Partnerbijdrage

Nvidia DLSS: Bijna te mooi om waar te zijn

Artificiële intelligentie schenkt meer fps

Geschreven door Partner bijdrage op
Elke gamer heeft inmiddels de afkorting “DLSS” wel eens voorbij zien komen, maar zelfs van Nvidia’s eigen website wordt het niet duidelijk wat het nou precies is. In dit artikel lees wat het doet, waarom je het wil en wat er voor nodig is.

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door NVIDIA en OMEN. Lees hier wat dat betekent.

Nvidia Deep Learning Super Sampling, of DLSS in het kort, bestaat sinds de lancering van de RTX 2000-videokaarten in 2018 en wordt in steeds meer games ondersteund. Dat is opvallend, want de meeste merk-exclusieve technieken zijn gedoemd om te falen. Wat maakt deze techniek dan zo bijzonder? Waarschijnlijk het feit dat het tegelijkertijd je framerate én beeldkwaliteit kan verhogen. In de eerste versie van DLSS gaf het voornamelijk een prestatieboost ten koste van de beeldkwaliteit, maar inmiddels zijn we aanbeland bij DLSS 2.0 en gaat de beeldkwaliteit er in veel gevallen daadwerkelijk op vooruit. 

Nvidia weet deze belofte (deels) waar te maken door de game eerst op een lagere resolutie te renderen, om vervolgens met de kracht van artificiële intelligentie de resolutie weer te verhogen tot dat van je monitor. Hoewel het basismateriaal dus minder details bevat, de resolutie is immers lager, kan je videokaart toch meer details terugtoveren dan er zijn weggehaald. Dit is mogelijk doordat de AI getraind is op supercomputers met opnames uit games met uitzonderlijk hoge resolutie. De AI weet dus hoe een game er in hoge resolutie uit zou moeten zien en gebruikt de lage resolutie beelden uit jouw game als een soort referentiemateriaal. Gekartelde randjes zijn daarmee verleden tijd, hele fijne lijnen worden beter weergegeven en omdat de game in een lagere resolutie wordt gerenderd, is de framerate hoger. 

Prestatie of kwaliteit

Er zijn echter wel enkele kanttekeningen. De kwaliteit-instellingen van DLSS en de gekozen resolutie hebben namelijk een groot effect op de verhouding tussen kwaliteit en prestatie. Als de gamedeveloper niks verbouwt aan DLSS, krijg je van Nvidia drie opties: kwaliteit, gebalanceerd en prestatie. Hierbij wordt de ingestelde resolutie verlaagd met respectievelijk een factor 1.5, 1.72 en 2.0. Dat betekent dus dat als de game staat ingesteld op 1080p en DLSS op prestatie, de game wordt gerenderd op 1080/2 = 540p. Die resolutie is natuurlijk enorm makkelijk voor je videokaart om te renderen met hoge framerates als gevolg, maar zelfs de beste AI kan daar geen gedetailleerd plaatje meer van maken. Alles wordt waziger, waardoor het lijkt alsof er een dun laagje vaseline over je scherm heen is gesmeerd. 

DLSS zorgt voor mooier gaas in Cyberpunk 2077.

Bij de kwaliteit-instelling zien we iets totaal anders gebeuren. De framerate is nog altijd hoger dan zonder DLSS, de videokaart kan de game immers op een 1.5 maal zo lage resolutie te renderen, maar de AI heeft genoeg informatie om er een mooier plaatje van te maken. Het effect is het duidelijkst zichtbaar bij tekst die in de game ver weg staat. Als we bijvoorbeeld Cyberpunk 2077 instellen op 4K-resolutie, is de tekst op de neon-borden op de hoge flats iets beter leesbaar met DLSS dan zonder en is de framerate met DLSS ook nog eens 25% hoger. Het is echter niet alleen tekst dat baat heeft bij DLSS. Hekwerk, draden en baksteen muren zijn duidelijker en hebben minder kartelige randjes met DLSS geactiveerd.  

Hele scherpe textures worden waziger met DLSS.

Zoals verwacht verbetert DLSS niet overal de beeldkwaliteit bij de kwaliteit-instelling. Als je goed kijkt zie je dat hele fijne details met een laag contrast te lijden hebben onder het verlagen van de resolutie. De AI is niet goed in staat om die details terug te brengen, waardoor bijvoorbeeld de structuur van asfalt iets vervaagt. Tijdens het gamen merk je hier echter weinig van en de beeldkwaliteit gaat er op andere plekken zo veel op vooruit dat het een no-brainer is om DLSS in te schakelen. 

De OMEN 15 gaming laptop

Nvidia RTX

Helaas is DLSS niet voor iedereen weggelegd. Zoals je misschien al wel had verwacht, is Nvidia DLSS alleen beschikbaar op laptops en desktops met een RTX-videokaart. Alleen deze videokaarten beschikken namelijk over de Tensor-kernen die de AI nodig heeft om efficiënt te kunnen werken. Een goed voorbeeld van een systeem met een RTX-videokaart is de OMEN 15 gaming laptop. Deze laptop van slechts 2,4kg beschikt over een RTX 3060 voor het gebruik van DLSS en heeft een dikke AMD Ryzen 7-5800H-processor. Gamen en streamen tegelijkertijd is dus geen enkel probleem. Door DLSS te gebruiken kun je alles uit het 144Hz IPS-scherm halen voor nog vloeiendere beelden. Natuurlijk is er ook een toetsenbord met rgb-verlichting en goed geluid van de Bang & Olufson speakers met HP Audioboost om vervorming te voorkomen. Wie graag klust aan zijn of haar laptop zal ook blij zijn om te horen dat je eenvoudig zelf het DRAM en de SSD kunt vervangen.

Onze vrienden bij Power Unlimited hebben hierover een nuttige video gemaakt, mocht je DLSS ook in actie willen zien.

Conclusie

DLSS is op het moment misschien wel de grootste reden om een Nvidia-videokaart te verkiezen boven een exemplaar van AMD. Voornamelijk de kwaliteit-instelling levert tegelijkertijd mooiere beelden en hogere framerates op. Dat is een combinatie van features die we een paar jaar geleden nog als 'onmogelijk' en 'marketing onzin' zouden hebben bestempeld. Wil je meer weten over OMEN? Kijk dan hier.

Dit artikel delen:

Lees meer

PS5- en PS4-versies Horizon Forbidden West gelijktijdig ontwikkeld Alan Wake Remastered op Xbox Series X vergeleken met X360-versie
1

Reacties op: Nvidia DLSS: Bijna te mooi om waar te zijn

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Floks

    • 27 september 2021 16:12
    Moet het nu nog te koop zijn, tegen de richtlijn prijs.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.