Advertorial: De explosieve groei van online gameverkoop | Gamer.nl

Advertorial: De explosieve groei van online gameverkoop | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

De game-industrie bevindt zich in een staat van transitie. De ontwikkeling is tweeledig. Consumenten surfen naar vergelijkingswebsites op zoek naar de goedkoopste webshops voor hun favoriete games, terwijl de traditionele winkel steeds vaker wordt overgeslagen. Tegelijkertijd wordt digitale distributie alsmaar belangrijker. Onderzoek na onderzoek wijst uit dat er een verschuiving plaatsvindt van fysieke naar digitale verkoop. Niet alleen op consoles, maar ook op mobiele platformen. Het is een geleidelijke, maar regelmatige ontwikkeling die steeds serieuzere vormen begint aan te nemen.

Digitaal vs fysiek

Niet gek ook. De randvoorwaarden voor gamers worden steeds beter. Online betalen wordt makkelijker, terwijl de nieuwe consoles van release af aan zijn ingesteld op digitale verkoop van games en downloadable content. In de online winkels koop je gelijktijdig met de winkelrelease de nieuwste games, dankzij pre-loaden van nieuwe titels is de wachttijd geminimaliseerd en de twee consoles hebben voldoende hardeschijfruimte om een degelijke gamebibliotheek aan te schaffen.

Gevolg is dat we binnen onze markt zien dat digitale distributie een immens aandeel in de totale verkopen aan het verkrijgen is, bij sommige grote titels al gemakkelijk vijftig procent van het totaal. De fysieke verkoop slinkt, maar de inkomsten stijgen. Eén van de meest prominente utigevers gaf begin 2014 zelfs aan te verwachten dat het binnen twee jaar meer digitaal dan fysiek verkoopt.

Daar komen de toenemende populariteit van en nadruk op microtransacties en downloadable content bij. Hoewel er, bijvoorbeeld onder de bezoekers van Gamer.nl, nog het nodige wantrouwen heerst – vooral het free-to-play-model kan regelmatig op kritiek rekenen – blijkt uit eigen onderzoek dat ruim 70% van alle bezoekers 10 euro of meer per jaar uitgeeft aan microtransacties, en 10% zelfs meer dan 100 euro. De cijfers zijn nog indrukwekkender bij downloadbare content: 30% van de bezoekers geeft 10 tot 25 euro per jaar uit aan dlc, ruim 25% 25 tot 50 euro, 20% 40 tot 100 euro, en ruim 6% meer dan 100 euro.

Risico vs betaalgemak

Digitale én fysieke aankopen via het web worden betaald met creditcard, iDeal en PayPal. Creditcards worden internationaal in praktisch elke web- en app-winkel geaccepteerd – vaker dan PayPal en het lokale iDeal, zo lijkt het – waarmee ze het populairste betaalmiddel vormen voor online aankopen. En dat is intere ant. Een creditcard biedt de koper bescherming bij zijn aankoop; bescherming tegen fraude door kwaadwillende webshops en oplichters bijvoorbeeld. Los van het feit dat mobiele telefoonbedrijven regelmatig het nieuws halen met de miljoenen dollars en euro’s die ze aan ouders van in-app-aankopende kinderen terugbetalen, is het in gevallen verlies, diefstal en beschadiging vaak mogelijk om creditcardbetalingen terug te krijgen. Voor kaarten die zijn uitgegeven door creditcardmaatschappij International Card Services (ICS) geldt bijvoorbeeld een standaard Aankoopverzekering waarmee vrijwel alle aankopen mininmaal 180 dagen verzekerd zijn tegen verlies, diefstal en beschadiging. En komt je bestelde product niet aan, dan kun je je beroepen op de Aflevergarantie.

Dat valt het beste uit te leggen aan de hand van een reeks voorbeelden. Betalingen voor online gekochte games die bijvoorbeeld niet worden geleverd, en waarbij de (op het oog betrouwbare, maar in de praktijk malafide) webshop in kwestie niet beschikbaar blijkt voor contact, kunnen worden teruggevorderd. Zowel fysieke als digitale games vallen onder die Aflevergarantie. De Aankoopverzekering geldt voor producten die zijn betaald met creditcard en wel worden geleverd, maar waarbij daarna iets misgaat. Wordt bijvoorbeeld je nieuwe console binnen 180 dagen gestolen, is een disc beschadigd of houdt een webshop zich niet aan de voorwaarden van zijn retourbeleid en kom je er met de webshop zelf niet uit, dan kun je contact opnemen met ICS en wordt in de meeste gevallen de betaling teruggedraaid en het geld teruggestort. Kijk voor meer informatie, de voorwaarden en nog meer tips om veilig online te shoppen op www.zekermetjecreditcard.nl.

Bellen vs gebeld worden

Met de explosieve toename van online betaalverkeer, voor games en in het algemeen, neemt ook de behoefte aan toezicht toe. Verschillende creditcardmaatschappijen en organisaties, waaronder ICS, werken samen met de politie aan een Electronic Crimes Task Force. Achter de schermen observeert dit fraudepreventieteam miljoenen transacties, op zoek naar verdachte betalingen. Creditcardmaatschappijen en banken werken samen, om ervaringen met de nieuwste oplichtingstrucs te delen en van elkaar te leren. Die worden vertaald naar formules die automatisch een melding naar de ECTF versturen wanneer er een probleem is.

Zo kan het goed voorkomen dat ICS jou belt wanneer een vreemde transactie van jouw creditcard wordt opgepikt, zonder dat je zelf nog iets was opgevallen. Het team van waakhonden werkt 24 uur per dag om verdachte betalingen er tu enuit te pikken. Heb je zelf het vermoeden slachtoffer te zijn van fraude dan kun je 24/7 bellen met de servicedesk van ICS. Of wanneer je zeker wilt weten dat het waarschuwende telefoontje echt van ICS afkomstig was.

Een waakhond die altijd klaarstaat en die slachtoffers een aantal instrumenten aanreikt om de geleden schade te vergoeden is e entieel voor een game-industrie wiens geldstromen meer en meer hun weg vinden naar het digitale domein. De online winkels hadden anders nooit in zo’n korte tijd zo populair kunnen worden. En wanneer de digitale verkoop van games de fysieke verkoop definitief verslaat? De tijd zal het leren. De voorwaarden liggen er in ieder geval.

Check altijd de voorwaarden van je eigen creditcard. De voorwaarden van creditcards die niet door ICS worden uitgegeven kunnen anders zijn.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou