Het eerste boek dat we bespreken is Trigger Happy, van de schrijver en journalist Steven Poole. De man is geen onbekende in de gamejournalistiek en heeft onder andere voor bekende kranten als The Guardian, The Independent en tijdschrift EDGE geschreven. Poole heeft een bewondering voor games en dat zie je op elke bladzijde terug in dit boek dat het wonderbaarlijke medium van A tot Z en van Pong tot Tomb Raider uitlegt.

Trigger Happy stamt al uit 2000, dus de nieuwste games en de laatste generatie consoles zijn niet verwerkt in de analyse. Het boek start bij Poole's eerste console, de ZX Spectrum en eindigt bij Microsoft's Xbox. De citaten die Poole aan het begin van zijn boek heeft gezet laten direct zien hoe de rest van het boek benaderd wordt. “De mensheid is het speeltje van de goden, en dat is het beste van hen; daarom zouden we de nobelste spellen moeten spelen”, van de filosoof Plato. “De mensheid kan niet veel realiteit aan”, van T.S. Eliot en “Aha!”, van Lara Croft. Trigger Happy is absoluut een serieus boek, maar met een speelse ondertoon.

De volledige titel van het boek is Trigger Happy: Videogames and the Entertainment Revolution. Poole maakt heel goed duidelijk dat games niet zomaar een nieuwe vorm van entertainment zijn. Niet zomaar een evolutie, maar een revolutie! Een geheel nieuw medium waar rekening mee moet gehouden worden. De schrijver beschrijft hoe groot videogames zijn geworden en dat ze voorlopig ook niet zullen verdwijnen. Games zijn zo groot dat ook Poole denkt dat ze zeker als kunst gezien kunnen worden. Maar is het medium al wel zo ver?

Trigger Happy is allereerst een geschiedenisverhaal van de verschillende consoles en genres, maar daarnaast besteedt de schrijver ook genoeg aandacht aan verscheidene trends. De meest logische is de overgang van 2D naar 3D en daarbij worden games steeds realistischer. Verhaallijnen worden complexer, personages worden uitgediept en genres vervagen. Hierdoor is de scheidslijn tussen films en games steeds minder duidelijk zichtbaar.

Maar games zijn niet realistisch en dat horen ze ook niet te zijn. Zo beschrijft Poole hoe lasers massaal op een slechte manier worden gebruik. Lasers reizen namelijk 300 miljoen meter per seconde dus er kunnen geen langzame laserschoten gelost worden. Een laser raakt direct zijn doel. Tevens horen lasers in de ruimte onzichtbaar te zijn. En waarom heeft er nog niemand aan gedacht om zijn ruimteschip van spiegelend materiaal te maken? Elke laser zou er direct van afkaatsen! Poole's punt is dat dit niet uitmaakt. We willen geen absoluut realisme in games, zolang de onjuistheden maar consequent worden gebruikt. “Het doel van een videogame is ook niet om het echte leven te simuleren, maar om het cadeau van het spel te geven”.

Trigger Happy is niet een compleet overzicht van alles wat gaming te bieden heeft. Het is duidelijk geschreven vanuit Poole's belevenis en wat zijn favorieten spellen zijn geweest. Hij passeert bijvoorbeeld compleet het onderdeel van online gaming. Jammer genoeg zijn ook de plaatjes die in het boek zijn gebruikt van bedroevende kwaliteit, terwijl het een onderwerp is waar op een relatief makkelijke manier goede plaatjes van te vinden of te maken is.

Het boek is ideaal voor mensen die nog niet al te veel weten over games en dus wat educatie nodig hebben. Je wordt bijna aan de hand genomen en door de verschillende trends gelopen die in de loop van de tijd hebben afgespeeld. Het nadeel ervan is wel dat je als gamer het meeste ook eigenlijk wel weet. Toch schrijft Poole het interessant en leuk genoeg dat je door blijft lezen. En onderwerpen worden ook voldoende uitgediept dat je altijd wel iets leest wat je nog niet wist, of waar je in ieder geval nog niet op die manier over had nagedacht.

Titel: Trigger Happy: Videogames and the Entertainment Revolution

Geschreven door: Steven Poole

ISBN: 9781559705981