacs oeuvre als andere moderne titels. Spelers selecteren Ratchets uitbundige wapens – met klassiekers als Mr. Zurkon, de Sheepinator en de Quack-O-Ray – bijvoorbeeld in het door Insomniac geïntroduceerde wapenwiel, dat hedendaags wordt gebruikt in allerlei soorten games. Ook de komische ondertoon (Insomniac is niet vies van flauwe humor), chaotische gevechten met tal van effecten en grafische ambities zijn nog altijd kenmerken van de Ratchet & Clank-titels, waaronder Rift Apart.

Zeker vooruitstrevende graphics zijn altijd een kenmerkend onderdeel geweest van de Ratchet & Clank-beleving. Op de PlayStation 2 werden de games niet alleen geprezen om het animatiefilm-achtige en kleurrijke uiterlijk, maar ook de schaal van elke planeet die de speler bezoekt. Elke wereld mag dan bestaan uit verschillende lineaire paden, maar iconische locaties als Gemlik Base uit Going Commando en Kerwan uit Tools of Destruction geven spelers het gevoel een flinke open wereld te verkennen. In de jaren na de PlayStation 2-games werd de vergelijking met Pixar-films daarnaast meermaals gemaakt, en gezien Insomniacs meest recente Spider-Man-titels en de eerste trailers van Rift Apart wordt dat cliché waarschijnlijk nog vaak aangehaald.

Heldhaftig en wijs

Zo duidelijk als bovenstaande gameplayelementen aanwezig zijn in elke game, zo verwarrend kan de rode draad door de games overkomen. Het goede nieuws is echter dat de eerste drie hoofddelen op PlayStation 2 geen directe aanleiding zijn voor de gebeurtenissen in Rift Apart. Ze introduceren met name de pluizige en evenzo heldhaftige Lombax en zijn wijze, robotische kameraad. Na een plotselinge ontmoeting slaan Ratchet en Clank de handen ineen om het universum meermaals te redden van onder andere Chairman Drek, een dictator die planeten vernietigt om z’n eigen thuiswereld te bouwen, harige beestjes genaamd Protopet en Dr. Nefarious.

Nefarious is veruit de belangrijkste – en populairste – slechterik uit het Ratchet & Clank-universum. Zo populair dat de remake uit 2016 hem naar voren schuift, terwijl hij eigenlijk pas wordt geïntroduceerd in Ratchet & Clank 3. Die laatste game legt uit hoe Nefarious – een ‘gestoorde wetenschapper’ vanwege een slechte jeugd – sterft tijdens een confrontatie met Captain Qwark. Qwark, de held op sokken van het universum, zit er echter naast: Nefarious wordt herboren en doet er alles aan om organische levensvormen te transformeren tot robots. tijdens kenmerkende slapstickscènes, uiteraard.

De laatste Lombax

De personages en achtergronden uit de originele trilogie zijn nog steeds relevant voor het verhaal van Rift Apart, maar veel belangrijker zijn de Future-games die later op PlayStation 3 verschenen. Die stellen Ratchet centraal als de allerlaatste Lombax uit het universum (het personage Angela Cross uit het tweede deel wordt achterwege gelaten). De Lombax vluchtten ooit tijdens een langdurige oorlog met een ras genaamd de Cragmite, die als minderheid plotseling de macht grepen. De Lombax ontkomen via een apparaat genaamd de Dimensionator naar, jawel, een andere dimensie. Enkel Ratchet en zijn vader lijken achter te blijven om het apparaat te verstoppen, waarvan de laatste wordt vermoord door Emperor Tachyon, de grote slechterik van Tools of Destruction.

Gedurende Tools of Destruction, Quest for Booty, A Crack in Time en Into the Nexus komt de Dimensionator meerdere in verkeerde handen terecht en moet het duo wederom alles doen om het universum te redden. Op de achtergrond speelt echter nog een ander thema: Ratchets verlangen om zijn volk te ontmoeten. In A Crack in Time komt hij dichtbij, wanneer de plotseling opgedoken Lombax-generaal Alister Azimuth de tijd wil terugdraaien om te voorkomen dat zijn volk moet vluchten. Uit morele overwegingen – iets met de wetten van tijd en ruimte – ziet de held af van de actie.

Na min of meer een zijavontuur in Into the Nexus is de Dimensionator defect, en weigert Ratchet Clanks aanbod om het te repareren om zijn volk terug te vinden omdat hij inmiddels tevreden is met de mensen om hem heen. Aan het einde van de game besluit Clank het apparaat toch mee te nemen, want je weet maar nooit. En gelukkig, want het is ogenschijnlijk de directe aanleiding voor Rift Apart.

Scheuren in tijd en ruimte

Op basis van door Insomniac Games uitgebrachte informatie weten we namelijk dat niemand minder dan Dr. Nefarious de Dimensionator bemachtigt om een dimensie te vinden waarin hij erin slaagt om organische levensvormen voor eens en voor altijd uit te roeien. Zijn acties leiden echter tot gevaarlijke scheuren in tijd en ruimte, waardoor Ratchet & Clank wederom worden gescheiden. Ook lijkt Nefarious eindelijk te slagen: in een uitgebrachte gameplaydemo wordt de stad Nefarious City getoond, waar de slechterik is benoemd tot keizer.

Deze premisse brengt gelukkig ook een hoop goeds met zich mee. Zo ontmoet Clank de schattige Lombax Rivet in een andere dimensie en lijkt de game regelmatig en bijzonder vloeiend te schakelen tussen verschillende planeten en dimensies – een nieuw soort ervaring op PlayStation 5. Hoe Ratchet, Clank en Rivet dit interdimensionale probleem gaan oplossen, en of Ratchet eindelijk wordt herenigd met zijn volk, vinden we uit op 11 juni.

Ratchet & Clank: Rift Apart verschijnt op 11 juni voor PlayStation 5.

Dit artikel delen:

Lees meer

Wilde Nintendo E3 Direct-voorspellingen - Bonuslevel #48 DC Super Hero Girls: Teen Power is nu beschikbaar voor Nintendo Switch
0

Reacties op: Wat er voorafging aan Ratchet & Clank: Rift Apart

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.