Games op iPhone 6 | Gamer.nl

Games op iPhone 6 | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Het is vanzelfsprekend dat de iPhone 6 een verbetering is ten opzichte van de iPhone 5S, wat je ook van het grotere scherm vindt. Ontwikkelaars gaan ongetwijfeld profiteren van de krachtigere proce or, nieuwe ontwikkeltools en iOS. En gamers plukken daar weer de vruchten van. De iPhone-presentaties zijn altijd een enorm media-event. Iedereen hoopt toch op een eigenzinnige vernieuwing of een onverwachte innovatie, al is het maar een kleintje. Dat de meest in het oog springende vernieuwing dit keer een groter scherm was, zal voor mensen mi chien een teleurstelling zijn geweest.

De voordelen van 4,7 of 5,5 inch

Apple sluit daarmee vooral aan op de rest van de markt, die bijna geen schermen kleiner dan 4,7 inch meer lijkt te maken. De verkopen van telefoons van 5 inch of groter zijn enorm gestegen en dus moet ook Apple eraan geloven. Je kunt je afvragen of het strookt met de prioriteit die het bedrijf altijd aan gebruikersgemak geeft, maar wat betreft games gaat het sowieso voordelen opleveren.

Dat grotere scherm biedt vanzelfsprekend meer ruimte voor detail en een spel als Angry Birds wordt veel minder een priegelige bedoeling. Je hebt ook meer overzicht over je basis in Clash of Clans en plantjes zijn makkelijker neer te zetten in Plants vs. Zombies. Speel eens een game op je iPhone en daarna op je iPad: groter is in dat geval vrijwel altijd beter. Vooral omdat je voor het gros van de games toch wel op de een of andere manier twee handen moet gebruiken. De Iphone 6 en 6 Plus brengen die iPad-ervaring naar je smartphone.

Games op iPhone 6

De iPhone 6 is dus goed voor games, maar dan moeten de games zelf ook nog goed zijn. Traditiegetrouw toont Apple daarom bij de onthulling van het toestel een game die de grafische kracht van de verbeterde hardware van de nieuwe iPhone aanprijst. Deze keer gooide Vainglory, net als Infinity Blade en Real Racing dat in het verleden deden, hoge ogen met zijn gedetailleerde graphics en mooie kleuren.

Net zoals elk jaar suggereerde Apple ook dit keer weer dat de iPhone een consolewaardige ervaring biedt. Qua grafische pracht en praal is dat zeker waar. Wel zijn de games vaak wat minder complex omdat je ze toch vooral met touchbesturing bestuurt. Die ‘simpele gameplay’ is ook weer voor een groot deel de charme van mobiel gamen

Dat Apple ervoor gekozen heeft om een MOBA te tonen is veelzeggend. Het lijkt erop dat de A8 proce or niet alleen moet zorgen voor mooiere plaatjes, maar ook voor simpelweg betere games. Of in ieder geval games met meer complexiteit. Vainglory ambieert een complete MOBA-ervaring, met tientallen verschillende personages, intense actie en online matches van ongeveer 20 minuten. Het 4,7” scherm van de iPhone 6 en het 5,5” scherm van de iPhone 6 Plus zijn voor dat soort games tevens een stuk geschikter dan de oudere modellen. Dit, samen met de trotste onthulling dat de iPhone 6 omarmd wordt door ontwikkelaars als EA, Ubisoft, Square Enix en Epic, lijkt ervoor te zorgen dat de iPhone een aantal grootse(re) games krijgt.

Nieuwe iPhone kopen of niet?

Aan de andere kant betekenen de twee extra formaten en de toename van het aantal pixels een nieuwe uitdaging voor ontwikkelaars. Om die ontwikkelaars tegemoet te komen ontwikkelde Apple een nieuwe grafische API, genaamd Metal. We laten daarbij de technische details even achter ons en geloven maar al te graag dat het ontwikkelaars in staat stelt om hun games makkelijk voor de nieuwe hardware te optimaliseren.

Hoe je het ook wendt of keert, voor het gros van de consumenten zijn games niet de voornaamste reden om te kiezen voor een iPhone of welk ander willekeurig toestel dan ook. Toch zijn die games van groot belang voor Apple. Van alle apps in de App Store brengen de games immers relatief gezien het meeste geld op. Voor ontwikkelaars is het om diezelfde reden intere ant en aantrekkelijker dan Android, waar gebruikers gemiddeld veel minder uitgeven.

Games zullen de verkopen van de iPhone 6 niet gigantisch verhogen, maar het kan wel de besli ende factor zijn voor wie nog twijfelt tu en enkele telefoons. Het helpt daarbij ook dat Apple altijd zijn best doet om ook de oudere iPhone-modellen te blijven uitrusten met het nieuwste besturing ysteem en daarmee de nieuwste games. Zo kan een nieuwe iPhone ook als gameplatform jaren meegaan, ondanks dat het jaar erop weer een nieuwe Iphone verschijnt.

Dit artikel is niet geschreven door de redactie


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou