Partnercontent

MSI GeForce RTX 2080 Super Gaming X Trio: eindelijk soepel raytracen?

Real time raytracing voor de massa

Geschreven door Partner bijdrage op
Ruim een jaar geleden kwamen de eerste kaarten van NVIDIA op de markt met toegewijde hardware voor het versnellen van real time raytracing. Door alle kinderziektes en het gebrek aan spellen was het echter geen fantastische ervaring, met name op de goedkopere kaarten. Maar met de komst van de MSI GeForce RTX 2080 Super Gaming X Trio, verbeterde drivers en geoptimaliseerde games wijst alles erop dat een jaar na dato een soepele raytracing-ervaring eindelijk haalbaar is.

Net zoals zijn voorgangers in de 20-serie is de RTX 2080 Gaming X Trio gebaseerd op Turing-architectuur van NVIDIA. Deze architectuur kent de gebruikelijke verbeteringen ten opzichte van de vorige generatie, maar de échte interessante toevoeging is de toegewijde hardware voor het versnellen van raytracing en deep-learning. Deze chips, respectievelijk RT-cores en Tensor Cores genaamd, maken het mogelijk om met een 20-series kaart real time raytracing te gebruiken in games.

Wat is raytracing?

De meeste gamers zullen inmiddels gehoord hebben van raytracing, of misschien zelfs over een kaart beschikken die ondersteuning heeft voor real time raytracing. Voor degene die er nog niet van hebben gehoord, of die misschien een korte opfrissingsuitleg nodig hebben, leggen we uit wat raytracing precies inhoudt.

Voor het overgrote deel van de gamegeschiedenis werden games op een scherm weergeven door de polygonen van de 3D-wereld om te zetten in 2D-pixels door te berekenen welke polygoon elke pixel kan zien. Dit proces heet rasteren en gebeurt als laatste stap in het renderen van een frame. Voordat de grafische kaart kan gaan rekenen welke kleur elke pixel moet hebben, moet het eerst textures toepassen en de belichting berekenen.

Met name in die laatste stap waren grafische kaarten voorheen niet zo goed, omdat zelfs één gloeilamp oneindig veel lichtstralen uitstraalt terwijl een grafische kaart maar een eindig aantal milliseconden heeft om een simulatie uit te voeren. Door de jaren heen hebben ontwikkelaars allemaal manieren gevonden om toch in die paar milliseconden een overtuigende simulatie van licht te maken, maar helemaal fotorealistisch kan het simpelweg nooit worden met de beperkingen van rasteren.

De droom van ontwikkelaars is dan ook al heel lang om een alternatief te vinden voor rasteren, ray tracing is al héél lang de aangewezen kandidaat. Ray tracing is namelijk vele malen simpeler dan rasteren in hoe het licht simuleert. Deze techniek bootst na hoe lichtstralen vanuit een lichtbron afketsen van objecten om uiteindelijk bij het oog aan te komen. Het is echter onhaalbaar om voor elke lamp duizenden stralen te berekenen; de meeste van die stralen bereiken de camera toch niet.

Game-ontwikkelaars werken daarom met omgekeerde ray tracing, waarbij de camera voor elke pixel een straal uitzendt. Deze straal stuitert een paar keer rond, waarbij met elke aanvaring met een object het licht in verschillende mate geabsorbeerd, gereflecteerd en verstrooid wordt. Zodra de stuiterlimiet is bereikt kan de grafische kaart de kleurwaarde berekenen voor die pixel.

De Gaming X Trio

Het resultaat van al die stuiterende lichtstralen is een fotorealistische weergave van een omgeving, iets wat met rasteren maar nauwelijks haalbaar is. Het nadeel van zo’n fotorealistische weergave laat zich raden: het kost bakken vol met rekenkracht. Dat is waar de MSI GeForce RTX 2080 Super Gaming X Trio om de hoek komt kijken. Met zijn factory overclock naar 1845Mhz, 8GB aan GDDR6-geheugen met een snelheid van 15,5Gbps en een oorverdovende 3072 CUDA-cores zijn er weinig games die een uitdaging vormen voor deze kaart.

Al die hardware koel houden is geen koud kunstje. MSI heeft de RTX 2080 Super Gaming X Trio dan ook voorzien van hun gelauwerde Tri-Frozr-koeler met drie Torx 3.0-ventilators, die de kaart zonder enige moeite koel weten te houden. Zelfs op volle belasting komt de temperatuur van de GPU niet eens in de buurt van de maximale 89 graden celcius. De kaart hoeft dan ook bijna nooit te thermal throttlen om koel te blijven, waardoor je tijdens de hele gamesessie verzekerd bent van maximale prestaties.

Met 48 RT-cores heb je bovendien genoeg raytracing-paardenkrachten onder de motorkap om in elke game die het ondersteunt te genieten van bijzonder realistische licht- en reflectiesimulaties. Onder andere Battlefield V, Metro Exodus en Call of Duty: Modern Warfare hebben nu ondersteuning voor real time raytracing. Een handjevol aankomende games, waaronder Cyberpunk 2077, krijgt ondersteuning voor raytracing bij de release.

Naarmate hardware krachtiger wordt en ontwikkelaars meer tijd hebben om bekend te raken met real time raytracing, zullen meer en meer games ondersteuning krijgen voor deze techniek. Nu investeren in een kaart zoals de RTX 2080 Super Gaming X Trio is dan ook geen slecht idee.

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door MSI.