Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Overig

Gamer.nl Podcast 35: 'Indie-haat slaat nergens op'

No Man's Sky, Home Free en Firewatch

Geschreven door Gijs Scheltens op
Nu indie-games steeds populairder worden, wordt het tegengeluid van 'indie-haters' ook steeds harder. Wat is de motivatie van gamers die niets moeten hebben van onafhankelijk geproduceerde spellen?

De podcasters bespreken in deze aflevering de (gedeeltelijke) indiegames No Man's Sky, 'boswachtersimulator' Firewatch en verdwaaldehondensimulator Home Free.

AAA-liefhebbers komen ook hun trekken met een vooruitblik op Halo 5: Guardians. Krijgt deze game net als de Master Chief Collection langdurige onlineproblemen, of kan Halo-fan Ron het karakteristieke Halo-gevoel ontdekken in de nieuwste Halo van 343 Industries?

Dat en meer kun je horen in deze aflevering, te beluisteren via iTunesYouTube en Soundcloud, maar ook te downloaden als mp3. We horen graag wat je van de aflevering vindt in een iTunes-recensie. Ook vragen of onderwerpen die je graag aan de podcasters wil voorleggen, kun je kwijt. Laat hieronder een reactie achter of mail Erik.

De onderwerpen in deze aflevering:

02:08 - Krijgt Halo 5 dezelfde problemen als de Master Chief Collection?
08:02 - Je kunt games niet meer recenseren als een film of een boek
13:00 - Kan Halo 5: Guardians het unieke Halo-gevoel weer opwekken?
24:26 - Home Free is vernieuwend, maar ziet er ontzettend indie uit
30:11 - Indiegames beginnen net zo populair te worden als AAA-games
31:58 - Waarom scheren sommige gamers alle indie-games over één kam?
38:41 - Firewatch is de ultieme boswachter-simulator
46:30 - Wat hebben we deze week gespeeld?

Dit artikel delen:

Lees meer

Beelden van de testversie van Dark Souls 3 De eerste 30 minuten van Halo 5: Guardians
27

Reacties op: Gamer.nl Podcast 35: 'Indie-haat slaat nergens op'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • casualkiller

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Games zijn games, of het nou een triple quadruple 800 miljoen AAA game is , gemaakt door 300 mensen, of een 3 man's projectje op een zolderkamer gamaakt voor een habbekrats, het blijven games.

    Natuurlijk, het is heel hip om indiegames af te zeiken (vaak zonder te spelen) , maar voor mij zijn het heel vaak de betere titels.. niet tegengehouden door jaarlijkse uitmelk-praktijken, of mannen in stropdassen, Lekker 'schijt' aan alle casual game-conventies, en vaak genre's die echt dood gezwegen worden door de grote jongens.. point'n'click, shmup, roguelike etc. etc.

    Dus mee eens… 'Indie-haat slaat nergens op'

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • pepsi

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Het merendeel van de indie games valt onder de categorie spelletjes die je vroeger in je browser speelde op de middelbare school, maar dan ipv gratis voor een bedrag tegen de 15 euro. Voor 2x dat bedrag heb je al een iets oudere AAA titel, en voor 3x een nieuwe, goedkoop zijn ze dus helemaal niet.

    Daarnaast zijn de meeste indie games gewoon een remake van een heel oud concept, vrijwel allemaal in dezelfde "cartoony" of 8bit stijl omdat je dan lekker makkelijk weg kan komen met slechte graphics, zeer "uniek" die indiegames idd.

    En ja qua uren gameplay zit er vaak vrij veel in, maar dat is meestal ook niet zo moeilijk als er nauwelijks graphics of models in zitten etc. Vaak wordt er gebruik gemaakt van automatisch gegenereerde levels, en dat telt niet als echte content. Ook is het niet zo moeilijk om tientallen wapens te maken als ze allemaal hetzelfde doen op wat andere getalletjes na en ze enkel 1 sprite gebruiken. Veel uren gameplay zeggen niet zoveel als de kwaliteit van het geheel niet heel hoog is en het je niet eens zo lang weet de boeien.

    Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen, maar indie is naar mijn mening tegenwoordig veel te veel gehyped en jan en alleman probeert mee te liften op dit succes met hun dertien in een dozijn atari game kloon voor een belachelijk hoge prijs in verhouding met een AAA game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Obvious troll is obvious.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mrblueeyes

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Hoezo troll? Hij geeft duidelijk zijn mening weer.

    Ik heb ook een hekel aan Indie games. Ze zijn te duur, je raakt er te snel op uitgekeken, het zijn vaak bar-slechte games en als je pech hebt zitten er ook nog eens heel veel micro-transacties in.
    Ik heb liever een triple A game waar je maanden mee zoet bent. Je krijgt meestal meer waar voor je geld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Troll omdat zijn argumenten nergens op gebaseerd zijn behalve op zijn eigen vooroordelen. Geldt ook voor jou. Snel op uitgekeken? Ik heb 200 uur zitten in games als Don't Starve en FTL! Micro-transacties? Vaak krijg je gratis DLC, terwijl het juist vaak AAA games zijn die met micro-transacties nog meer geld uit je beurs proberen te halen. Je praat gewoon onzin, that's it.

    Het is precies wat de podcast verteld: je kan alle indies op één hoop gooien en roepen dat je ze haat, of je ben open-minded genoeg om iedere game individueel te beoordelen en een aantal grote verrassingen te ontdekken. Jij behoord dus tot de eerste groep. Dat is jou beperking.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • haastnooit

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Je hebt liever AAA-games? Daar zitten tegenwoordig ook microtransacties in.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Stuyvesant

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Iemands mening neerzetten als vooroordelen gaat wel kort door de bocht. Iedereen mag toch zijn eigen mening hebben?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vovelic

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Er zijn zat indie games waar je ook lang zoet mee kunt zijn en er zijn echt hele mooie indies.

    Om wat voorbeelden te noemen: Outlast, Kingdom come (nog niet uit), Journey, Contrast en nog een hele lijst.

    En vergeet niet dat iedereen klein moet beginnen wie weet wat deze mensen/studio's over een aantal jaar kunnen maken.

    Je moet het ook wel een beetje een kans geven en op je af laten komen.

    Groetjes van een ex-inde game hater.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • warie

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Baukereg ik ben het volledig met je eens ! Indie games zijn echt goed vaak .

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Stuyvesant

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Hoezo een troll? Pepsi geeft goed onderbouwd zijn mening. En dat jij een andere mening hebt, maakt hem nog geen troll. Jouw reactie vind ik meer troll-gedrag!

    Ik ben het namelijk volledig met hem eens dat bij veel Indie-games (met name) de grafische kwaliteit ver te zoeken is. Ik heb geen high-end pc om games te spelen die ik 20 jaar geleden al kon spelen. Verder is het op dit moment zo dat zodra iemand een game-idee heeft, dit gelijk op Kickstarter en Greenlight gooit en wel ziet waar het schip strand. Als het verhaaltje er omheen dan maar goed is, dan trapt de gamecommunity er weer in. Vervolgens wordt er dan een game gemaakt met waardeloze graphics en dat wordt vervolgens 'Retro' genoemd…

    Ik heb persoonlijk niets tegen Indie-games, maar vind wel dat er een bepaalde mate van kwaliteit verwacht mag en ook ge-eist moet worden van de games. Het hoeft niet allemaal volgens de laatste standaarden te gebeuren, maar graphics die niet slechter zijn dan het niveau van maximaal 10 jaar geleden vind ik toch wel een must.

    Als de Indie-game aan mijn standaarden voldoet, dan steun ik hem en koop ik hem. Als het in mijn ogen een slechte game is, dan laat ik het ook weten (via bijv. Greenlight) en koop ik het spel niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Indiegames speel je niet om graphics, hoewel ze vaak wel een eigen stijl hebben die mij beter bevalt dan generieke graphics. Indiegames speel je omdat er veel unieke ideeën zijn, ontwikkelaars die proberen af te stappen van reeds bewandelde paden en games maken die ze zelf tof vinden ipv datgene wat de grote massa wil spelen. Natuurlijk, er zijn genoeg duizend in een dozijn pixel platformers, maar je moet ook verder kunnen kijken dan dat en open staan voor de kwalitatief hoogstaande gameplay van de echte toppers.

    De laatste alinea verraad dat je indiegames zeker wel individueel beoordeeld. Als je dan afknapt op graphics dan zijn er gelukkig genoeg AAA games waarmee je je wel vermaakt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Stuyvesant

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Ach ja, het standaard riedeltje van een Indie-fan. Als de gameplay maar goed/origineel/anders is, dan maakt de (grafische) kwaliteit van een spel geen reet meer uit. Voor mij bestaat een game uit een aantal onderdelen: gameplay, verhaal en uitvoering. Als de gameplay en het verhaal origineel zijn, dan hoeven de graphics van mij echt niet volgens de laatste standaarden te zijn, maar een beetje niveau vind ik toch echt wel wenselijk. Jij doet nu gelijk of ik zeg dat alles volgens de huidige standaarden moet, maar dat hoeft van mij echt niet. Maar terug naar de uitvoering van 20 jaar geleden vind ik te ver gaan.

    Verder speel ik inderdaad ook AAA-games, maar ook genoeg Indie-games. Maar dan wel de Indie-games waarbij de verhouding tussen gameplay, verhaal en uitvoering in mijn ogen goed is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vovelic

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Outlast en Kingdom Come zijn ook indies maar die zien er echt gigantisch mooi uit. Zelf hou ik ook niet zo van die pixel stijl maar er zijn zat indies die dat niet hebben gelukkig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • haastnooit

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Ik heb juist het idee dat juist indies met met gewaagde en vernieuwende concepten komen dan hun AAA-broeders. AC is ook een AAA game, maar die kun je toch ook niet op iets vernieuwends betrappen.
    Je scheert alle indie games nu ook iets te makkelijk over 1 kam, ja er zullen vast een berg indie-games zijn die de 15 Euro niet waard zijn (wat overigens relatief is), maar zo zijn er ook bakken AAA-games die datzelfde bedrag ook niet waard zijn en waar veel meer voor gevraagd wordt.
    En het prijsverschil van 15 naar 45 Euro moet ergens vandaan komen. Een AAA-studio heeft veel meer mankracht en financiele middelen om een game eindeloos te polishen en veel langer te maken (en zelfs dan gebeurt het niet altijd).
    Verder merk ik eigenlijk weinig van het feit dat indies 'afgezeken' worden, behalve dan jouw reactie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • trekinbami

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Wat een onzin. Natuurlijk zijn er indie games die te duur zijn voor wat je krijgt. Maar dat is precies hetzelfde bij AAA games. En dat is bij elk product in de wereld zo.

    Gamers zijn gewoon ontzettende verwende jankerds, die niet weten hoe de wereld in elkaar zit. Gewoon kleuters die op de grond beginnen te stampen als ze geen Kinder Bueno krijgen bij de kassa. Bedrijven moeten zich niets aantrekken van die lui en gewoon doorgaan met wat ze leuk vinden en denken wat tof is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • pepsi

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    "die niet weten hoe de wereld in elkaar zit", beetje een geval de pot verwijt de ketel niet waar?

    Bedrijven draaien namelijk op winst, en die winst die krijg je door te voldoen aan de vraag van de markt. Die "verwende kleuters" betalen namelijk wel het salaris van de ontwikkelaars, dus een ontwikkelaar kan daar niet niks van aantrekken en gewoon stug doen wat ze zelf leuk en tof vinden, want dan is het namelijk meer een hobby. Ik denk dat je zelf niet echt weet hoe de wereld in elkaar zit, of denk je dat het geld uit de lucht komt vallen?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Klopt Pepsi. En omdat een indieontwikkelaar geen bedrijf is dat per se miljoenen winst moet maken zijn de risico's minder groot, hoeft hij niet te maken wat de grote massa wil kopen, dus meer creatieve vrijheid, en kan hij zijn eigen unieke ideeën uitwerken en uitbrengen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • haastnooit

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Exact dit!

    Die grote uitgevers en ontwikkelaars hebben aandeelhouders die ieder jaar meer winst willen zien. Denk dat dat ten goede komt aan de kwaliteit van de games? Zeker niet altijd. De AAA-games wordt steeds meer eenheidsworst, kijk naar AC. Niet meer dan een andere setting en een ander verhaal (daardoor misschien niet minder vermakelijk).
    De drijfveer is zoveel mogelijk winst pakken met dure DLC, pre-orders en microtransacties. Er zijn zelfs embargos om de consument er pas te laat achter kunnen komen dat de game niet is wat er beloofd is.
    Alleen al om al die dingen zou je kunnen zeggen: een AAA-status zegt niets maar dan ook helemaal niets over de kwaliteit van de game en dat geldt evengoed voor de indies.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aldodilly

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Even iets anders. Beste nickname op de site. Bravo, trekinbami.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fappingsnake

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Een echte gamer omarmt indie games , en zonder indie games, geen grote tripple a games.
    Veel van de ontwikkelaars van indie games belanden uiteindelijk bij grote uitgevers . En dan erbij , er zijn veel meer slechtere tripple a games, dan indies in verhouding . dus van mij mogen ze mn hele harde ps4 schijf komen vullen met indie games , LOVE THEM !

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.