Opinie

Lootboxes en oude dozen - Gamer.nl Podcast 142

SNES Mini, Console-oorlogen en gameherinneringen

Geschreven door Gijs Scheltens op
Ron ontdekt door de SNES Mini dat 'ie retrogames toch wel kan waarderen. De twee podcasters halen gameherinneringen uit de oude doos en maken zich zorgen om lootboxes.

Je kunt deze aflevering vinden op iTunes, Stitcher, Soundcloud en als mp3 downloaden. Voor vragen, opmerkingen of onderwerpen voor de podcasters kun je een reactie achterlaten of Erik mailen.

De onderwerpen in deze aflevering

00:47 - Inhaalslag met de SNES Mini
04:14 - Moeilijk of slecht ontworpen?
10:57 - Console-oorlogen
14:21 - Gameherinneringen
24:00 - Lootboxes en games als dienst
44:31 - Waar kijken we naar uit?
57:07 - Wat hebben we gespeeld?

Dit artikel delen:

Lees meer

Voormalige Naughty Dog-werknemer claimt seksuele intimidatie Gamer.nl speelt PlayerUnknown's Battlegrounds - deel 15
10

Reacties op: Lootboxes en oude dozen - Gamer.nl Podcast 142

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • casualkiller

    • 16 oktober 2017 10:56
    Heel verhaal over hoe de industrie zo duur is geworden en hoe duur het is om ze te maken , en dan vergeten hoe groot de markt voor deze industrie is geworden, in vergelijking met 10-20 jaar geleden. ;) Lootboxes passen (en tasten) de gameplay aan in een negatieve manier, hoe je het ook wend of keert.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Da_Doctor

    • 16 oktober 2017 11:08
    @casualkiller het is je eigen keuze om ze te kopen, je zou ze ook links kunnen laten liggen en gewoon negeren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 16 oktober 2017 13:01
    @da_doctor ik wil een versie kopen van de games waar alle lootboxen en ingame reclame voor lootboxen kopen is uitgehaald. maar die keuze heb ik niet. dus ja laat ik ze links liggen.. al die "games"

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Skjip

    • 16 oktober 2017 12:21
    Ik vind het hele systeem waardeloos, uitgevers maken misbruik van menselijke zwaktes om ze volledig uit te buiten. Veel van deze games hebben vaak ook als doelgroep 10-18 jaar, een doelgroep die vaak net zelf geld begint te verdienen en tevens ook een groep die enorm beinvloedbaar is. Daarnaast vind ik het argument dat loot boxes nodig zijn om break even te draaien wel een beetje vreemd.

    Bijvoorbeeld, Overwatch heeft ongeveer ~ 85-165 miljoen gekost om te produceren. Het spel wordt verkocht voor minimaal ~ 30 euro.

    Dit betekent dat hun break even punt ligt op ~ 5.5 miljoen units. Overwatch heeft meer dan 30 miljoen spelers. Dit is dus bijna 6x het aantal om break even te draaien.

    Los van dat ik moeite heb te geloven dat games weinig winstgevend zijn zonder lootboxes en andere verslavende concepten zou ik liever 80 euro voor een complete game betalen dan dat ik vandaag 50 euro betaal, morgen de season pass voor 30, dag erna een limited edition dlc voor 10 en dan de uitbreiding nog voor 40 euro en dan nog even die skins voor.. Vaak zie je in games met DLC dat deze de community ook nog een opsplitst in delen waardoor je eigen gedwongen wordt het te kopen anders kun je eigenlijk niet meer verder of spelen tegen anderen.

    Er komen steeds meer factoren in spellen die wel mee wegen maar waar je weinig invloed op hebt tenzij je de portomonnee trekt. Ik vind dit een kwalijke ontwikkeling, voornamelijk omdat deze inspeelt op de 5% die hier enorm gevoelih voor zijn.

    Daarnaast vind ik de prijzen veelal totaal uit verhouding met wat je er voor terug krijgt. Ik koop tegenwoordig bijna geen enkele game meer, want mijn complete product van vandaag blijkt morgen ineens aangevuld te moeten worden met van alles en nog wat.

    Ohja, en mensen die zeggen dat lootboxes optioneel zijn en GEEN invloed hebben…. alsjeblieft zeg… je snapt hopelijk wel dat het spel zo wordt aangepast dat de kans dat jij ze toch koopt toeneemt, lees : grinden wordt eindeloos verlengd, droprates worden kunstmatig laag gehouden etc etc.
    Nog los van alle psychologische tricks die jouw onbewust aansporen om dingen te kopen.

    Dat is geen gamen voor mij… ga nog liever in de zon staan en frisse lucht inademen dan dat ik dit soort praktijken steun.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DGM

    • 16 oktober 2017 15:01
    @skjip

    Hear hear! Helemaal mee eens.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 16 oktober 2017 23:59
    @skjip nee…. Doe het niet! Niet frisse lucht!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 16 oktober 2017 12:55
    Lootboxes met enkel vanity items zoals in Overwatch vind ik te tolereren. Het is nog steeds irritant als game concept maar het geeft niemand een gametechnisch voordeel.

    Games zoals Battlefront 2 en Shadow of War etc moeten echter gewoon ritueel verbrand en massaal geboycot worden omdat hun systeem direct impact heeft op speltechnische elementen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DGM

    • 16 oktober 2017 15:26
    -EA is mijn herder!, hij waakt over mij portemonnee!-

    -Ik ga lekker naar buiten, lootboxes doe ik niet aan mee!-

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • LastCorax

    • 16 oktober 2017 15:59
    Buiten de dingen die hier al worden benoemt halen ze hier mee ook progressie uit sommige games.

    Ik pak Gears of war en halo even als voorbeeld.
    Allebei de games hadden op de xbox 360 characters of armor pieces die je kon unlocken door bepaalde taken/achievements te voltooien. Sommige waren makkelijk maar sommige waren ook best pittig, echter had je wel iets om vrij te spelen, iets waar je zelf voor kon gaan.
    Vaak is het leuk om dergelijke zooi zelf te unlocken doormiddel van handelingen ingame maar nu moet je grinden of een box kopen en je weet vervolgens totaal niet wat krijgt.

    Ik vind het maar niks.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fpsbig

    • 16 oktober 2017 18:38
    Ik vind de meeste DLC sowieso niks. Ik vind het heel vervelend dat bij bijv. battlefield als sinds BF3 de community verdeeld wordt als je geen 100 euro betaald voor het spel. Ik vind dit gewoon te veel en te duur. Ik ben best bereid wat te betalen voor extra maps maar 50 euro is gewoon te veel.

    Loot boxes als ze alleen cosmedoor dit tisch zijn vind ik tot daaraan toe, maar zoals hierboven ook al gezegd is, is het jammer dat door dit soort praktijken de game al anders ontworpen word.

    De enige 2 dlc die ik heb gekocht warende maps voor mario kart, in mijn ogen een prima pakket voor een redelijke prijs. en the witcher 3 dlc 2 grote uitbreidingen voor ookeen prima prijs. Ik hoop nog steedsdat meer bedrijven het model van CD project red volgen. Klanten winnen door goed voor ze te zijn en niet door je trouwe klanten vast te zetten achter een paywall.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.