Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Overig

Gamer.nl Podcast 32: 'Stemacteurs vertonen divagedrag'

Verder: de Rainbow Six: Siege-bèta en Need for Speed

Geschreven door Gijs Scheltens op
Verdienen stemacteurs een hoger loon? Erik, Joe en Ron discussiëren in deze aflevering over deze vraag. Vertonen stemacteurs geen divagedrag? Programmeurs moeten ten slotte harder werken aan een spel.

Ook is Joe in Zweden geweest voor de nieuwe Need for Speed. Hij is nog niet helemaal overtuigd van de full motion video-stukjes. Verder heeft Ron Erik van zijn multiplayerangst afgeholpen met de bèta van Rainbow Six: Siege.

Aflevering 32 is te vinden op iTunes en Youtube, en hier is 'ie te downloaden. Feedback is zeer welkom, net als vragen of onderwerpen die je graag behandeld ziet in de podcast. Laat in een reactie of een mailtje weten waar we het volgens jou over moeten hebben.

De Gamer.nl Podcast is opgenomen met Turtle Beach-headsets.

De onderwerpen in deze aflevering:

01:07: 'Stemacteurs vertonen divagedrag'
22:20: Need for Speed combineert het beste uit de serie
32:20: Rainbow Six biedt een unieke multiplayer-ervaring
54:28: De drie beste games ooit

Dit artikel delen:

Lees meer

Rainbow Six: Siege heeft geen echte singleplayer verhaalmodus Kyn
9

Reacties op: Gamer.nl Podcast 32: 'Stemacteurs vertonen divagedrag'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Baukereg

    • 2 jaren geleden
    Geeft niks Joe, ik vind The Last of Us ook helemaal niks aan en ben er ook voortijdig mee gestopt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • trekinbami

    • 2 jaren geleden
    Dus jij vindt en Fallout niet veel aan, en The Last Of Us ook niks aan?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 2 jaren geleden
    Jawel, Fallout 1 en 2 waren briljant.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DarkRuleR

    • 2 jaren geleden
    Ik wil WEL een nieuwe Burnout Paradise.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 2 jaren geleden
    Ja ik ook! Gekke Joe.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • tielo

    • 2 jaren geleden
    Kom op gasten, 20 minuten praten zonder enige vorm van kennis en maar oordelen!
    Om te beginnen, neen hoog betaalde functies hebben over het algemeen geen vakbond, je wordt geacht voor je eigen belangen op te komen. Daar hoort ook de functie van game programmeur bij die met minder dan 10 jaar ervaring gemiddeld zo'n $63,723 per jaar en tot $25,000 aan bonussen kunnen verdienen.
    payscale.com
    esearch/US/Job=Video_Game_Programmer/Salary
    (Stem)actuer zijn is een zwaar beroep waar je vaak niet voor werk betaald krijg (bv alle audities die je doet). Daarnaast moet je je leven er op instellen zodat je stem optimaal blijf. Een acteur is natuurlijk niet inwisselbaar voor wie dan ook anders zouden studios geen bakken met geld voor top acteurs neertellen, het betreft dan niet eens altijd de namen want die krijg je pas als je kwaliteit heb laten zien.
    In de film wereld is het daar redelijk geregeld maar voor tv is er lang voor geknockt. Zo kregen de acteurs van Friend een redelijk loon maar toen de afleveringen aan meer dan 100 landen werden verkocht en de producer er goudgeld aan verdiende moesten ze toch de studio onder druk zetten om een miljoen per aflevering te krijgen. Waarom zouden de mensen die uiteindelijk op het scherm komen niet een deel van de winst krijgen.
    Zo ook met games. De podcastprinsesjes zijn blijkbaar vergeten dat er zo'n ophef was over de koppeling van een bonus aan de metascore. Als jij als actuer net zo hard meewerkt aan het eindresultaat, je arbeidsomstandigheden zijn vaak slechter en iedereen deelt me met de winst (zelfs de componist en de muzikanten waar het wel goed voor geregeld is middels een vakbond) dan lijkt het mij logisch dat je ook je deel krijg.
    We hebben allemaal wel eens een game gespeeld met een slechte stemacteur, we hebben allemaal wel eens een film gezien met slechte acteurs. Dan kunnen de mensen van de grime, kleding, bekabeling, licht, continuïteit, geluid nog zo hun best doen, dan is het een slecht product.
    In Nederland is het overigens ook slecht geregeld (soms krijg je je geld gewoon niet) maar in Engeland is alles weer perfect geregeld, tot aan de figuranten toe.
    Een volwassenheid in de gamesindustrie in de VS is alleen maar toe te juichen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 2 jaren geleden
    En ik vind dus dat de vergelijking met films niet opgaat. In die sector verkoopt een acteur echt een film. Je gaat eerder naar een film als er mensen in spelen die je goed vindt. Zo werkt dat (nog) niet met stemacteurs, zelfs niet de meest bekende, althans niet voor het grootste gedeelte van gamers.
    Bovendien ben ik het ook niet met je eens dat hun werkomstandigheden slechter zijn dan van programmeurs, als gezegd, die moeten veel harder werken met crunchtimes van een jaar lang. Stemacteurs werken bovendien veel minder lang aan een game, ze zijn er helemaal niet jarenlang bij betrokken. Ook dat is anders dan bij film trouwens, waar acteurs al vroeg gecast worden, soms veel moeten trainen of meedenken over een richting.
    Volwassenenheid in de industrie is zeker toe te juichen. Maar dat begint eerder bij de buffelende programmeurs dan bij de acteurs.
    Nogmaals,ik heb het hier over hun geldeisen he, overige eisen over werkomstandigheden kan ik wel inkomen.

    Tot slot, audities zijn geen werk. Audities zijn sollicitatiegesprekken. Daar hebben alle freelancers last van, dat je veel moet solliciteren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • tielo

    • 2 jaren geleden
    Heel simpel, voor alle acteurs (die aangesloten zijn bij hun vakbond) zijn er goede afspraken gemaakt over werkomstandigheden, salaris enz. Of je nu bij Disney in een Mickey pak sta of de hoofdrol in een film speel of figurant nr 28 voor een Pixar film inspreek. De enige vreemde eend in de bijt is de games industrie omdat deze blijkbaar nog onvolwassen is.

    Je hebt trouwens een raar idee over acteurs. geloof me voor film en tv is er vrijwel nooit repetitie tijd. Teksten leren doe je maar in je eigen tijd en voor toneel is het nooit langer dan een week of 2 a 3. Eventuele trainingen met een stuntcoördinator of omgaan met wapens komt daar vaak extra bij maar dat is wel alles.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Exalian

    • 2 jaren geleden
    Heren, hoezo nu de vraag waarom ze bij NFS gekozen hebben voor FMV en of dat wel een goed idee was?? Paar podcasts terug zeiden jullie nog dat het een goede keus was omdat FMV nu veel beter zou zijn. Ik gaf jullie toen ook al aan dat het in de jaren 90 niet werkte, en dat het dan nu ineens niet wel zou werken. Acteren voor een camera in een game werkt niet, omdat je bij een game zo'n fragement steeds opnieuw zal zien (en daardoor de geloofwaardigheid verliest).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.